تبیان، دستیار زندگی
با بادمجان در نقاط مختلف ایران غذاهای خوشمزه ای پخته می شود که شاید اسم خیلی از آنها را هم نشنیده باشید؛ مثلاً «بادمجان پلو».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بادمجان پلو؛ غذای محلی قزوین

با بادمجان در نقاط مختلف ایران غذاهای خوشمزه ای پخته می شود که شاید اسم خیلی از آنها را هم نشنیده باشید؛ مثلاً «بادمجان پلو».

فرآوری: بخش تغذیه و آشپزی تبیان
بادمجان پلو

بادمجان از آن صیفی جات خوش خوراک است و در هر غذایی که به کار برود، طعمش را دلچسب می کند فقط کافی است چند لحظه در ذهنتان اسم غذاهای خوشمزه ای را که در ترکیبشان بادمجان به کار رفته مرور کنید، میرزاقاسمی، کشک بادمجان، خورش بادمجان، مسمای بادمجان و ... اصولاً هر غذایی که بادمجان از کنارش رد شده باشد هم آن غذا طعم و مزه خاص و فراموش نشدنی خواهد داشت. با بادمجان در نقاط مختلف ایران غذاهای خوشمزه ای پخته می شود که شاید اسم خیلی از آنها را هم نشنیده باشید؛ مثلاً «بادمجان پلو».
یک پلوی خوش رنگ از دیار قزوین که اگر دقیق ترش را بخواهید از روستایی به نام «برک» در دامنه های البرز آمده است. این غذا با میوه ها و صیفی جات تابستانی پخته می شود و غیر از بادمجان، گوجه فرنگی و سیر تازه هم در آن به کار می رود. اگر چه این پلو را به صورت آبکش شده و با شیوه های جدیدتر هم می توان پخت، اما شیوه سنتی پخت آن، همان دمی است. مجموعه ای از میوه ها و صیفی جات تازه و چاشنی های متفاوت را با هم مخلوط کرده با برنج دم می گذارید و منتظر می شوید تا دم بکشد.

اگر می خواهید بادمجان غذایتان خواص بیشتری را حفظ کند، بهتر است آن را خیلی سرخ نکنید

یک پلوی بادمجانی

از میان ترکیبات مختلفی که می توان با وجود بادمجان خلق کرد، یکی هم بادمجان پلو است. پلویی خوش رنگ و خوشمزه از روستایی به نام برک در منطقه الموت استان قزوین. می توانید این خوراک خوشمزه را با کم و زیاد کردن چاشنی هایی که خودتان به آن علاقه دارید بپزید و سرسفره بیاورید.

از دامنه های البرز
منطقه الموت قزوین، روستاهایی دیدنی و سرسبز دارد. یکی مثل همین روستای «برک» که بادمجان پلو سوغاتی آنجاست. یک روستا از توابع دهستان الموت بالا که فندق، زالزالک و گیلاس هایش حسابی معروف است.

آبکشی یا دمی؟ چطور بپزیم؟
می توانید این پلو را به صورت آبکشی یا به صورت دمی بپزد. البته پیشنهاد ما به صورت دمی است؛ چرا که برنجتان خواص بیشتری را در خود نگه می دارد.

مواد لازم برای شش نفر:

برنج یک کیلو، بادمجان حلقه شده یک کیلو، گوشت چرخ کرده نیم کیلو، یک پیاز متوسط، گوجه فرنگی متوسط پنج عدد، سیر سه تا چهار حبه، رب گوجه فرنگی دو قاشق غذاخوری، روغن نصف پیمانه، نمک، ادویه و زردچوبه به میزان لازم.

طرز تهیه:

بادمجان ها را پوست کنده روی آنها نمک بپاشید و جلوی آفتاب بگذارید تا تلخی آنها گرفته شود. بعد از حدود یک ساعت آنها را بشویید و حلقه حلقه کنید. بعد از آنکه با یک پارچه نخی آبشان را گرفتید، سرخشان کنید و کنار بگذارید. سپس پیاز را نگینی خُرد کرده و تفت بدهید وقتی پیاز طلایی شد، گوشت و کمی بعدتر زردچوبه و سیرهای ریز شده را هم اضافه کنید و تفت بدهید. حالا باید رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و کمی تفت بدهید پوست گوجه فرنگی ها را گرفته و آنها را حلقه حلقه کنید. حالا گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت بدهید و آخر ادویه را اضافه کنید.

بادمجان پلو

سپس برنج را بشویید و آبکش کنید اگر خواستید کف قابلمه را نان یا یک لایه سیب زمینی بگذارید. بعد یک لایه برنج بریزید و یک لایه بادمجان و گوجه فرنگی بگذارید و بعد هم بگذارید برای حدود نیم ساعت برنجتان دم بکشد اگر خواستید می توانید برنج را کته کنید بعد از اینکه آب آن کشیده شد مواد را لا به لای آن بریزید و بگذارید تا دم بکشد. این پلو تزئین خاصی ندارد اما می توانید با تکه های بادمجان و گوجه های سرخ شده آن را تزیین کنید. اگر می خواهید پلویتان وقت تزئین شکل و شمایل متفاوتی داشته باشد می توانید یکی از بادمجان ها را بدون آنکه پوست بگیرید، حلقه کرده و سرخ کنید. آن وقت علاوه بر رنگ قرمز، پلویتان سرسفره، کمی هم رنگ بنفش خوشرنگ رویش خواهد داشت.
پیشنهاد ما این است که این پلو را همراه سبزی خوردن تازه یا سالاد شیرازی میل کنید.

گرم و خشک، اما خوشمزه
از نظر طب قدیم بادمجان صیفی جات گرم و خشک است و البته خواص فراوانی هم دارد. این محصول به دلیل فیبر بالایی که دارد، برای درمان یبوست هم مؤثر است. گوجه فرنگی هم در این طب سرد است.

مصلح بادمجان طبخ نمودن آن با گوشت ها و روغن است که در این غذا اتفاق می افتد.

اگر می خواهید بادمجان غذایتان خواص بیشتری را حفظ کند، بهتر است آن را خیلی سرخ نکنید. اگر جزو کسانی هستید که کمی به بادمجان حساسیت دارید و بعد از خوردن آن دور دهانتان شروع خارج می کند. خوردن کمی ماست می تواند مشکل گشا باشد.

امام رضا علیه السلام:
لِبَعْضِ قَهارِمَتِهِ: اِسْتَ کثِروا لَنا مِنَ الباذَن ْجانِ، فَاِنَّهُ حارٌّ فی وَقْتِ الْبَرْدِ، بارِدٌ فی وَقْتِ الْحَرِّ، مُعْتَدِلٌ فِی الاوقاتِ کلِّها جَیدٌ فی کلِّ حالٍ؛
امام رضا علیه السلام به یکی از پیشکاران خود فرمودند: برای ما، بادمجان زیاد تهیه کنید، چرا که در هنگام سرما، گرم و در هنگام گرما، سرد است، در همه اوقات، معتدل و در هر حال، خوب است.
طب الائمة ص 139


منابع:
سرزمین من
آوینی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.