تبیان، دستیار زندگی
آنچه فرج الله سلحشور را در سینما از دیگر کارگردانان متمایز می کند نگاه دینی وی در زمینه موضوعات دینی و معنوی است و همین نیز وجه تمایز آثار ارزشمند این کارگردان شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روایت شورجه از سلحشور(اختصاصی تبیان)

جمال شورجه مشاور زنده یاد سلحشور می گوید: آنچه فرج الله سلحشور را در سینما از دیگر کارگردانان متمایز می کند نگاه دینی وی در زمینه موضوعات دینی و معنوی است و همین نیز وجه تمایز آثار ارزشمند این کارگردان شده است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان
شورجه

در واقع خالص به خود متن قرآن مجید می پرداخت و مضامین و موضوعات دینی را مدنظر داشت. دغدغه او موضوعات اعتقادی بود از نمایش روی صحنه تا بازی جلوی دوربین.  او در زمینه کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی سریال های تلویزیونی و فیلم های سینمایی از زمانی که در مساجد کار خود را شروع کرد دغدغه مسائل مذهبی را داشت .
نمایش «حر ریاحی» را که برای اولین بار قبل از انقلاب در مسجد اجرا کرد و چند سال پس از انقلاب جامع تر و کامل تر در حضور مقام معظم رهبری در حسینیه امام خمینی (ره) به اجرا در آورد نمونه ای از دغدغه های دینی اوست که از ابتدا همراهش بوده. مقام معظم رهبری پس از دیدن نمایش اشاره می کنند :« من معارفم نسبت به حر بن ریاحی برغم این که مطالعه زیادی درباره ایشان داشتم با دیدن این نمایش بیش تر شد.»

سلحشور سینما را بستری برای تبلیغ و ترویج مسائل دینی و معنوی می دید. راهش را از قبل انقلاب انتخاب و آغاز کرده بود  و پس از آن نیز با ساخت آثاری چون «مردان آنجلس» خطی را در تولیدات سینمایی و محصولات تلویزیونی ایجاد کرد که پس از آن شاهد ساخت چندین مجموعه این چنینی بودیم

سلحشور از بنیان گذاران حوزه هنری بود و همواره دل مشغولی اش تحصیل، ترویج و تثبیت دین بود. خودش را خدمتگزار دین می دانست و سینما بدون دین برایش معنا و مفهوم نداشت.
او سینما را بستری برای تبلیغ و ترویج مسائل دینی و معنوی می دید. راهش را از قبل انقلاب انتخاب و آغاز کرده بود  و پس از آن نیز با ساخت آثاری چون «مردان آنجلس» خطی را در تولیدات سینمایی و محصولات تلویزیونی ایجاد کرد که پس از آن شاهد ساخت چندین مجموعه این چنینی بودیم.
مانند فیلم حضرت مریم (علیه السلام) و کارهای دیگر.  بنابراین او علمدار و پیشرو سینمای دینی و روحانی بوده است و این راه را تا پایان عمرش ادامه داد و آرزو داشت بتواند زندگی نامه حضرت موسی (علیه السلام) را شروع و فیلم برداری کند.
سلحشور در دیداری که با رهبری داشت، ایشان اشاره کردند فیلمبرداری را شروع کنند؛ شاید اگر برخی مسئولان و مشکلاتی ایجاد نمی کردند، می توانست آخرین دغدغه اش یعنی زندگی حضرت موسی (علیه السلام) را هم به پایان برساند. البته فیلمبرداری پروژه را آغاز کردیم و او به آرزویش رسید و کلید خوردن مجموعه را دید.