تبیان، دستیار زندگی
پنج کلید طلایی در بیانات ارزشمند رهبری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پنج کلید طلایی در بیانات ارزشمند رهبری

رهبری


مقدمه:
به گزارش تبیان رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار که در آستانه‌ی سالروز قیام مردم تبریز در ۲۹ بهمن سال ۱۳۵۶ برگزار شد، ضمن تجلیل از ایمان عمیق، بیداری، نشاط و ایستادگی مردم آذربایجان در مقاطع مهم و سرنوشت‌ساز تاریخ کشور به‌ویژه در دوران انقلاب اسلامی، بر لزوم زنده نگه داشتن روزهای تاریخی انقلاب تأکید کردند،[۱] این سخنرانی ارزشمند دارای نکات گرانبها و طلایی بود که در این نوشتار به بعض آن موارد اشاره خواهد شد.

۱-کلید اول: لزوم هوشیاری و بصیرت:
یکی از کلید واژهای پر کاربردی که در بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری مورد استفاده قرار می گیرد واژه بصیرت و هوشیاری است. در بیانات اخیری که معظم له در دیدار با مردم آذربایجان داشتند این واژه قرآنی و روایی نیز مورد استفاده و بیان قرار گرفت است. واژه بصیرت از جمله واژگان طلایی و پرکاربردی است که در منابع اسلامی نیز به دفعات مورد تأکید و سفارش قرار داشته است. در فرهنگ نهج البلاغه شخص بصیر این چنین معرفی شده است: «...فَإِنَّمَا الْبَصِیرُ مَنْ سَمِعَ وَ تَفَكَّرَ وَ نَظَرَ وَ أَبْصَرَ وَ انْتَفَعَ بِالْعِبَرِ وَ سَلَكَ جَدَداً وَاضِحاً یَتَجَنَّبُ فِیهِ الصَّرْعَه فی المَهاوی؛[۲] شخص بصیر و بینا کسی است که بشنود و بیندیشد و با چشم خود ببیند و عبرت گیرد، سپس در جادّه ی روشنی گام نهد که در آن از سقوط در گودال گمراهی دوری جوید». واژه بصیرت به همگان لزوم هوشیاری و بیداری را در تمام مراحل زندگی گوشزد می کند، این عنصر به انسان قدرت تشخیص و انتخاب آگاهانه می بخشد. همه ما انسانها در مدت حیات خود در دنیا در رویارویی با انتخاب های متفاوت و حساسی قرار داریم که این انتخاب ها می تواند سرنوشت ما و حتی دیگران را تحت تأثیر خود قرار دهد. یکی از عرصه های مهمی که همه مردم سزاوار است از این شاخص ارزشمند استفاده نمایند عرصه انتخاب نماینده خود در مجلس قانون گذاری است اگر به واسطه بی بصیرتی و عدم هوشیاری ما افرادی بی کفایت در رأس امور قانون گذاری قرار گیرند یقیناً تاریخ ما را نخواهد بخشید. از تأکید رهبری  بر بصیرت این موضوع نیز قابل استفاده است که نمایندگانی مورد انتخاب قرار گیرند که دارای قوه بصیرت باشند. چه بسیار کسانی که دارای تدین و تعبد هستند ولی به واسطه عدم برخورداری از عنصر بصیرت کفایت لازم را ندارند، کما اینکه امام علی (علیه السلام) در عبارتی ارزشمند می فرمایند: «فَإِنَّ نُورَ الْبَصِیرَةِ رُوحُ الْحَیَاهِ الَّذِی لَا یَنْفَعُ إِیمَانٌ إِلَّا بِهِ مَعَ اتِّبَاعِ كَلِمَةِ اللَّهِ وَ التَّصْدِیقِ بِهَا؛[۳] نور بصیرت، جان زندگی است و ایمان، سودی نمی بخشد مگر با این نور و با پیروی از کلمه ی خدا و تصدیق آن».

۲-کلید دوم: مراقب نفوذ دشمن باشید:
یکی از مهمترین و پر اهمیت ترین واژگانی که در سالهای اخیر بسیار مورد استفاده رهبری قرار گرفته واژه نفوذ دشمن است هر چند که این موضوع در سالهای گذشته نیز مورد توجه رهبری قرار داشته، ولی این چنین به نظری می رسد، با توجه به طمع و کید دشمن و برنامه ها متعددی که برای سرنگونی و تغییر این نظام اسلامی توسط دشمنان طراحی شده بیداری و هوشیاری ما را دو چندان می نماید  توجه داشتن به نفوذ دشمن و غافل نشدن از استکبار غرب و شرق ما را به یاد این عبارت طلایی امام علی(علیه السلام) می اندازه که از آن این چنین استفاده می شود که دشمن همواره هوشیار و بیدار است. و در صدد صدمه زدن و نابودی رقیب خود است. «وَ اِنَّ اَخَا الحَربِ الاَرِق وَ مَن نامَ لَم یُنَم عَنه»[۴] اگر شما در جبهه خوابت برد، معنایش این نیست که طرف مقابل هم خوابش برده و او هم غافل است؛ اگر تو از او غافل شدى، نشانه‌ى این نیست که او هم از شما غافل است؛ نخیر، شما ممکن است خوابت ببرد، [امّا] او بیدار باشد؛ این را باید توجّه داشت؛ که عرصه عرصه‌ى مهمّى است.[۵]

