تبیان، دستیار زندگی
رضا قوچان نژاد را شاید با گل حساس به کره جنوبی به یاد بیاوریم . گلی که باعث شد تا کی روش برای اولین بار اخلاق ایرانی اش را نشان کره ای ها دهد و مشت های خود را به سمت سرمربی مغرور کره ای مشت کند. مصاحبه اختصاصی تبیان با قوچان نژاد را از دست ندهید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاطرات تلخ و شیرین قوچان نژاد در سال ٩٤

رضا قوچان نژاد را شاید با گل حساس به کره جنوبی به یاد بیاوریم . گلی که باعث شد تا کی روش برای اولین بار اخلاق ایرانی اش را نشان کره ای ها دهد و مشت های خود را به سمت سرمربی مغرور کره ای مشت کند. مصاحبه اختصاصی تبیان با قوچان نژاد را از دست ندهید.

مصاحبه: محسن اعتمادی-بخش ورزشی تبیان
رضا قوچان نژاد

اگر سری به معرفی رضا قوچان نژاد در سایت های معتبر دنیا بزنید، رد پای موثر و بزرگ او را در موفقیت های فوتبال ملی ایران به وضوح می بینید؛ بازیکنی که هر چند تنها 5 سال از حضورش در تیم ملی ایران می گذرد اما با گل های حساسی که با پیراهن تیم ملی به ثمر رسانده و از آن مهمتر تعصبی که با لباس تیم ملی از خود نشان داده توانسته جای بزرگی را در قلب مردم ایران تسخیر کند.

قوچان نژاد را می توان پدیده فوتبال ایران در چند سال اخیر دانست؛ کسی که با گل سرنوشت سازش در سه دیدار پایانی تیم ملی در انتخابی جام جهانی و به ویژه دیدار برابر کره جنوبی لقب "حماسه ساز اولسان" را به خود اختصاص داد.

مهمترین موضوع سلامتی همه مردم ایران است. این چیزی است که آن را از صمیم قلبم می خواهم. در سالی که گذشت یک اتفاق خوب برای ایران افتاد و آن هم لغو تحریم ها علیه ایران بود که این باعث می شود رابطه ایران با دیگر کشورهای دنیا به سال ها قبل برگردد.

