تبیان، دستیار زندگی

فواید سلامتی سفر به کنار دریا

تعطیلات نوروزی در راه است و خیلی از مردم در حال برنامه ریزی برای یک سفر تفریحی در کنار خانواده هستند. نتایج بررسی‌های متعدد نشان می دهد که سفر کردن به ساحل دریا اثرات مثبتی بر سلامتی دارد. در واقع قرار گرفتن همزمان در معرض نور آفتاب، آب دریا و شن و صدالبته هوای آزاد هم از نظر روحی و هم جسمی مفید است. در این مطلب شما را با چند تاثیر مثبت کنار دریا برای سلامتی آشنا می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دریا، ساحل، سفر دریایی،

کنار دریا برای استرس زدایی

ساحل دریا یکی از بهترین جاهای دنیاست تا بتوانید از مشغله‌ها دور شوید و مشکلات و هیاهوی روزمره را به فراموشی بسپارید. هوای آزاد، آب دریا، صدای امواج، نور طبیعی خورشید و شن و ماسه‌ی مرطوب زیر پایتان همگی برای سلامتی تان مفید هستند، چون شما را به آرامش رسانده و از مشکلات روزمره دور می‌کنند.

نتایج پژوهشی که در دانشگاه‌هاروارد انجام شده است نیز نشان می دهد که آفتاب گرفتن (البته به شرطی که با رعایت اصول آن یعنی استفاده از کرم ضدآفتاب و عینک آفتابی و بعد از ساعات تابش بی‌امان اشعه‌های ماورای بنفش باشد) باعث افزایش ترشح آندورفین بدن می‌شود که به هورمون خوشی معروف است و باعث آرامش می‌شود.

فعالیت سه‌گانه‌ی ورزش-خواب-مطالعه در ساحل دریا قابل انجام است. بنابراین می‌توانید از سفر به کنار دریا برای داشتن ذهنی فعال و حافظه‌ای قوی‌تر بهره ببرید

 

کنار دریا برای سلامتی کودکان

اگر ساحل دریا یک محیط آرامش بخش برای بزرگسالان است، برای کودکان نیز محیطی برای بازی، تفریح و تخلیه‌ی انرژی محسوب می‌شود.

حتی بی‌اشتهاترین بچه نیز بعد از بازی در ساحل دریا اشتهای فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند و به راحتی به خواب می‌رود. واقعیت این است که در کنار دریا به خاطر کم بودن فشار اتمسفر، کیفیت خواب بهتر می‌شود و شما و کودکان‌تان می‌توانید خواب خوبی را تجربه کنید.

کنار دریا منبع ویتامین

اشعه‌های آفتاب باعث سنتر ویتامین D در بدن می‌شود. حتما می‌دانید که این ویتامین برای جذب و حفظ کلسیم بدن لازم و ضروری است. البته یادتان باشد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید در ساعاتی که اشعه‌های ماورای بنفش در بیشترین میزان خود هستند، یعنی بین ساعات 12 تا 4 ظهر توصیه نمی‌شود.

توصیه می‌کنیم حتما از یک کرم ضدآفتاب با SPF بالای 30 استفاده کنید. یادتان باشد که آفتاب گرفتن بدن را در برابر سرماخوردگی و ویروس‌های زمستانی ایمن کرده و باعث خوش رنگ شدن پوست نیز می‌شود.

کنار دریا برای بهتر نفس کشیدن

بدون شک ساحل دریا بهترین مکان برای انجام ورزش و تنفس عمیق است. می‌توانید از فرصت استفاده کرده و بهتر نفس کشیدن را یاد بگیرید و ریه‌هایتان را فعال کنید. زمانی که در کنار دریا نفس عمیق می‌کشید، ریه‌هایتان پر از عنصر ید و دیگر موادی می‌شود که بدن و بویژه مجاری تنفسی به آن نیاز دارند.

کنار دریا برای بهبود جریان خون و آرامش عضلات

اگر احساس درد و ناراحتی در پاهایتان دارید (حتی اگر مشکلی ندارید)، بدانید که راه رفتن با پای برهنه روی ماسه‌های کنار دریا برایتان بسیار مفید است. شن و ماسه جزو بهترین سم زداهای طبیعی هستند و تماس آنها با آب دریا باعث می‌شود که به بهبود جریان خون کمک کنند. همچنین می‌تواند پاهایتان را در ماسه‌ها فرو برده و اجازه دهید عضلاتتان شل و راحت شوند.

کنار دریا یک باشگاه ورزشی رو باز

ساحل دریا یک محیط مناسب برای انجام ورزش و حتی بازی‌هایی است که در طول زمستان یا زمان‌های دیگر نمی‌توان انجام داد. والیبال، شنا، فوتبال روی شن، پیاده روی یا دوی نرم، اسکی روی آب و غیره جزو ورزش‌هایی است که می‌توانید به آنها پرداخته و لذت ببرید.

کنار دریا یک ضدعفونی کننده طبیعی

آب دریا باعث تمیز شدن روده‌ی کوچک شده و انرژی زیادی به بدن می دهد. در واقع آب دریا به تقویت دستگاه ایمنی بدن و سم زدایی از آن کمک زیادی می‌کند.

اگر جزو افرادی هستید که مدام بینی تان کیپ می‌شود، می‌توانید از آب دریا برای شستشوی بینی و تمیز کردن مجاری آن استفاده کنید. این کار برای افرادی که از سینوزیت رنج می برند نیز بسیار موثر است. آب دریا به اندازه‌ی سرم های شستشو، در تمیز کردن مجاری بینی موثر است.

شن و ماسه جزو بهترین سم زداهای طبیعی هستند و تماس آنها با آب دریا باعث می‌شود که به بهبود جریان خون کمک کنند

 

جلبک‌ها در خدمت سلامت و زیبایی

امروزه از جلبک‌ها در تهیه‌ی انواع محصولات آرایشی بهداشتی استفاده می‌کنند. جلبک ها باعث مرطوب شدن پوست شده و با بروز زودهنگام چین و چروک و پیری پوست مقابله می‌کنند. شما نیز می‌توانید با بدست آوردن جلبک های مناسب، بدن تان را مرطوب کنید و از خواص نرم کنندگی آنها استفاده کنید. به عقیده‌ی متخصصان، جلبک ها برای مقابله با سلولیت و داشتن پوستی نرم بسیار کارساز هستند.

کنار دریا برای مقابله با زوال عقل

پیری و زوال عقل امری غیرقابل اجتناب است. در عوض شما می‌توانید با ترکیب کردن فعالیت های جسمی و بازی های فکری و همچنین خواب احیاکننده و آرامبخش بروز این مشکل را تا حدامکان به تاخیر بیاندازید. خبر خوب اینکه، فعالیت سه گانه‌ی ورزش-خواب-مطالعه در ساحل دریا قابل انجام است. بنابراین می‌توانید از سفر به کنار دریا برای داشتن ذهنی فعال و حافظه‌ای قوی تر بهره ببرید.

کنار دریا برای ضدعفونی و ترمیم کردن پوست

آب دریا حاوی عوامل آنتی بیوتیکی است که باعث بهبود جای زخم و بریدگی های جزئی شده و ظاهر پوست هایی که به مشکلات و بیماری هایی مانند پسوریازیس یا زخم مبتلا هستند را بهتر می‌کند. آب دریا حاوی زینک، ید، سدیم و منیزیم و دیگر مواد معدنی است که برای سلامتی بدن و بویژه سلامتی پوست مفید هستند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.