تبیان، دستیار زندگی

بهترین روش پاکسازی راه تنفسی

پاکسازی راه‌های هوایی یا تنفسی، بخش مهمی از زندگی روزمره افراد مبتلا به فیبروز کیستیک است. همه افراد از روش یکسان پاکسازی راه هوایی استفاده نمی‌کنند، اما سرفه کردن، معمولا شیوه‌ای است که همه از آن استفاده می‌نمایند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرفه ریه

سرفه، به تنهایی روشی موثر برای پاکسازی راه های هوایی یا راه های تنفسی در افراد مبتلا به فیبروز کیستیک نمی باشد، اما شیوه ای است ضروری برای دفع موکوس هایی که توسط سایر تکنیک های پاکسازی راه هوایی، نرم و آزاد شده اند.

به همین دلیل سرفه را می توان موثرترین تکنیک پاکسازی راه هوایی دانست که افراد مبتلا به فیبروز کیستیک می توانند از آن بهره ببرند.

سرفه موثر

سرفه، واکنشی است که تمام افراد با سیستم عصبی عضلانی سالم از خود نشان می دهند. سرفه زمانی توسط بدن ایجاد می شود که لازم باشد محرک ها و موکوس ها از راه هوایی برداشته شوند.

افراد مبتلا به فیبروز کیستی هم مانند دیگران واکنش سرفه را از خود نشان می دهند، اما سرفه انعکاسی با سرفه ای که به عنوان تکنیک پاکسازی راه هوایی انجام می شود متفاوت است. 

سرفه تکنیکی، بر خلاف سرفه انعکاسی که می تواند گاهی اسپاسمی و خفیف و سطحی باشد، هدفمند، عمیق و کنترل شده است.

بعد از اینکه با کمک تکنیک ها موکوس آزاد شد، سرفه موثر به خارج کردن و دفع آن کمک خواهد کرد. هدف این است که تا حد ممکن هوا پشت موکوس قرار بگیرد تا فشار و نیروی سرفه آن را به سمت بیرون براند.

سرفه تکنیکی، بر خلاف سرفه انعکاسی که می‌تواند گاهی اسپاسمی و خفیف و سطحی باشد، هدفمند، عمیق و کنترل شده است

 

برای انجام این تکنیک

1- یک دم عمیق بگیرید و تا جایی که امکان دارد ریه ها را پر از هوا کنید.
2- عضلات بالایی شکم را منقبض کنید.
3- با یک سرفه قوی و محکم، تمام هوای موجود در ریه را بیرون دهید.
4- این پروسه را یک یا دو بار تکرار کنید تا زمانی که موکوس آزاد شده از راه هوایی خارج شود.

سرفه در برابر فوت کردن

در بعضی افراد مبتلا به فیبروز کیستیک، نیروی سرفه می تواند موجب شود تا راه هوایی جمع شود. این افراد به جای  سرفه، می توانند از تکنیک فشار بازدم استفاده کنند که به آن فوت کردن به جای سرفه می گویند.

در افرادی که قادر به تحمل سرفه هستند نیز این تکنیک می تواند به عنوان قدم اولیه جهت انتقال موکوس به بخش بالایی راه هوایی انجام شود و بعد از آن یک سرفه محکم برای بیرون آوردن موکوس باشد.

فوت کردن شبیه سرفه کردن است، اما قدرت آن را ندارد. برای انجام این تکنیک:
1- یک دم عمیق بگیرید و تا جایی که ممکن است ریه ها را پر از هوا کنید.
2- در حالیکه آه بلندی می کشید، هوا را با قدرت و با دهان باز بیرون دهید، انگار که می خواهید روی آینه یا شیشه بخار درست کنید.
3- به اندازه ای که لازم است این عمل را تکرار کنید تا موکوس آزادشده از راه تنفسی خارج شود.
نویسنده: هدی بانکی


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.