تبیان، دستیار زندگی
نویسنده: آیة الله عبدالله جوادى آملى دختر قیس بن ابى الصلت الغفارى هم از محدثات بود، و روایات زیادى از رسول اكرم صلى الله علیه و اله نقل نموده و تعدادى از تابعین شاگردان او بودند كه به وساطت این بانو، حدیث را از پیامبر نقل م...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امیمه، زنى فعال در دفاع و رزم

نویسنده: آیة الله عبدالله جوادى آملى

دختر قیس بن ابى الصلت الغفارى هم از محدثات بود، و روایات زیادى از رسول اكرم صلى الله علیه و اله نقل نموده و تعدادى از تابعین شاگردان او بودند كه به وساطت این بانو، حدیث را از پیامبر نقل مى‏كردند.«روى عنها جملة من التابعین‏» این بانو نسبت‏به مجاهدین و رزمنده‏ها كمال شفقت را داشت «وكانت‏شفیقةعلى المجاهدین‏» .

او در جنگها حضور داشت و براى مداواى مجروحین وتخلیه شهدا سهم مؤثر و به سزایى داشت «ودائما تحضر الوقایع و تداوى الجرحى وتدور بین القتلى‏» او علاوه بر این كه محدثه بود و احادیث را خوب مى‏فهمید و نقل مى‏نمود، یك نیروى رزمى نیز بود.

اینها دقیقا همان كمالاتى است كه دیگر صحابه به آن مى‏بالیدند، مگر دیگر صحابه چه مى‏كردند؟ اینچنین نبود كه از دیگر صحابه، كتابها وتحقیقات عمیقى به یاد مانده باشد، بلكه از هر كدام چند حدیث و گاهى یك حدیث نقل شده است. زیرا در میان آنان گروه بسیار اندكى بودند كه موفق شدند، نوع احادیث و بیانات رسول خدا صلى الله علیه و اله را جمع‏آورى نمایند.

به عنوان نمونه، در كتب رجالى و تراجم مانند اسد الغابه و الاصابه و غیره حدود دوازده هزار صحابى به رقم آمده كه دقیقا اسم و هویت و تاریخ حیات و وفات ومدت صحبت و صحابتشان با رسول اكرم‏صلوات الله علیه روشن گردیده است. و گاهى دیده مى‏شود كه بعضى از آنان یك بار آن حضرت را ملاقات نموده و یا یك حدیث روایت نموده‏اند. این است كه گرچه همه اصحاب افتخار صحابت رسول خدا صلى الله علیه و اله را داشتند، اما هرگز قابل مقایسه با حضرت على بن ابى‏طالب صلوات الله وسلامه‏علیه نبودند و هیچ یك از آنان همانند او و به اندازه او، افتخار شاگردى وجود مقدس پیامبر صلى الله علیه و اله را نداشته و از او حدیث نقل نكرده‏اند.

بنابراین اگر ارزش مردان صحابه را بررسى كنیم، در مى‏یابیم كه در بین زنان صحابى هم، زنان ارزشمندى یافت مى‏شوند، كه از تمام ارزشها و كمالات روحى برخوردارند و روشن است كه در مقایسه مقام زن و مرد، امیرالمؤمنین علیه السلام را معیار سنجش قرار دادن، خطایى بیش نیست ولى اگر معیار را سلمان و ابوذر قرار دهیم، در بین صحابه رسول خدا صلى الله علیه و اله زنانى هم طراز با اینها یافت مى‏شوند تنها تفاوتى كه وجود دارد این است كه رسول خدا صلى الله علیه و اله براى جهاد به دنبال مردها مى‏فرستاد، اما زنها داوطلبانه مى‏رفتند. چون حضور در جبهه بر زن لازم نبود، اینان خود مى‏آمدند استدعا مى‏كردند كه آنها را براى تدارك وسایل جبهه به همراه ببرند.

در هر صورت این بانو، گذشته از امور تداركاتى جبهه از قبیل: تخلیه مجروحین، دفن شهدا و حضور گسترده‏اى كه در این جهت در صحنه‏هاى نبرد داشت، از سوى دیگر عهده‏دار وظایف تبلیغاتى و ترغیب و ایجاد عشق و شور در رزمندگان، از راه ایراد خطابه و شعر و مانند آن بود «وكانت تحث الناس على ذلك‏» . آن روز شعر در مجامع عرب، تاثیر بسزایى داشت. چنانكه امروزه هم گاهى مى‏بینیم در برخى اجتماعات خاص، اثر شعر همانند اثر برهان است. یك سخنران اگر مسائل برهانى اقامه كند همان قدر اثر دارد كه یك شاعر ماهر قصیده یا نثرى ادبى ایراد كند. (1)

نقل كرده‏اند روزى عده‏اى از زنان بنى‏غفار همراه این بانو به حضور پیغمبر صلى الله علیه و اله رسیدند و او كه سخنگوى این گروه بود، عرض كرد:

«انا نرید ان نخرج معك فی وجهك هذا فنداوی الجرحى و نعین المسلمین بما استطعنا» .

از حضرت رسول صلى الله علیه و اله درخواست كردند: اجازه فرمایید كه ما در تخلیه مجروحین و دفن شهدا همكارى كنیم، این كارها از ما ساخته است. و حضرت رسول صلى الله علیه و اله نیز اجازه فرمودند و آنان در جریان خیبر حضور پیدا كردند و رهبرشان همین دختر قیس بن ابى‏الصلت غفارى بود. نقل شده است كه«وهی تهدین لما یلزم لذلكحتى انتهى الحرب و رجع المسلمون منصورین‏»

او معلمه آن گروه بود و آنان را هدایت و راهنمایى مى‏نمود تا آنگاه كه جنگ پایان یافت و مسلمانان پیروزمندانه بازگشتند.

پى‏نوشت:

1. فرق قصیده با نشر آن است كه در قصیده مطالب با هنر آمیخته مى‏شود و عاطفه انسانى از آن نظر كه هنر دوست است تحریك مى‏گردد. شعر در جمع عده‏اى اثر بسزایى دارد، گرچه آنها كه در حد اعلى مى‏اندیشند كار به محتوا دارند نه به قالب و پیكر، شكل لفظ و قالب خواه نثر باشد، یا نظم براى آنها تفاوتى نمى‏كند البته نظم بودن براى آنها جاذبه‏اى دارد كه ذوق انسان با عقل هماهنگ مى‏شود.