تبیان، دستیار زندگی
در خصوص سلامت دهان و دندان زیاد صحبت کرده ایم. حتماً می دانید که برای حفظ بهداشت و سلامت دهان و دندان لازم است روزانه دو تا سه بار مسواک بزنیم. اما بهداشت دهان و دندان به دانستن تعداد مسواک زدن های روزانه نیست. شما باید اطلاعات تغذیه ای خوبی در این خصوص د
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تست: محک اطلاعات تغذیه ای و سلامت دندانی

در خصوص سلامت دهان و دندان زیاد صحبت کرده ایم. حتماً می دانید که برای حفظ بهداشت و سلامت دهان و دندان لازم است روزانه دو تا سه بار مسواک بزنیم. اما بهداشت دهان و دندان به دانستن تعداد مسواک زدن های روزانه نیست. شما باید اطلاعات تغذیه ای خوبی در این خصوص داشته باشید.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
سلامت دهان و دندان

اینکه چه می خوریم و چگونه می خوریم نیز روی سلامت دهان و دندانمان تأثیر دارد. در این مطلب چند تست آماده کرده ایم که شما می توانید با پاسخ به آن ها اطلاعاتتان را مَحکی بزنید و آگاهی بیشتری در این خصوص به دست بیاورید. لطفاً با ما همراه باشید.

1. مصرف مرکبات زیاد باعث تقویت مینای دندان ها می شود
الف: درست است
ب: نادرست است
پاسخ صحیح گزینه ی ب
لیموترش، پرتقال و گریپ فروت سرشار از ویتامین هستند که برای سلامتی بدن لازم و ضروری است. اما این میوه ها به دلیل اسیدی بودن باید به میزان متعادلی مصرف شوند به خصوص بیرون از وعده های غذایی. در واقع مصرف زیاد این میوه ها به مینای دندان آسیب زده و باعث بروز پوسیدگی دندانی می شود.

2. بعد از استفراغ کردن باید بلافاصله دندان ها را مسواک زد تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود.
الف: درست است
ب: نادرست است
پاسخ صحیح گزینه ی ب
استفراغ باعث حساس شدن مینای دندان می شود؛ بنابراین اگر به هر دلیلی دچار استفراغ می شوید باید بلافاصله دهانتان را با آب خالی بشویید. می توانید به یک لیوان آب یک قاشق چایخوری جوش شیرین اضافه کرده و دهان و دندان ها را شستشو دهید. اما مسواک نزنید. لازم است که حدود 45 دقیقه بعد از استفراغ صبر کنید تا روند مینرالیزه شدن مجدد دندان ها انجام شود و بعد از آن مسواک بزنید.

3. برای حفظ سلامت دندان ها بهتر است مصرف محصولات لبنی محدود کرد.
الف: درست است
ب: نادرست است
پاسخ صحیح گزینه ی ب
کاملاً برعکس. محصولات لبنی برای ارتقای سلامت دهان و دندان مفید هستند. این محصولات مانند ماست و پنیر سرشار از مواد معدنی و کلسیم هستند که برای داشتن دندان ها و همچنین استخوان های سالم، لازم و ضروری هستند. توصیه می کنیم برای داشتن دندان های سالم تر روزانه 3 واحد لبنیات میل کنید.

4. در جایی که امکان مسواک نیست آدامس بجویید
الف: درست است
ب: نادرست است
پاسخ صحیح گزینه ی الف

نیازی نیست که بلافاصله بعد از صرف غذا به سراغ مسواک بروید. شما باید حدود نیم ساعت بعد از غذا خوردن مسواک بزنید. چون بعد از غذا خوردن مینای دندان تحت تأثیر اسیدها بوده و به همین دلیل حساس و آسیب پذیر شده است

بدون شک هیچ کاری جای مسواک را نمی گیرد. اما زمانی که در مسافرت یا مهمانی هستید و بعد از غذا به مسواک خود دسترسی ندارید می توانید تا رسیدن به مسواکتان آدامس بجویید. عمل جویدن آدامس (البته آدامس بدون قند) باعث دفع حالت اسیدیته ی دهان می شود. علاوه بر این بزاق تولید شده در حین جویدن حاوی بیکربنات، کلسیم و فسفر بیشتری از بزاقی است که در حین استراحت دهان ترشح می شود. بنابراین این بزاق می تواند آسیب های اسیدها را خنثی کرده و مینای دندان را مینرالیزه کند. توصیه می کنیم در صورت عدم دسترسی به مسواک بعد از غذا خوردن آدامس بدون قند حاوی «گزیلیتول» بجویید.

