تبیان، دستیار زندگی
زورگویی یکی از مشکلات در مدارس است که ممکن است در هر مدرسه ای وجود داشته باشد و ربطی به نوع مدرسه یا سن دانش آموز ندارد. بچه ها باید در مواجهه با زورگویی آن را با معلّم یا مدیر مدرسه ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زورگویی چیست؟

زورگویی چیست؟

چرا داوود همیشه علی و میزنه ؟
زورگویی چیه؟
چرا اون پول تو جیبی منو می گیره؟
من هم می تونم تلافی کنم و اونو بزنم؟
چطوری جلوی اون بچه ها رو بگیرم که دیگه منو اذیت نکنند؟


زورگویی یکی از مشکلات در مدارس است که ممکن است در هر مدرسه ای وجود داشته باشد و ربطی به نوع مدرسه یا سن دانش آموز ندارد. بچه ها باید در مواجهه با زورگویی آن را با معلّم یا مدیر مدرسه در میان بگذارند.

ممکن است زورگویی را در مدرسه یا تلویزیون دیده باشید. مثلاً ممکن است یک پسر مورد زورگویی در مدرسه قرار گیرد و مدام از والدین خود درخواست پول تو جیبی بیشتری کند. چون دسته ای از بچّه های زورگودر مدرسه تهدید کرده اند که اگر به آنها پول ندهد، او را کتک می زنند.

- زورگویی همیشه غلط است و باید جلوی آن را گرفت.

- کودکان بخصوص پسرها ، به این قانون خنده دار باور دارند که نباید در مورد زورگویی با کسی صحبت کنند، حتی اگر خودشان قربانی آن باشند، در صورتیکه این قانون اشتباه است و اگر مورد زورگویی قرار بگیرید باید کمک بخواهید.

- شاید مردد باشید که آیا هنگام روبرو شدن با زورگویی ، باید مقابله به مثل کنید یا خیر. در ابتدا باید به فرد زورگو یک هشدار داده شود و سپس شما هم مانند او رفتار کنید. اما اگر با چند نفر روبرو شوید نباید چنین کاری انجام دهید.شما می توانید از یک کودک بزرگتر قابل اعتماد، برای مقابله با زورگوها کمک بخواهید. شما باید همیشه موارد زورگویی را به مدرسه گزارش کنید، حتی اگر خارج از محوطه ی مدرسه اتفاق بیفتد و از کادر مدرسه بخواهید که افراد زورگو را مورد بازخواست قرار دهند.

- دخترها هم ممکن است درست مانند پسرها زورگویی کنند، که البته بیشتر به شکل شایعه پراکنی و حرفهای درگوشی یا محروم کردن عمدی کودکی از جمع دوستان است.

سئوالهایی که ممکن است برای شما پیش بیاید:
- چرا آن دختر همیشه مرا می زند؟
- چرا بعضی آدمها زورگویی می کنند؟
- اگر کسی مرا اذیت کرد چه کار کنم؟
- اگر به معلم بگویم آیا او مرا کتک می زند؟
- چطور می توانم جلوی آنها را بگیرم تا مرا کتک نزنند؟

پاسخ:
تو می دانی که مامان و بابا موافق زد و خورد و خشونت نیستند. اما کار افراد زورگو غلط است و باید جلوی آنها را گرفت. بنابراین دفعه ی بعد این کار را بکن: به فرد زورگو اخطار بده و بگو اگر دوباره تو را بزند، تو نیز او را خواهی زد، سپس برو و به معلمت بگو که چه اتفاقی افتاده است. هر چه زودتر مامان یا بابا را هم باخبر کن. اگر او دوباره تو را زد، تو هم محکم او را بزن و سپس به سرعت برو و به معلمت بگو. اگر فرد زورگو بیشتر از یک نفر بود، سعی نکن آنها را بزنی. نگران نباش، معلمت می داند چگونه با افراد زورگو برخورد کند. به تو قول می دهم که اگر به او بگویی اتفاق بدی برای تو نخواهد افتاد.

koodak@tebyan.com

تهیه: سید علی نوایی

تنظیم: مرجان سلیمانیان

بخش کودک و نوجوان تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.