تبیان، دستیار زندگی
روی از عناصر ضروری زندگی انسان است که برای بقاء و زندگی انسان لازم است. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روی(2)

نقش بیولوژیکی

روی از عناصر ضروری زندگی انسان است که برای بقاء و زندگی انسان لازم است. کمبود روی در حیوانات موجب افزایش وزن می شود. روی در انسولین Zinc Finger Proteins و آنزیم هایی مانند Super Oxide Dismutase وجود دارد.

بر اساس بسیاری از منابع مصرف قرص های حاوی روی می تواند در برابر سرما خوردگی و آنفولانزا ایمنی ایجاد کند. با این حال هنوز بر سر این مساله اختلاف نظر وجود دارد.

روی

پیدایش

روی بیست و سومین عنصر در پوسته زمین از نظر فراوانی می باشد. بسیاری از سنگ های معدنی سنگین استخراج شده حاوی 10% آهن و 40-50% روی می باشند. معادنی که از آن ها روی استخراج می شود شامل Sphakrite, Zinc Blende, Smith sonite, Calamine, Franklinite می شوند.

ترکیبات

اکسید روی معروفترین ترکیبی است که به طور گسترده در ترکیبات روی مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان رنگ دانه سفید در رنگ ها استفاده می شود. همچنین در صنعت Rubber کاربرد داشته و به عنوان Opaque Sunscreen فروخته می شود.

دیگر ترکیبات روی به استفاده غیر صنعتی می رسند مانند: کلرید روی در بو گیر سولفید روی در رنگ های شب تاب و متیل روی در آزمایشگاه شیمی آلی. تقریبا یک چهارم فرآورده های روی به صورت ترکیبات روی مورد مصرف قرار می گیرد.

ایزوتوپ ها

روی طبیعی در 4 ایزوتوپ پایدار تشکیل شده است: Zn64 Zn-66, Zn-67, Zn-68 که در این میان Zn64 فراوان ترین آن ها (48.6% فراوانی طبیعی) می باشد. برای این عنصر 22 رادیو ایزوتوپ اکتیو شناسایی شده است که در میان آن ها Zn-65 با نیمه عمر 244.26 روز و Zn-72 با نیمه عمر 46.5 ساعت پایدارترین و فراوانترین ایزوتوپ می باشند. دیگر ایزوتوپ های رادیو اکتیو این عنصر نیمه عمرهای کمتر از 14 ساعت هستند و بیشتر آن ها نیمه عمری کمتر از یک دقیقه دارند. این عنصر همچنین 4 حالت متا دارد.

هشدارها

فلز روی سمی نیست اما حالت هایی به نام Zinc Shakes و یا Zinc Chills وجود دارند که با استنشاق اکسید روی تازه و خالص تحریک می شوند.


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: پایگاه ملی داده های علوم زمین کشور
تنظیم: مریم فروزان کیا