5. مسواک زدن بعد از آخرین وعده ی غذایی از همه مهم تر است.
الف: درست است
ب: نادرست است
پاسخ صحیح گزینه ی الف
اگر قبل از خوابیدن مسواک نزنید باکتری های موجود در باقیمانده ی غذاها تکثیر شده و باعث آسیب هایی اسیدی منجر به پوسیدگی دندان ها می شوند. این باکتری ها تمام شب را فرصت دارند تا اثرات مخرب خود را روی دندان ها به جا بگذارند. اگر این باکتری ها قبل از خواب از دهان زدوده نشوند تشکیل پلاک دندانی می دهند. بنابراین مسواک شب اهمیت بالایی دارد. برای افزایش تأثیر مسواک توصیه می شود که ابتدا نخ دندان بکشید. می توانید هر از گاهی نیز از دهانشویه های بدون الکل استفاده کنید تا تمام بقایای مواد غذایی که لابه لای دندان ها گیر کرده اند از دهان خارج شوند.

6. استفاده از نخ دندان برای خارج کردن خرده ریزه های غذا از بین دندان ها لازم است.
الف: درست است
ب: نادرست است
پاسخ صحیح گزینه ی الف
اگر اهمیت نخ دندان کشیدن از مسواک بیشتر نباشد کمتر هم نیست. توصیه می کنیم که روزانه یک بار و به خصوص قبل از آخرین مسواک (شب ها) نخ دندان بکشید. نخ دندان را از لابه لای دندان ها رد کنید تا خرده ها و بقایای مواد غذایی که در بین دندان ها گیر کرده اند خارج شوند.

7. بعد از غذا خوردن بلافاصله باید مسواک زد.
الف: درست است
ب: نادرست است
پاسخ صحیح گزینه ی ب
نیازی نیست که بلافاصله بعد از صرف غذا به سراغ مسواک بروید. شما باید حدود نیم ساعت بعد از غذا خوردن مسواک بزنید. چون بعد از غذا خوردن مینای دندان تحت تأثیر اسیدها بوده و به همین دلیل حساس و آسیب پذیر شده است. اگر بلافاصله بعد از غذا یعنی زمانی که مینای دندان آسیب پذیر است مسواک بزنید احتمال آسیب های دندانی بیشتر می شود. بنابراین حتماً سی دقیقه صبر کرده و بعد مسواک بزنید.

8. زبان لانه ی مواد غذایی است.
الف: درست است
ب: نادرست است
پاسخ صحیح گزینه ی الف
مخاط پشت دهان می تواند خرده ریزه های مواد غذایی و در نتیجه باکتری ها را در خود حبس کند. به همین جهت لازم است که با برس مخصوص زبان روزانه یک مرتبه نیز به فکر تمیز کردن زبان باشید تا از ایجاد بوی بد دهان جلوگیری شود. در واقع بهداشت کامل دهان و دندان شامل مسواک زدن دندان ها، زبان و همچنین داخل گونه ها است.

سلامت دهان و دندان

9. آب دشمن دندان ها است.
الف: درست است
ب: نادرست است
پاسخ صحیح گزینه ی ب
کاملاً برعکس. آب دوست دندان ها است و نقش مؤثری در سلامت آن ها دارد. آب به ویژه آب شیر در اغلب موارد حاوی میزان بالایی فلوئور است که به پیشگیری از پوسیدگی دندان ها کمک می کند. علاوه بر این باعث تمیز شدن و دفع میکروارگانیسم های مانده در دهان می شود. آب باعث تولید بزاق شده و این مایع طبیعی دهان نیز نقش مهمی در حفاظت از مینای دندان و خنثی کردن حملات اسیدی دارد. توصیه می کنیم بعد از صرف غذا و قبل از مسواک زدن، دهانتان را با آب شستشو داده و مقداری آب بنوشید.

10. حملات اسیدی به دندان ها در طول شب شروع می شود.
الف: درست است
ب: نادرست است
پاسخ صحیح گزینه ی ب
حملات اسیدی درست بعد از صرف غذا شروع می شود. باکتری های دهان قندهای دریافت شده از مواد غذایی را جذب کرده و برای تولید اسیدهایی که به دندان ها آسیب می زنند استفاده می کنند. به همین دلیل نیز مسواک زدن بعد از غذا برای جلوگیری از تولید اسیدها اهمیت بالایی دارد.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.