تبیان، دستیار زندگی

10 باور رایج در خصوص سلامتی (1)

اگر می‌خواهیم سالم بمانیم، لازم است که اطلاعات پزشکی‌مان را بالا ببریم و آگاهی بهتری نسبت به باورهای رایج در خصوص سلامتی کسب کنیم. در واقع سلامتی نیاز به این دارد که بتوانیم خودمان را از باورهای رایج نادرست دور کنیم. در این مطلب و قسمت دوم آن در خصوص 10 باور رایج درباره سلامتی و صحت و سقم آنها صحبت می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 بازی کامپیوتری

 

بازی‌های کامپیوتری اثرات مثبتی دارند

درست است

نتایج بررسی‌های متعدد نشان داده است که بازی‌هایی رایانه‌ای بعد از مدت کمابیش طولانی می‌تواند اثرات منفی در پی داشته باشد، چون کاربران دائم این بازی‌ها به مرور کنترل کمتری روی احساسات خود پیدا می‌کنند و حتی رفتار خشونت باری از خود بروز می‌دهند. اما با این حال، نتایج برخی دیگر از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که برخی از این بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند برای بازی کننده‌ها مفید نیز باشند.

مصرف قرص‌های ضدبارداری تاثیری روی وزن ندارد. افزایش وزن می‌تواند در اثر ایجاد تغییراتی در سبک زندگی، ترک سیگار و یا گذر زمان باشد، چون خانم‌ها هر سال نیم کیلوگرم چاق‌تر می‌شوند

 

محققان دانشگاه‌ایلینوی، دو گروه از داوطلب‌ها را مورد بررسی قرار دادند. گروه اول جزو افراد انجام دهنده‌ی این بازی‌های رایانه‌ای بودند و گروه دوم میانه‌ای با این قبیل بازی‌ها نداشتند. محققان بعد از بررسی‌ها متوجه شدند که بازی کننده‌ها تمرکز بیشتری دارند و می‌توانند در آن واحد، چندین مسئله را مد نظر داشته باشند و در یک میدان دید وسیع، اشیای بیشتری را شناسایی کرده و تشخیص دهند. این افراد قادر بودند که با سرعت بیشتری از یک فعالیت یا کار به فعالیت دیگری بپردازند و در واقع سرعت عمل بیشتری داشتند. محققان مشاهده کردند حتی افرادی که‌این بازی‌های را انجام نمی‌دهند، زمانی که شروع به بازی می‌کنند توجه و تمرکز بصری بیشتری پیدا می‌کنند.

محققان بر این عقیده هستند که بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند باعث افزایش قدرت یادگیری و افزایش قدرت حافظه شود و همچنین این امکان را برای بچه‌ها فراهم می‌کنند تا انرژی‌های منفی خود را تخلیه کنند و اعتماد بنفس بالاتری پیدا کنند. البته لازم است که در انتخاب بازی‌های رایانه‌ای دقت شود و از خرید بازی‌های خشن و تهاجمی بپرهیزید. یادتان باشد بدون کنترل و بدون مراقبت ، خطر اعتیاد به‌این بازی‌ها در بچه‌ها بالاست. بنابراین بهتر است انجام این بازی‌ها کنترل شده باشد.

خواب قبل از ساعت 12 شب احیاکننده‌تر است

هم درست و هم نادرست است

در طول شب دو مرحله‌ی خواب، یعنی مرحله‌ی آرام و مرحله پارادوکسال پشت سر هم اتفاق می‌افتد. مرحله‌ی آرام از سه فاز تشکیل می‌شود که فاز سوم «خواب آرام و عمیق» نامیده می‌شود. در طول این مرحله مغز فعالیت خود را کند می‌کند. در این مرحله‌ی سوم بر خلاف خواب پارادوکسال و دیگر فاز های خواب آرام، بدن در کمترین فعالیت خود قرار دارد.

این نوع خواب در طول شب در مراحل نخست خواب، 2 یا 3 بار اتفاق می‌افتد. به همین دلیل گفته می‌شود که خواب اول شب بهتر است و بیشتر باعث احیای بدن می‌شود. برای افرادی که حدود ساعت 23 می‌خوابند، خواب قبل یا بعد از نیمه شب احیا کننده‌تر است.

