تبیان، دستیار زندگی
ترس درباره امنیتمان یک واقعیت است اما با دانستن راهکارهایی می توانیم با توجهات ناخوشایند افراد غریبه مقابله کنیم. این کار به ما آرامش خاطر می دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا نباید با غریبه ها صحبت کنیم؟

چرا نباید با غریبه ها صحبت کنیم؟

چرا نباید از کسی که نمی شناسیم هدیه بگیریم؟
چرا نباید سوار ماشین غریبه ها شویم؟
برای فرار از دست کسی که نمی شناسیم چکار باید بکنیم؟

ترس درباره امنیت مان یک واقعیت است اما با دانستن راهکارهایی می توانیم با توجهات ناخوشایند افراد غریبه مقابله کنیم. این کار به ما آرامش خاطر می دهد.
در ابتدا باید بدانیم چرا رفتار به ظاهر محبّت آمیز از سوی یک فرد غریبه ممکن است مضّر و خطرناک باشد. پدر و مادر به ما آموخته اند که مهربانی خوب است. ولی نباید مهربانی از سوی هر کسی را قبول کرد.

باید بدانیم هر کسی که به ما شیرینی یا اسباب بازی تعارف می کند یا وعده چیزی هیجان انگیز مانند رفتن به شهربازی را بدهد، یا کسی که ما را از پیاده روی تا خانه نجات دهد، نعمتی آسمانی نیست.

- بعضی از چیزها ممکن است خطرناکتر از آنچه به نظر می رسند، باشند.
- سعی کنید آدرس ، شماره تلفن پدر و مادر و نام کامل خود را بدانید (هر چه زودتر بهتر) .
- قدری جرات و جسارت داشته باشید و از مقاومت کردن نترسید.
- به پدر یا مادر خود بگویید بعضی از موقعیت های احتمالی در برخورد با یک غریبه را با شما به صورت نمایشی بازی کنند تا از چیزهایی که ممکن است اتفاق بیفتد آگاه باشید.

سوال هایی که ممکن است برای شما پیش بیاید:
- آیا همه ی غریبه ها مرا اذیت می کنند؟
- اگر کسی با من صحبت کرد، چه باید بکنم؟
- اگر کسی به من شکلات داد چه باید بکنم؟
- اگر کسی به من تعارف کرد سوار ماشینش بشوم ، چه باید بکنم؟

پاسخ:
تو هیچ وقت نباید با غریبه ها صحبت کنی یا به آن ها نزدیک شوی. هرگز در خیابان به تنهایی راه نرو، حتی اگر مسیر کوتاهی باشد. همیشه با یکی دو نفر از دوستان خود راه برو، زیرا هر چه تعداد شما بیشتر باشد امنیت بیشتری خواهید داشت. هرگز هنگام تاریکی به خیابان نرو، حتی با دوستانت. به دوستانت هم اجازه نده با غریبه ها صحبت کنند. اگر یکی از آن ها این کار را کرد یا سوار ماشین کسی شد، فوراً به خانه برو و به پدر و مادرت بگو.

اگر در خیابان تنها ماندی، حتی اگر راه خانه را می دانی ، همان جا بمان و کسی را پیدا کن که به پدر و مادرت تلفن کند تا یکی از آن ها به دنبال تو بیاید. اگرزمانی ترسیدی یا گم شدی، از یک پلیس بخواه تا به تو کمک کند و اسم و آدرس و شماره تلفن پدر و مادرت را به او بگو تا با آن ها تماس بگیرد.

اشخاصی وجود دارند، به خصوص در بین مردها، که دوست دارند بچّه ها را اذیت کنند. تو باید از این آدمها دوری کنی ، زیرا آن ها از تو قویتر هستند. همراه بودن با دوستان از خطر جلوگیری می کند. همیشه مسیرت را از خیابان های پهن و روشن انتخاب کن، در پیاده رو در سمتی که به خیابان نزدیکتر است راه برو، گام هایت را بلند و محکم بردار، سرت را بالا بگیر دستانت را مانند سربازان تکان بده و با خودت چیزی مانند یک ساک ورزشی حمل کن.

افراد بدنیت معمولاً به فردی که این چنین راه می رود نزدیک نمی شوند. اگر زمانی یک غریبه تو را گرفت، با فریاد از دوستانت بخواه کمک خبر کنند یا اینکه فوراً به پدر یا مادر یا یک بزرگسال قابل اطمینان اطلاع دهند. هیچ وقت به افراد ناشناس بی ادبی نکن ، و هرگز به دنبال دعوا نگرد.

koodak@tebyan.com

تهیه: سید علیرضا نوایی

تنظیم: مرجان سلیمانیان

شبکه کودک و نوجوان تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.