تبیان، دستیار زندگی
همه خواب بودند،شب از نیمه گذشته بود. از خواب پرید و پریشان از خوابی که دیده بود بلند شد و ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نویسنده نهج البلاغه کیست؟

 نویسنده نهج البلاغه کیست؟

همه خواب بودند، شب از نیمه گذشته بود. از خواب پرید و پریشان از خوابی که دیده بود بلند شد و به حیاط رفت و کنار حوض وضو گرفت، با خود می اندیشید که این چه خوابی بود مگر می شود.
او در خواب دیده بود که حضرت زهرا (س) امام حسن و امام حسین (علیه السلام) که خردسال بودند را نزد او آورده بودند برای فراگرفتن علم.

"خدایا این چه خوابی بود سر و جانم فدای این خاندان" مشغول عبادت شد و مثل هر روز تا طلوع آفتاب با معبود خود راز و نیاز می کرد.
نزدیک آمدن شاگردان بود که بانویی محترم به همراه دو فرزند خود نزد شیخ  آمدند و گفتند: "ای شیخ مفید این فرزندان من را به شاگردی بپذیر" شیخ به یاد خواب خود افتاد و فهمید که این بزرگواران آینده ای روشن دارند.
این گونه بود که شیخ مفید (ره) استاد شاگردان بزرگواری چون سید رضی(ره) و برادر گرامیشان سیدمرتضی شد.
محمد بن حسین بن موسی معروف به سید رضی در شهر بغداد و سال 359 به دنیا آمد. پدر ومادر ایشان هر دو از سادات علوی و از نوادگان امام حسین (علیه السلام) بودند.
سید رضى علوم دینی و فقهی را پیش از بلوغ نزد اساتید معروف زمان خود تحصیل نمود، در ده سالگى شروع به گفتن شعر کرد، سرودهایی را که در آن سن سروده بودند هم اکنون در دیوان اشعارشان موجود است که نشان دهنده ذوق و استعداد خدادادی می باشد.
او در هفده سالگى شروع به تدریس و تالیف نمود و در بیست سالگى از تمام علوم متداول زمان خود را آگاه بود. سید رضى برای آموختن علم بسیار فعال بود و از هر کسى که مى توانست علم را فرا می گرفت.
در همان دوران جوانی با گردآوری سخنان و خطبه ها و نامه ها و کلمات قصار امیرالمومنین (علیه السلام) کتاب نهج البلاغه را تالیف کرد،که از عالی ترین آثار دینی و علمی شیعه است.
و سرانجام در سال406 در سن 47 سالگی این بزرگ مردجهان اسلام به ملکوت اعلی پرواز نمود. آرامگاه ایشان در رواق غربی ارباب و جد بزرگوارشان اباعبدالله الحسین (علیه السلام) قرار دارد.

روحش شاد

koodak@tebyan.com

نویسنده:مینو خرازی _تنظیم: مرجان سلیمانیان

شبکه کودک و نوجوان تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.