تبیان، دستیار زندگی
الات معده ای و روده ای ناشی از تمرین در ورزشكاران می شود براساس یافته های یك پژوهش ، جایگزینی كافی مایعات و كربوهیدارت ها منجر به كاهش اختلالات معده ای - روده ای ناشی از تمرین در ورزشكاران می شود. به گزارش سرویس پژوهشی خبرگز...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پژوهش- ورزش

مصرف مایعات موجب كاهش اختلالات معده ای و روده ای

ناشی از تمرین در ورزشكاران می شود

براساس یافته های یك پژوهش ، جایگزینی كافی مایعات و كربوهیدارت ها منجر به كاهش اختلالات معده ای - روده ای ناشی از تمرین در ورزشكاران می شود.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا) ، نتایج تحقیقات ناهید بیژه و دكترجلیل توكلی افشاری پژوهشگران دانشگاه فردوسی مشهد كه به " بررسی رابطه سلامت سیستم ایمنی دستگاه گوارش در ورزشكاران و تغذیه " پرداخته اند، می افزاید: تغذیه صحیح و مناسب در طی تمرینات و رقابت ها به عنوان یك فاكتور قابل ملاحظه برای محافظت ورزشكار در برابر بروز اختلالات شبكه ایمنی معده ای -روده ای ناشی از شدت بالای تمرینات مفید واقع می شود.

نتایج این بررسی نشان می دهد: توانایی یك ورزشكار به منظور رسیدن به یك اجرای بهینه در فعالیت های ورزشی تركیبی ازعملكرد صحیح اجرای عضلانی- جسمانی، تحمل دربرابراسترس، كاركرد كنترل شده سیستم ایمنی و سازگاری با استرس های فیزیكی و جسمانی است.

نتایج این پژوهش می افزاید: در این شبكه پیچیده سیستم ایمنی كنترل كننده دستگاه گوارش( مسیرمعده ای - روده ای) بخشی از سیستم ایمنی كل  است ، كه سازگاری و بازیافت مجدد ورزشكار را كنترل و تنظیم می كند. برخورداری از یك سیستم ایمنی روده ای- معده ای متعادل و سالم ورزشكار را در مقابل پاتوژن های مضر حمایت می كند.

این نتایج مبین آن است كه تمرینات استقامتی طولانی مدت و شدید تاثیرات عمیقی را برعملكرد دستگاه گوارش بر جای می گذارد. درشرایط استرس های مكانیكی و شیمیایی همانند شرایط تمرین، صحت و تندرستی عمل بلوكه ای موكوسال شبكه معده ای- روده ای آسیب می بیند.

همچنین تهوع، استفراغ، نفخ، كرامپ و خونروی از دیگر مواردی است كه پس از تمرینات شدید اتفاق می افتد از سوی دیگر به دلیل كاهش جریان خون، دستگاه گوارش در هنگام فعالیت ورزشی و بروز ایسكیمی، هورمون های معده رها شده و باعث كاهش در میزان جذب یون سدیم و افزایش ترشح مایعات در معده و در نهایت اسهال می شود.

گفتنی است، شواهد متعددی وجود دارد كه بیانگر آن است كه شبكه ایمنی تنظیم گر دستگاه گوارش بر روی كنترل سیستم ایمنی سراسر بدن نقش اساسی را بازی می كند. بنابراین ضروری به نظر می رسد كه به نقش احتمالی شبكه ایمنی دستگاه گوارش به منظور برقراری سلامتی و بهبود اجرای ورزشكار پرداخته شود.

پژوهشگران خاطر نشان كرده اند: متاسفانه معده ارگانی نیست كه تحت شرایط تمرین، سازگاری و توسعه یابد، بنابراین توجه به اهمیت رفتارغذایی و چگونگی آن در طی تمرینات از حساسیت بالایی برخوردار است، به ویژه این كه رعایت تغذیه بر طبق اصول علمی یك عامل مهم در جلوگیری از توسعه اختلافات این شبكه می باشد و در مجموع بر روی توانایی ورزشكار موثر است.

در ادامه این پژوهش آمده است: با توجه به ارتباطی كه بین چگونگی تغذیه و سطح ایمنی شبكه معده ای روده ای وجود دارد، آشكار است كه سوء تغذیه، كمبود ریزمغذی ها علاوه برعفونت، ضربه یا استرس های روانی فیزیكی عمیقا بر تولید و ترشح میانجی های فعال موجود در سیستم ایمنی اثر گذاراست.

همه این عوامل اثرات منفی قابل توجهی را بر سیستم ایمنی معده ای- روده ای از جمله میزان ترشحIG-A بر جای می گذارد.

محققان تاكید كرده اند: عدم برقراری تعادل مناسب بین عوامل فوق ، منجر به از دست دادن عملكرد صحیح ایمنی معده ای - روده ای و افزایش حساسیت به پاتوژن ها شده، عفونت ویروسی و سایر عفونت های فرصت طلب را به همراه دارد. بنابراین به دلیل تاثیر تمرینات شدید بر روی گوارش و جذب مایعات و مواد غذایی توصیه می شود كه ورزشكاران غذاهایی با كیفیت بالا همراه با مكمل های غذائی ضروری را به منظور حفظ تندرستی و كاركرد بهینه ایمنی واجرای مطلوب را انتخاب نمایند.