شاید با توجه به شهرت بالای "گوچی" در فوتبال ایران، زوایای زندگی فوتبالی قوچان نژاد برای بیشتر مردم مشخص باشد و دیگر نیازی نباشد به اینکه از این بنویسیم که "رضا" در چند بازی ملی، چند گل زده است اما صحبت با او و گپ و گفت درباره علایقش در این شبهای نزدیک به سال جدید حتما می تواند زوایای جدیدی از زندگی شخصی او را به هوادارانش بشناساند. او در گفتگویی که با سایت تبیان داشت، از اتفاقات سال رو به پایان گفت و از آرزوهایش در سال جدید صحبت کرد.
*آقای قوچان نژاد! چند روزی بیشتر به پایان سال جدید باقی نمانده است. اگر بخواهید به عقب برگردید و روزهای رفته را ورقی بزنید، سال 94 برای شما چطور گذشت؟
حقیقتش را بخواهید اول از همه خوشحالم که در سال 94 خانواده ام و دوستانم سلامت بودند. همین که آنها را امسال سالم و سرحال دیدم برایم بزرگترین اتفاق خوب بود که باید به خاطر آن خدا را شکر کنم. البته روزهای سختی هم در سال 94 رقم خورد. حتما روزی که آن اتفاق سقوط هواپیما در آلمان رخ داد، جزو سختترین روزهای ما بود. از دست دادن دو خبرنگار خوب ایرانی که می خواستند در کنار تیم ملی باشند، بدترین شروع برای سال جدید بود.
*واقعا آن اتفاق برای همه لحظات تلخی را رقم زد.
واقعا درست می گویید. اتفاق خیلی بدی بود اما به هر حال آن روزها گذشته و من برای خانواده حسین جوادی و میلاد اسلامی عزیز بهترینها را از خدا می خواهم. امیدوارم در سال جدید اتفاقهای خیلی خوبی برای خانواده این دو دوست رقم بخورد. در مجموع سال 94 برای من خیلی زود گذشت و آنقدر سرم با فوتبال مشغول بود که اصلا متوجه نشدم چطور سال به پایان رسید اما در مجموع سال خوبی داشتم، هم در فوتبال و هم در زندگی شخصی.
*برای مردمی که بازی شما را از تلویزیون می بینند شاید خیلی آشنا نباشد که تعطیلات عید برای اکثر بازیکنان فوتبال دیگر بی معنی است. امسال هم که با توجه به اردوی تیم ملی بعید است، شما و دیگر ملی پوشها بتوانید در روزهای تعطیل عید کنار خانواده هایتان باشید.
بله، چند سالی می شود که یا در سفر هستیم یا در اردو به همین خاطر من معمولا طوری برنامه ریزی می کنم که چند روز قبل از شروع سال نو در کنار خانواده ام باشم. (با خنده) برای ما فوتبالیستها عید چند روز زودتر می شود و من هم امسال سعی می کنم چند روز زودتر از سال نو پدر و مادرم را ببینم.
*شاید سوال کمی کلیشه ای باشد اما چون مصاحبه عیدانه است، می خواهم بپرسم بهترین هدیه ای که به عنوان عیدی عید نوروز گرفته اید چه بوده است؟
درست است که من به سنت پایبندم اما در این یک مساله افراد و دوستان نزدیکم می دانند که من اهل دادن یا گرفتن عیدی نیستم و اعتقادی به این مساله ندارم و دور همی خانوادگی را در روزهای عید به همه چیز ترجیح می دهم. کنار خانواده بودن ارزشش از همه چیز برای من بیشتر است.
*چه خاطره ای از سال 94 در ذهن شما باقی مانده است؟
در سال 94 تجربه جدیدی داشتم و آن هم حضور در دو تیم در یک سال بود. این موضوع برایم تجربه خوبی بود. توانستم در این تیم ها دوستان جدیدی پیدا کنم و این اتفاق تجربه خوبی بود که زندگی به من داد. در کنار این سلامتی اطرافیانم، موضوعی است که به خاطرش خدا را شکر می کنم.
*فکر می کنی سال 95 چطور باشد؛ هم برای خودتان، هم برای مردم ایران؟
مهمترین موضوع سلامتی همه مردم ایران است. این چیزی است که آن را از صمیم قلبم می خواهم. در سالی که گذشت یک اتفاق خوب برای ایران افتاد و آن هم لغو تحریم ها علیه ایران بود که این باعث می شود رابطه ایران با دیگر کشورهای دنیا به سال ها قبل برگردد. این راه را برای پیشرفت بیشتر ایران باز می کند. در زمینه ورزشی هم امیدوارم که بتوانیم در سال جدید تا حد خیلی زیادی صعودمان را به جام جهانی روسیه قطعی کنیم.

*سوال آخر هم کمی خصوصی است. بعد 5 سال بازی در تیم ملی با کدامیک از بازیکنان تیم ملی رابطه نزدیکتری دارید؟
راستش را بخواهید، دوستان نزدیک من در تیم ملی یک نفر نیستند. با بازیکنانی که در این چند ساله در کنار هم در اردوها بوده ایم رابطه نزدیکی دارم. اشکان دژاگه، پژمان منتظری، جواد نکونام، خسرو حیدری یا علیرضا حقیقی که همین چند هفته پیش به لندن آمد و با هم بودیم از نزدیکترین دوستانم هستند اما جو تیم ملی آنقدر مثبت و خوب است که همه با هم دوست هستند و بازیکنان در اردو با هم رابطه نزدیکی دارند.