تبیان، دستیار زندگی
در میان سریال های نوروز 95 ، یک نام آشنا وجود دارد :« دودکش 2» آیا سابقا نسبتا خوب فصل یک به کمک آن می آید یا سرنوشتی مثل سریال های ناموفق دنباله دار پیدا می کند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از آینه تا دودکش 2

در میان سریال های نوروز 95 ، یک نام آشنا وجود دارد :« دودکش 2» آیا سابقه نسبتا خوب فصل یک به کمک آن می آید یا سرنوشتی مثل سریال های ناموفق دنباله دار پیدا می کند؟

منیژه خسروی-بخش سینما و تلویزیون تبیان
دودکش

سابقه دنباله سازی در تلویزیون ما طولانی است ؛ به دهه شصت و روز گار «آینه» و «آینه عبرت» باز می گردد. با این حال ساخت فصل های بعدی یك سریال الزاما مترادف با موفقیت آن ها نیست. چه بسا اگر پرونده برخی سریال ها در همان فصل نخست بسته می شد، خاطره خوش تری از آن ها در ذهن می ماند. در این میان «پایتخت» با چهار فصل ركورددار است و البته همیشه هم پیش عامه مخاطبان توفیق داشته. در ادامه نگاهی گذرا داریم بر مهم ترین سریال هایی كه به فصل دو یا بیشتر رسیدند.  به این لیست می توان سریال های دیگر افزود. «آینه» پیش قراول دنباله سازی است كه سری دومش توفیقی بدست نیاورد . ادامه «خانه سبز» با عنوان «سرزمین سبز» هرگز موفق نبود. ماجرا برای «خوش ركاب» كه سری دومش شد «خوش غیرت » شد نیز به همین تلخی است. «کارآگاه علوی» خیلی موفق بود اما فصل دوم سریال نتیجه ای نومید كننده داشت و برای همیشه تلویزیون پرونده اش را بست.

پایتخت / سیروس مقدم

سیروس مقدم وقتی سال نود «پایتخت» را روی آنتن فرستاد فكر نمی كرد سریالش تا این حد گل كند و خیلی زود برنده مطلق نوروز شود. فصل اول سریال اما همه را شگفت زده كرد و تحسین بیننده ها و منتقدان را بدست آورد. همین باعث شد مسئولان تلویزیون با ساخت دنباله آن موافقت كنند. این اتفاق البته همیشه با اما و اگر رخ داد و تا لحظه آخر معلوم نبود واقعا ساخته می شود یا خیر. عوامل همواره گفته اند برخی خارج از صدا و سیما دوست ندارند این سریال تداوم داشته باشد. سریال مقدم ماه رمضان اخیر برای نخستین بار از كنداكتور نوروز خارج شد و ماه رمضان فصل چهارم آن روی آنتن رفت و این بار هم هوادارانی جدی پیدا كرد.

در حاشیه / مهران مدیری

از اول قرار نبود سریال مهران مدیری دو فصلی شود. حاشیه هایی كه برای فصل اول پس از اعتراض پزشكان بوجود آمد ، مدیری و تیمش را مجبور كرد كه داستان را پیش از موعد تمام كنند و ادامه سریال از بیمارستان به بازداشتگاه برود. «در حاشیه 2» اما یك سریال ابتر با شوخی ها كم مایه بود كه هرگز نتوانست نیمچه موفقیت فصل اول را یادآور شود. مهران مدیری ابتدای سال كه «در حاشیه» را روی آنتن فرستاد با همان قسمت های اولیه نگاه ها را به سمت خود جلب كرد؛ خیلی ها سریال را دوست داشتند و خیلی ها نه. در فصل دوم اما كسی انگار حوصله ای دوباره نظر دادن درباره فصل دو را هم نداشت تا یكی از بدترین دنباله سازی ها با این سریال رقم بخورد.

درد سرهای عظیم / برزو نیك نژاد

تابستان سال 1393 برای نخستین بار «دردسرهای عظیم» روی آنتن رفت و هوادارانی بدست آورد. قد و قواره سریال اما به اندازه ای نبود كه در جامه موج آفرین شود و به اصطلاح «خیابان خلوت كن » نبود. برزو نیك نژاد برای اولین تجربه سریال سازی خود نمره قبولی گرفت و یك سریال استاندارد روی آنتن فرستاد. سازندگان ته داستان را باز گذاشتند و ماه رمضان امسال فصل دومش را ساختند. «دردسرهای عظیم 2» تفاوت محسوسی از نظر كیفی با فصل اول نداشت؛ در واقع میزان شوخی و مطایبه و موش و گربه بازی های شان تقریبا همسان بود و كسی كه خبر نداشت نمی دانست فصل یكی هم داشته. این با پایان داستان معلوم شد و بعید است فصل سومی داشته باشد.

