تبیان، دستیار زندگی
دو فیلم «من سالوادر نیستم» و «نزدیکتر» از روز گذشته در سینماها اکران شدند. اولی جزو فهرست فیلم های اکران نورزی است و با نمایش آن رسما اکران نوروز سال 95 کلید خورد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک کمدی در جمع تلخ ها

مروری بر فیلمهایی که این روزها به سینماها آمده اند

دو فیلم «من سالوادر نیستم» و «نزدیکتر» از روز گذشته در سینماها اکران شدند. اولی جزو فهرست  فیلم های اکران نوروزی است و با نمایش آن رسما اکران نوروز سال 95 کلید خورد.

منیژه خسروی-بخش سینما و تلویزیون تبیان
سینما

البته گزینه های دیگر رسما اعلام نشده اند ولی شانس «بادیگارد» ، «پنجاه کیلو آلبالو» ،«ابد و یک روز» ، «کفش های من کو؟» و «چهارشنبه» از دیگران فیلم بیشتر است.در این گزارش فیلم هایی که در هفته اخیر به پرده رسیده اند را مرور می کنیم.

من سالوادر نیستم

کارگردان: منوچهر هادی
بازیگران: رضا عطاران، یکتا ناصر، مهدی محرابی، کارول ویدونی، بری فیوکا، سوگل محرابی و ژیلا صادقی. با حضور ریوالدو فوتبالیست مشهور برزیلی
«من سالوادور نیستم» تنها فیلم کمدی است که تا قبل از نوروز اکران می شود. درواقع این فیلم جو سنگین سایر فیلم های جدی و تا اندازه ای تلخ اکران اسفند را می شکند. این فیلم جزو اکران نوروزی است که سه هفته زودتر از دیگران به نمایش در آمده. «من سالوادور نیستم» به جنس کمدی رضا عطاران شباهت زیادی  دارد به کارهای قبلی اش نزدیک است. داستان از این قرار است که ناصر و خانواده اش برای سفر به برزیل دعوت می شوند. آنجا یک دختر خارجی، ناصر را با نامزد قبلی اش اشتباه می گیرد و .... اگر می خواهید کمی از فضای جدی آخر اسفند فاصله بگیرید تماشای بازی عطاران در «من سالوادور نیستم» لذت ببرید. اگر هم فرصت ندارید ، این فیلم تا بعد از عید روی اکران است. منوچهر هادی پیش از این فیلم کمدی نساخته ؛ حاصل کارگردانی او در سینما این چند فیلم است: «قرنطینه» ، « یکی می خواد باهات حرف بزنه» و « زندگی جایی دیگر است».

نزدیکتر

کارگردان: مصطفی احمدی
بازیگران: صابر ابر، پگاه آهنگرانی، پارسا پیروزفر، نازنین فراهانی، محمد بحرانی، شیرین یزدانبخش، فراز مدیری، ستاره اسکندری
«نزدیکتر» اولین فیلم مصطفی احمدی است؛ فیلمی پربازیگر که سال گذشته در جشنواره فجر با اقبال خاصی روبه رو نشد. فیلم براساس فیلمنامه ای از بهرام توکلی ساخته شده و تا حدی رنگ و بو و حال و هوای فیلم های او را دارد. داستان از جایی شروع می شود که پسر کوچک خانواده که سالها قبل، شاهد خودکشی پدرش است، بعد از چند سال فراز از منزل، بالاخره برمی گردد. خانواده دور هم جمع می شوند و پای مسائل تازه ای به میان می آید. «نزدیکتر» به مساله اعتیاد می پردازد و سعی کرده روایتی نو در این باره داشته باشد. در مجموع می توان فیلم را دید و سرگرم شد. «نزدیک تر» به عنوان اولین فیلم یک کارگردان کار اول نمره قبولی می گیرد.

کوچه بی نام

کارگردان: هاتف علیمردانی
بازیگران: فرهاد اصلانی ، باران کوثری ، فرشته صدر عرفایی ، پانته آ بهرام ، امیر آقایی
فیلم «کوچه بی نام» سال پیش در جشنواره فجر اکران شد و اقبال نسبی مخاطبان را به همراه داشت. باران کوثری هم برای این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کرد. اگر علاقمند به فیلم های پرکشش هستید و تحمل لحظات تلخ آثار سینمایی را هم دارید «کوچه بی نام» پیشنهاد می شود. فیلم می خواهد ضمن روایت داستان درباره خطراتی که خانواده ها را تهدید می کند هشدار دهد. داستان از جایی شروع می شود که خبر می رسد پسر خانواده مسافر هواپیمایی است که تازه سقوط کرده. در کارنامه علیمردانی این فیلم ها دیده می شود: راز دشت تاران ، یک فراری از بگبو ، به خاطر پونه ، کوچه بی نام و هفت ماهگی.

آزادی مشروط

کارگردان: حسین مهمکام
بازیگران: هنگامه قاضیانی، رامبد جوان، شاهرخ فروتنیان، حسین پاکدل، علیرضا آقاخانی، علیرضا مظفری، محمد کارت، محمد علی کیانی، بهاران بنی احمدی، میثم غنی زاده
حسین مهکام بعد از سال ها فیلمنامه نویسی با «آزادی مشروط»کارگردانی را تجربه کرد. داستان فیلم «آزادی مشروط» با مضمون اجتماعی روز و با محوریت توجه به زیرساخت های اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی در جامعه است. فیلم در اکران جشنواره ای مورد پسند قرار نگرفت.

پایان خدمت

كارگردان:حمید زرگرنژاد
بازیگران:سعید راد، امیر جدیدی، هدی زین العابدین، جمشید مشایخی و...
پایان خدمت فیلمی است كه پس از دو سال اجازه اكران پیدا كرده، اما كارگردان این فیلم می گوید چهارسال است كه دارد برای این فیلم زحمت می كشد و از زمانی كه طرح اولیه آن به ذهنش رسیده تا زمانی كه توانسته پروانه ساخت بگیرد به ممیزی های مختلف خورده است، مخصوصا در مورد داستان..حمید زرگرنژاد مستند ساز بوده كه به عنوان تجربه اول در ساخت فیلم داستانی بلند، از فیلمنامه ای از بهروز افخمی كمك گرفته. فیلمنامه این فیلم در جشنواره فجر سی و دوم فجر كاندیدای بهترین فیلمنامه شد، اما بهروز افخمی می گوید «پایان خدمت» را دوست ندارد و معتقد است خودش می توانسته خیلی بهتر آن را بسازد. داستان فیلم از جایی شروع می شود كه یك سرباز قرار است یك دختر را به پلیس مفاسد اجتماعی تحویل دهد اما سربازو دختر با هم می گریزند و...

تا آمدن احمد

کارگردان:صادق صادق دقیقی
بازیگران: افسر اسدی، مهدی فیقه، پرهام دلدار، حسین قفلی، سینوهه دانشمند، جواد فولادی، بهرام ابراهیمی،حسین علیرضایی، نسترن حسن کانلی و ...
داستان فیلم سینمایی «تا آمدن احمد» در سال ۱۳۶۵ اتفاق می افتد و روایتگر یک خانواده شهید در جزیره خارک است. در این فیلم احمد از نیروهای جمعیت حلال احمر است که شهید می شود اما خانواده او فکر می کنند که هنوز زنده است و دنبال او می گردند. فیلم روایتی جذاب از دوران دفاع مقدس دارد و بدون لکنت قصه اش را تعریف می کند. «بزرگمرد کوچک» فیلم قبلی صادق صادق دقیقی بود .