اگرچه خواب دیروقت یعنی بعد از ساعت 1 و 2 شب نیز همین مراحل را دارد. اما در هر حال خواب زودهنگام بدن را به استراحت بیشتری می‌رساند و باعث جبران کم خوابی می‌شود. فرقی نمی‌کند که شما کم خواب یا پرخواب باشید، کیفیت خواب آرام-عمیق تغییری نخواهد کرد.

سیگارهای «لایت» کم خطرتر هستند

نادرست است

چنین ادعایی از طرف کارخانجات تولید کننده‌ی سیگار بیان شده است. گفته می‌شود که سیگار لایت یک فیلتر تشکیل شده از میکروپرفوراسیون‌ها محسوب می‌شود. این میکروپرفوراسیون‌ها با عبور دادن بیشتر هوا از غلظت دود می‌کاهند، در نتیجه ترکیبات سمی کمتری وارد ریه‌ها می‌شود. اما مشکل اینجاست که سیگاری‌ها با انگشت‌ها یا لب‌هایشان این پرفوراسیون‌ها را مسدود می‌کنند. به‌این ترتیب هوای بیشتری عبور نمی‌کند و سیگارهای لایت نیز به همان اندازه‌ی سیگارهای دیگر نیکوتین دارد.

افرادی که از این سیگارها استفاده می‌کنند، با تصور اینکه‌این سیگارها نیکوتین کمتری دارند اعتیاد بیشتری پیدا کرده و به‌این ترتیب دود بیشتری دریافت می‌کنند که به مدت طولانی تری در ریه‌هایشان باقی می‌ماند. بنابراین آسیب این سیگارها به سلامتی بدن هیچ تفاوتی از با سیگارهای معمولی ندارد.

خواب زودهنگام بدن را به استراحت بیشتری می‌رساند و باعث جبران کم خوابی می‌شود

 

درمان‌های یائسگی می‌توانند خطرساز باشند

درست است

صحبت از درمان بیماری‌ها در دوران یائسگی نیست، بلکه درمان‌های مربوط به اختلالات یائسگی مدنظر است. این درمان‌ها برای تسکین اختلالات خلق و خوی، بیخوابی، گرگرفتگی و حتی پیشگیری از پوکی استخوان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از اواخر سال‌های 90 میلادی نتایج برخی از پژوهش‌ها ثابت کرد که خطر ابتلا به سرطان سینه با مصرف داروهای هورمونی جایگزین (هورمون درمانی) در زمان یائسگی در ارتباط است. البته بهتر است بدانید که‌این داروها در کشورهای مختلف، متعدد و متفاوت است. اما در حالت کلی محققان بر این عقیده هستند که داروهای هورمونی جایگزین در زمان یائسگی باعث بروز تومورها نمی‌شوند، اما به رشد و تکثیر آنها که از قبل وجود داشته‌اند کمک می‌کنند.

به عقیده‌ی برخی از محققان داروهای هورمونی جایگزین در زمان یائسگی همچنین در تکثیر تومورهای دیگر نیز نقش دارند. در واقع جایگزین‌های هورمون استروژن باعث رشد سرطان آندومتر (مخاط رحم) می‌شود البته نتایج برخی پژوهش‌ها نیز حاکی از این است که‌این داروهای جایگزین، خطر بروز سرطان کولون را در خانم ها کاهش می‌دهند.

قرص‌های ضدبارداری باعث افزایش وزن می‌شوند

نادرست است

این باور رایج از سال ها پیش، درست از زمانی که اولین قرص‌های ضدبارداری یعنی در دهه‌ی 60 میلادی وارد بازار شدند، در بین مردم شکل گرفت. این قرص‌ها از استروژن و پروژسترون ساخته شده‌اند و شما می‌توانید در عوارض جانبی نوشته شده در اطلاعات این قرص‌ها «افزایش وزن» را ببینید. واقعیت این است که مصرف استروژن با دوز بالا می‌تواند باعث احتباس آب در بدن شود و پروژسترون نیز حجم عضلات را افزایش دهد.

پژوهش‌های انجام شده در این خصوص نشان می‌دهند که مصرف قرص‌های ضدبارداری تاثیری روی وزن ندارد. این افزایش وزن می‌تواند در اثر ایجاد تغییراتی در سبک زندگی، ترک سیگار و یا گذر زمان باشد، چون خانم ها هر سال نیم کیلوگرم چاق‌تر می‌شوند.

ادامه دارد...


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.