تبیان، دستیار زندگی

حقایقی درباره بیماری زونا

بیماری زونا که توسط ویروس واریسلا زوستر بروز می‌یابد، یک تهدیدکننده‌ی جدی برای زندگی فرد است و درد و ناراحتی آن غیر قابل باور است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

بیماری زونا

هر ساله حدود چند میلیون نفر در جهان به ویروس واریسلا زوستر آلوده می‌شوند. در این زمینه توصیه می‌شود که افراد بالای شصت سال بیشتر مراقب باشند، زیرا مبارزه با عفونت در بدن آنها سخت تر انجام می‌گیرد.

احتمال ابتلا به زونا در طول زندگی یک به سه است، یعنی از هر سه نفر یک نفر دچار زونا خواهد شد.

شاید بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، انتخاب یک روش صحیح برای زندگی  و رسیدن به وزن مناسب باشد.

زونا با احساس خارش در سراسر بدن آغاز می‌شود و در نهایت نقاطی از پوست، داغ و برجسته می‌شوند، حالت خراشیدگی و خارگونه به خود گرفته و در تماس با لباس، فرد را می آزارد.

اگر قبلا آبله مرغان گرفته باشید، در معرض خطر کمتری قرار دارید، زیرا بدن دارای میزانی از آنتی‌بادی‌ها برای مبارزه با ورود مجدد همان ویروس است

زونا ناراحت کننده ترین بیماری است که هر کس ممکن است با آن مواجه شود.

این احساس ناراحتی، تلفیقی از حالت شوک الکتریکی و سوزن سوزن شدن بدن است.

احساس خارش شدید تا آنجا ادامه می یابد که فرد احساس می‌کند مورد تهاجم پشه‌ها قرار گرفته است و 24 ساعت بعد، تاول‌هایی سوزناک بر روی پوست ظاهر می‌شوند. عجیب است اما کمی احساس اضطراب و افسردگی نیز دامنگیر فرد مبتلا می‌شود.

گاهی درد در ناحیه کمر احساس می‌شود که فرد در ابتدا گمان می‌کند دچار سنگ کلیه شده است.

باورهایی درست و نادرست در میان مردم راجع به زونا وجود دارد که آنها را برایتان می‌گوییم.

فقط افراد مسن دچار زونا می‌شوند

درست است. با افزایش سن، خطر ابتلا به ویروس زوستر نیز بالا می‌رود، اما این بدان معنا نیست که افراد جوان دچار این بیماری نخواهند شد. در واقع مشاهده شده که بروز بیماری زونا در میان افراد زیر 60 سال نیز در حال افزایش است.

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند (چه به دلیل بیماری‌هایی مانند ایدز و چه به دلیل مصرف داروهایی برای جلوگیری از رد پیوند عضو) نیز در معرض خطر بالایی قرار دارند. همچنین نباید نقش استرس شدید را در ابتلا به زونا نادیده گرفت.

دریافت واکسن برابر است با ایمنی کامل

درست است که واکسن خطر ابتلا را کاهش می دهد، اما آن را به صفر نمی رساند، ولی می‌تواند تا 50 درصد خطر ابتلا را پایین آورده و تا حدود زیادی احتمال ابتلا به عوارض شدید را کاهش دهد.

زونا مسری است

شما نمی توانید این بیماری را از فرد دیگری بگیرید. زونا توسط واریسلا زوستر ایجاد می‌شود، همان ویروسی که بیماری آبله مرغان را نیز به وجود می‌آورد.

اگر قبلا آبله مرغان گرفته باشید، در معرض خطر کمتری قرار دارید، زیرا بدن فردی که قبلا به آبله مرغان مبتلا شده، دارای میزانی از آنتی‌بادی‌ها برای مبارزه با ورود مجدد همان ویروس است.

افرادی که هرگز آبله مرغان نگرفته‌اند، به زونا نیز مبتلا نمی‌شوند

این عقیده نادرست است. ممکن است فردی در اثر تزریق واکسن آبله مرغان، تا سال‌ها دچار این بیماری نشود. اما بدانید که این واکسن تنها بیست سال دوام دارد و بعد از آن ممکن است فرد به آبله مرغان و یا حتی زونا مبتلا شود.

اگر مبتلا به زونا گشتید، تنها کاری که از دست‌تان بر می‌آید صبر است، ولی نکته‌ی خوشحال کننده این است که برخی پزشکان معتقدند اگر طی سه روز اول بیماری، متوجه ابتلا به زونا شوید، می توان با تجویز داروهای ضد ویروس توسط پزشک، تا حدی از تشدید عوارض بیماری جلوگیری کرد.



 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.