تبیان، دستیار زندگی
می خواهم به ریشه های ارتباط صدام با سیا اشاره کنم. تردیدی نیست نسل مظلومی که از گذشته هیچ نمی داند ممکن است باور کند که صدام چهره ای ضد امریکایی بود.تردیدی نیست که صدام د...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صدام امریکایی بود یا ضد امریکایی؟


صدام امریکایی بود یا ضد امریکایی؟

آیا صدام ضد آمریکایی بود؟ یا آمریکایی بود! می خواهم به ریشه های ارتباط صدام با سیا اشاره کنم.

تردیدی نیست نسل مظلومی که از گذشته هیچ نمی داند ممکن است باور کند که صدام چهره ای ضد آمریکایی بود.تردیدی نیست که صدام در طول دوران 50 سال مبارزه سیاسی و حزبی و حکومتی اش، چهره های متنوعی به خود گرفت. که آخرینش ژست مسلمانی، استناد به آیات قرآن و سر و ریشی بود که درست کرده بود. و واژگانی که به ویژه در دوره محاکمه به کار می برد.شهدا، صدیقین، خداوند رحمان و رحیم...به تعبیر شاعری:

حاکمان در زمان معزولی

همه شبلی و بایزید شوند

بار دیگر چو بر سریر رسند

همه چون شمر یا یزید شوند

مردم ایران و عراق و کویت که هر کدام تصویر شهیدی را در خانه در پیش چشم دارند، می دانند که این واژه ها مثل همان قرآن بر سر نیزه کردن معاویه است.سخن بر سر ضد آمریکایی بودن صدام بود. به تاریخ معاصر عراق بازگردیم.

نخست باید ممنون بود که دادگاه محاکمه صدام دست کم به دو پرونده دجیل و کشتار اکراد با سلاح شیمیایی کم و بیش پرداخت. صدای شاهدان مظلوم ثبت و پخش شد.اگر این دادگاه نبود، این صدا ها به گوش مردم نمی رسید. اگر صدام هم مثل موسولینی که در 21 آوریل 1945 دستگیر شد و هفته بعد در میلان اعدام شد،همانگونه کشته می شد، اسناد دادگاه برای مردم عراق و منطقه ثبت نمی شد.

صدام همواره خود را قربانی مبارزه با منافع آمریکا در منطقه معرفی می کرد. اما سابقه صدام و تاریخ سیاسی حزب بعث کاملا تصویر دیگری از صدام را نشان می دهد.

وقتی عبدالکریم قاسم علیه فیصل کودتا کرد،حکومت او جهت گیری آشکاری را به سمت شوروی شروع کرد.دو اقدام مشخص او امریکا و سیا را وادار کرد که در صدد براندازی حکومت قاسم بر آیند. مطابق رویه سیا در همان دهه ها راه آسانتر ترور عبدالکریم قاسم بود.قاسم در سال1959 اعلام کرد که از پیمان سنتو خارج می شود.عراق در سال 1950 به این پیمان پیوسته بود.علاوه بر آن قرار داد خرید اسلحه از شوروی هم امضا شده بود.تیم شش نفره ای برای ترور قاسم تدارک شده بود.صدام حسین که در سال 1957 به حزب بعث پیوسته بود، یکی از آن شش نفر بود!از طریق مسئول ایستگاه اطلاعات مصر در عراق، آپارتمانی در خیابان الرشید بغداد؛ درست روبروی وزارت دفاع؛ که دفتر عبدالکریم قاسم درهمانجا بود؛ در اختیار صدام قرار گرفت؛ تا رفت و آمدها را به خوبی کنترل کند.حادثه ترور قاسم در روز 7 اکتبر 1959 برنامه ریزی شد.به اتوموبیل قاسم حمله کردند. صدام راننده را کشت.قاسم خودش را روی زمین انداخت. پای صدام تیر خورد. ترور نافرجام ماند.سیا صدام را به تکریت فرار داد.صدام را به دمشق منتقل کردند.سرویس اطلاعاتی مصر همچنان با همکاری سیا این انتقال را سامان داد. بعد از مدتی صدام را به بیروت فرستادند. در بیروت او یک دوره ویژه کار اطلاعاتی و امنیتی را زیر نظر سیا گذراند.از بیروت به قاهره منتقل شد.در قاهره نزدیک منطقه "دوکی" آپارتمان مجللی در اختیار صدام بود. آن آپارتمان نسبتی با یک دانشجوی به ظاهر ساده ای که در دانشگاه قاهره حقوق می خواند نداشت.ارتباط صدام با سیا در قاهره منظم و برنامه ریزی شده بود.مایلز کوپلند افسر اطلاعاتی سیا و جیم ایشلبرگر مسئول ایستگاه اطلاعاتی سیا با صدام در ارتباط بودند.

صدام امریکایی بود یا ضد امریکایی؟

در سال 1963 حزب بعث کودتایی را علیه عبدالکریم قاسم ترتیب داد. کودتا پیروز شد. مقتدرترین فرد حزب بعث صدام بود.مسئول بخش امنیتی و اطلاعاتی حزب(جهازالخاص) صدام چگونگی کار بین ارتش و دستگاه اطلاعاتی را سامان می داد.کودتا که پیروز شد،تعدادقابل توجهی از کمونیست های عراقی با مدیریت صدام در قصر النهایه اعدام شدند...همکاری اطلاعاتی صدام و سیا دیگر در قالب حکومت عراق تعریف می شد.سامان ارتباط با سیا توسط سه افسر اطلاعاتی عراقی مستقیما زیر نظر صدام مدیریت می شد.

جنگ علیه ایران همینگونه سامان یافت.در طول جنگ افسران رابط سیا اطلاعات نظامی ایران را که بخشی از آن توسط آواکس ها تولید می شد، مستقیما به صدام می دادند. در قضیه فاو، سیا و دیا-سازمان اطلاعاتی پنتاگون- مستقیما علیه ایران عمل کردند. سه شبانه روز سیستم راداری ایران در منطقه عملیاتی را مختل کردند. ناوگان امریکا مستقیما وارد جنگ با ایران شد. اسکله سلمان را نابود کردند...

آیا صدام ضد امریکایی بود؟ !

برگرفته از سایت مکتوب با اندکی تخلیص


لینک مطالب مرتبط:

خبر اعدام صدام ( تصویری)

سرنوشت دیکتاتور به روایت تصویر

عزاداران صدام ( تصویری)

صدام حسین اعدام شد!

لحظات آخر عمر صدام حسین