ستایش/سعید سلطانی

پر حاشیه ترین سریال دنباله دار تلویزیون «ستایش» است. هر چه جلو آمد انتقادها به آن هم بیشتر شد تا این كه در فصل دوم به اوج رسید. جالب آن كه در این شرایط قرار است فصل سوم آن هم ساخته شود . عمده انتقادها در فصل دوم به گریم پیری نرگس محمدی بود و كش دار بودن سریال. البته برخی بازیگران سریال هم انتقادهایی به داستان «ستایش 2» وارد كردند و گفتند باید در همان فصل اول تمام می شد. با همه انتقادها و شوخی های بیشماری كه به سریال می شد نمی توان كتمان كرد كه خیلی ها آن را می دیدند و شاید هم لذت می برند!

هوش سیاه/ مسعود آب پرور

«هوش سیاه» جزو سریال هایی است كه در فصل دوم موفق تر از فصل نخست بود . سال 89 فصل او سریال روی آنتن رفت و سه سال بعد سری دوم آن پخش شد. مسعود آب پرور با دستمایه قرار دادن جرایم اینترنتی داستان های مهیج پیش روی بیننده ها گذاشت و باعث شد خیلی ها درگیر سرنوشت قهرمانان سریال شوند. برگ برنده سریال «هوش سیاه» داستان های نو و ضرباهنگ مناسبش بود كه بیننده را بیش از پیش درگیر می كرد. بویژه آن كه در انبوه ملودرام ها این سریال ذائقه مخاطبانی كه به سریال های اكشن علاقمندند را تامین می كرد.

عملیات 125 /افخمی، آهنج و آب پرور

خرداد سال 1387 عملیات 125 به كارگردانی  بهروز افخمی پخش شد و خیلی زود توانست بیننده هایی ثابت بدست بیاورد. بعد از آن محمد رضا آهنج پشت دوربین سری دوم ایستاد و این بار هم داستانش مخاطبان این سریال را راضی كرد. فصل سوم عملیات 125 به مسعود آب پرور رسید. این سری سال 91 پخش و از نظر كیفی تفاوت محسوسی با فصل های قبل نداشت. مهم ترین نكته ای كه باعث شد این سریال یك سان باشد داستان آن است كه هر باز سرگذشت یكی از شخصیت های آتش نشانی را سوژه می كرد. با این حال گزاف است اگر بگوییم سریال به خاطر پر بیننده بودن به فصل های بعد رسیده.

مرد هزار چهره و باغ مظفر/مهران مدیری

مهران مدیری پیش از «در حاشیه» تجربه دنباله سازی در «مرد هزار چهره» و «باغ مظفر» را داشته. او بعد از موفقیت «مرد هزار چهره» ادامه ماجرای مسعود شصتچی را در «مرد دو هزار چهره» روایت كرد. سریال بیننده زیادی داشت اما هرگز به پای فصل نخست نرسید و خیلی ها ساخت ادامه آن را اشتباه حرفه ای مدیری تعبیر كردند. ماجرای «باغ مظفر» متفاوت است ؛ او ادامه سریال را با نام «گنج مظفر» برای شبكه نمایش خانگی ساخت كه با تاخیر چند ساله  توزیع شد و توفیقی بدست نیاورد. چه بسا اگر بلافاصله وارد شبكه نمایش خانگی می شد موفقیت بیشتری نصیبش می شد.

زیر آسمان شهر / مهران غفوریان

یكی از تلخ ترین دنباله سازی ها را باید به نام «زیر آسمان شهر» نوشت. مهران غفوریان سال 80 خیلی خوشبخت و خوشحال بود؛ سریالش با كاراكترهایی جذاب مثل بهروز پیرپکاجکی خشایار مستوفی میان مردم گل كرد و تكیه كلام های شان در محاوره روزمره شنیده می شد. او بعد از توفیق سریال تصمیم به ساخت سری دوم آن گرفت اما خیلی زود ضعف هایش آشكار شد.  ساخت سری سوم «زیر آسمان شهر» حكم تیر خلاص به سریال داشت كه تا مدت ها غفوریان را به حاشیه راند. جدایی رضا عطاران و سروش صحت به عنوان فیلمنامه نویس باعث شد داستان ها تكرای و لخت شوند و حتی اكبر عبدی بازیگر آن از مردم به خاطر كیفیت پایین سریال عذرخواهی كرد و رفت.

شلیک نهایی و كلانتر/محسن شاه محمدی

محسن شاه محمدی با ساخت «شلیک نهایی» تصویری جذاب از پلیس نشان داد ؛ او با وارد كردن خرده داستان های مهیج سریالش را سر زبان ها انداخت . موفقیت این سریال و محبوبیت سرگرد کلانی باعث شد شاه محمدی مدتی بعد فصل دوم سریال با عنوان «تصمیم نهایی» بسازد؛ سریالی که هیچ وقت به لحاظ محبوبیت و دیده شدن به گرد پای «شلیک نهایی» نرسید و به یک ادامه ناموفق تبدیل شد.ماجرای «كلانتر» شاه محمدی به شكلی دیگر تكرار شد. او برای این سریال ساختار اپیزودیک انتخاب كرد كه موفق هم بود. پس از این موفقیت، او فصل های بعدی «کلانتر» را ساخت كه این بار ناموفق بود.