۳-کلید سوم: آمریکا غیر قابل اعتماد است:
کلید واژه سوم که آن نیز در ادبیات گفتاری مقام معظم رهبری بسیار مورد استفاده قرار گرفته و بخصوص در دیدار با مردم غیور آذربایجان نیز مورد یاد آوری قرار گرفت، موضوع دشمن شناسی و عدم اعتماد دشمنان ایران اسلامی است. در رأس تمام دشمنان و بدخواهان این سرزمین شیطان بزرگ آمریکا  جهان خوار است. پرونده سیاه و ظالمانه استکبار جهانی بر کسی پوشیده نیست اعتماد و تکیه کردن به او نمی تواند مایه نجات و سعادت باشد، چرا که هر چند ما در دوستی خود صادق باشیم ولی او به دنبال سرنگونی ماست. «وَ لا یَزالُونَ یُقاتِلُونَكُمْ حَتَّى یَرُدُّوكُمْ عَنْ دینِكُم؛[بقره/۲۱۷]و [مشركان‏] پیوسته با شما كارزار مى‏كنند تا اگر بتوانند شما را از دینتان برگردانند». با توجه به اهداف شوم دشمن دوستی و اعتماد به ایشان بدور از درایت و بصیرت است:« یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النَّصارى‏ أَوْلِیاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمینَ؛[مائده/۵۱] اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! یهود و نصارى را ولّى (و دوست و تكیه‏گاه خود،) انتخاب نكنید! آنها اولیاى یكدیگرند و كسانى كه از شما با آنان دوستى كنند، از آنها هستند خداوند، جمعیّت ستمكار را هدایت نمى‏كند».

۴- کلید چهارم: لزوم حفظ اتحاد و یکپارچگی:
اتحاد و همبستگی نیز از جمله کلید واژه ای مهمی هست که در این سخنرانی چشم نوازی می کند اهمیت و ارزش این شاخص ارزشمند برای بسیاری افراد واضح و مبرهن است. ولی در اهمیت و ارزش این کلید به آیه از قرآن کریم اکتفا می کنیم که به این مطلب اشاره دار فقدان اتحاد و همبستگی و گرفتار شدن در اختلاف موجبات تضعیف را فراهم می نماید: «وَأَطِیعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِیحُكُمْ وَاصْبِرُواْ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ؛[انفال/۴۶]و خدا و پیامبرش را فرمان برید و با یكدیگر ستیزه و كشمكش مكنید كه سست و بددل شوید و نیرو و دولتتان برود، و شكیبایى كنید، كه خدا با شكیبایان است».

۵-کلید پنجم:لزوم توجه  اقتصاد مقاومتی:
آخرین کلید واژه که در بیانات رهبری در این متن مورد توجه قرار می گیرد توجه به اقتصاد مقاومتی است. با اندکی دقت و پژوهش در منابع دینی به خوبی می توان شاخص های ارزشمند را مشاهده کرد که راهکاری مناسبی را در جهت دستیابی به اقتصاد مقاومتی را در اختیار افراد قرار می دهد، از جمله این وارد را می توان به توجه نیروی داخلی و کار و تلاش و همت مضاعف دانست و همچنین پرهیز از اسراف و هدر دادن سرمایه های از جمله مواردی است که ما را در دستیابی به اقتصاد مقاومتی یاری می نماید: در روایتی از امام صادق (علیه السلام) این چنین اسراف عامل فقر معرفی شده است: «إِنَّ السَّرَفَ یورِثُ الفَقرَ وَ إِنَّ القَصدَ یورِثُ الغِنى؛[۶]اسراف باعث فقر و میانه روى موجب بى نیازى مى شود».

سخن آخر
توجه به اقتصاد مقاومتی، دشمن شناسی و عدم اعتماد به آنها، لزوم اتحاد و همبستگی، و لزوم هوشیاری و بصیرت و ممانعت از نفوذ دشمن چند مورد از شاخص های سخنرانی رهبری در دیدار با مردم غیور و ولایت مدار تبریز بود.

پی نوشت ها:

[۱]. پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)
[۲]. نهج‌البلاغه: خطبه ۱۵۳.
[۳]. مجلسی، محمد باقر: ج۳۰، ص۳۷‌، ح۲.
[۴]. نهج البلاغه(صبحی صالح)، ص۴۵۲.
[۵]. بیانات در دیدار اعضاى ستاد کنگره‌ى بزرگداشت سه هزار شهید استان سمنان: ۱۳۹۴/۰۲/۱۴.
[۶]. الکافی: ج ۴، ص ۵۳ ، ح ۸.


رهپویان قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .