تبیان، دستیار زندگی
لبنیات تنها منبع کلسیم نیست. بلکه می توانید این ماده ی معدنی را از میوه ها و سبزیجات متنوع نیز دریافت کنید. با ما باشید تا با این میوه ها و سبزیجات بیشتر آشنا شوید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منابع گیاهی کلسیم

لبنیات تنها منبع کلسیم نیست. بلکه می توانید این ماده ی معدنی را از میوه ها و سبزیجات متنوع نیز دریافت کنید. با ما باشید تا با این میوه ها و سبزیجات بیشتر آشنا شوید.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
منابع گیاهی کلسیم

وقتی اسم کلسیم به میان می آید همه به یاد یک لیوان شیر یا یک کاسه ماست و پنیر می افتیم. خیلی ها که از محصولات لبنی خوششان نمی آید نیز قید کلسیم را می زنند. اما تنوع در نعمت های الهی به قدری بالاست که می توانید جایگزین دیگری پیدا کنید. لبنیات تنها منبع کلسیم نیست. بلکه می توانید این ماده ی معدنی را از میوه ها و سبزیجات متنوع نیز دریافت کنید. با ما باشید تا با این میوه ها و سبزیجات بیشتر آشنا شوید.

میوه ها

اگر نسبت به لاکتوز حساسیت دارید یا به هر دلیل دیگری به سراغ شیر و محصولات لبنی نمی روید نگران نباشید. خبر خوب اینکه می توانید با کاهش مصرف محصولات لبنی و افزایش مصرف میوه و سبزیجات به میزان کافی از این ماده ی معدنی جذب کنید. میوه هایی مانند پرتقال، انجیر، زردآلوی خشک و آلو جزو پرکلسیم ترین میوه ها هستند. توصیه می کنیم میوه ها را به صورت خام و خارج از وعده های غذایی میل کنید تا ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن ها بهتر جذب بدن شوند.

سبزیجات

به سراغ پیاز، شاهی، بروکلی، جلبک ها، اسفناج، کلم کاله (کیل)، کلم برگ و دیگر کلم ها بروید که سرشار از کلسیم هستند.

کلسیم به همراه پتاسیم برای بدن لازم است. سبزیجات، حبوبات، میوه ها و سبزیجات معطر ذکر شده میزان کلسیم مورد نیاز بدن را تا حد زیادی فراهم می کنند. اما لازم است که در عین حال به فکر افزایش پتاسیم و بخصوص ویتامین D بدنتان نیز باشید تا کلسیم بهتر جذب شود

حبوبات

لوبیاهای سفید، قرمز، نخود و عدس جزو منابع گیاهی کلسیم هستند.

آجیل ها

هم فال است و هم تماشا. هم لذت می برید و هم کلسیم جذب می کنید. بادام، گردو و پسته جزو منابع سرشار کلسیم هستند.

سبزیجات معطر

سبزیجات معطر تازه و خشک شده نیز سرشار از کلسیم هستند. حتماً به سراغ نعنا، آویشن، رازیانه، گلپر، مریم گلی، جعفری و ریحان بروید.

دیگر منابع گیاهی کلسیم

شیر نارگیل جزو منابع خوب کلسیم محسوب می شود که به راحتی نیز جذب بدن می شود. دانه ی کنجد و تخم شربتی نیز از منابع مهم کلسیم هستند و مصرف روزانه ی آن ها به شما توصیه می شود.

کلسیم به همراه رفقا

کلسیم به همراه پتاسیم برای بدن لازم است. سبزیجات، حبوبات، میوه ها و سبزیجات معطر ذکر شده میزان کلسیم مورد نیاز بدن را تا حد زیادی فراهم می کنند. اما لازم است که در عین حال به فکر افزایش پتاسیم و بخصوص ویتامین D بدنتان نیز باشید تا کلسیم بهتر جذب شود. توصیه می کنیم روزانه یک ربع در معرض آفتاب قدم بزنید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.