تبیان، دستیار زندگی
توماس ادیسون مخترع آمریکایی که در 15 فوریه 1847 در شهر کوچک میلان اوهایو پا متولد شد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ادیسون

ادیسون

توماس ادیسون مخترع آمریکایی که در 15 فوریه 1847 در شهر کوچک میلان اوهایو پا متولد شد. پدرش هلندی و مادرش اهل اسکاتلند بود. از همان اوان کودکی علاقه بسیاری به مطالعه داشت و مادرش او را به کار تشویق می کرد. او به طور پراکنده مدت 5 سال به مدرسه رفت؛ وی پیوسته از مدرسه گریزان بود چرا که معلمش او را شخصی کودن و کند ذهن می دانست و هیچ دوستی در مدرسه نداشت تنها مادرش بود که می دانست ادیسون بسیار با استعداد است و تحت تاثیر صحبت های مدیر و معلمش قرار نگرفت و خودش مشغول آموزش دادن به ادیسون شد. او در سن 9 تا 12 سالگی کتاب هایی مانند فرهنگ علوم و اصول نیوتون و ....را مطالعه کرد .

کتاب آخر او را، در جهان ریاضیات متحیر و سرگردان ساخت. او برای کمک به پدر و مادرش به کار روزنامه فروشی پرداخت؛ بعد از آن به عنوان کارگر راه آهن دیترویت مشغول به کار شد. رفتار خوب او باعث شد که دوستان زیادی در قطار پیدا کند. او تصمیم گرفت شخصاً روزنامه ای منتشر کند.

اولین نسخه نشریه اش در سوم فوریه 1862 منتشر شد. ادیسون کم کم به فعالیت های علمیش ادامه داد. در مدّت کوتاهی کارگاه کوچکی برای خود درست کرد. یکی از دوستانش می گفت: « یک روز او تمام آثار فارادی را در مورد الکتریسیته خرید و تا صبح به مطالعه آن ها پرداخت» و به دوستش گفته بود که من کارهای زیادی باید انجام دهم و زندگی هم خیلی کوتاه است.

او شب ها در تلگرافخانه کار می کرد و روزها به مطالعه و آزمایش می پرداخت . ادیسون سیستم تلگرافی، در سال 1873 اختراع کرد که برای همگان باور نکردنی بود در سال 1886 ادیسون در مِنلو ملکی را خرید که در آن یک کارگاه بزرگ و آزمایشگاهی مجهز تاسیس کرد اختراعات پی در پی او چنان شگفت انگیز بود که معروف به جادوگر منلو پارک شد.

در سال 1878 پرو فسور پارکر لامپ ذغالی را به ادیسون نشان داد و در همین سال بود که مخترع بزرگ سرگرم بزرگ ترین اختراع شد و سرانجام در اواخر سال 1880 میلادی اختراع خود را به ثبت رساند و کارخانه ای در منلو پارک به ساختن لامپ های برق پرداخت. اکنون ادیسون بسیار معروف شده بود و از شهرت بسزایی برخوردار بود.

اختراع بعدی او گرامافون بود که به دنبال آن کینه توسکوپ (دوربین اولیه سینما ) نیز اختراع شد. ادیسون پیوسته در حال کار کردن بود و هیچگاه از کار خسته نشد تا اینکه در 18 اکتبر 1931 در سن 84 سالگی فوت کرد.

koodak@tebyan.com

 تهیه: سید علی نوایی

تنظیم: مرجان سلیمانیان

شبکه کودک و نوجوان تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.