تبیان، دستیار زندگی
آموزش معلم محور یا آموزش مستقیم شکلی از آموزش است که برای ایجاد تسلط در دانش اموزان در ارتباط با دانش و مهارت ها مورد استفاده قرار می گیرد ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسیم گوهری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش معلم محور

آموزش معلم محور

آموزش معلم محور یا آموزش مستقیم شکلی از آموزش است که برای ایجاد تسلط در دانش اموزان در ارتباط با دانش و مهارت ها مورد استفاده قرار می گیرد، برخی از ویژگی های آموش مستقیم عبارتند از: 

  • - معلم به طور فعال و مستقیم به همه ی دانش آموزان کلاس آموش می دهد.
  • - درس به خوبی سازمان دهی می شود، هدف های درسی به روشنی بیان می شوند، موضوعات اصلی مورد تاکید قرار می گیرند و نکات مهم در پایان درس خلاصه می شوند.
  • - موضوعات درسی در گام های کوچکی ارائه می شوند، به گونه ای که هر موضوع پیش از تدریس موضوع بعدی به وسیله دانش آموزان به خوبی فهمیده شود.
  • - مهارت های سطح پایین و مطالب آسان سریع آموزش داده می شوند، تا برای هدف های سطح بالاتر و تفکر و حل مسئله وقت آموزشی بیشتری در اختیار معلم باشد.
  • - معلم در آغاز درس های تازه از پیش سازمان دهنده استفاده می کند.

پژوهش ها نشان داده است که رفتارهای خاص معلمان با یادگیری دانش آموزان و موفقیت تحصیلی آنان همبستگی دارد. آموزش مستقیم دارای روش های گوناگونی است و هرکدام از این روش ها مراحل خاص خود را دارند، اما همه  روش های زیر مجموعه آموزش مستقیم وجوه مشترکی نیز با هم دارد که عبارتند از:
- بیان هدف های یادگیری و جلب نظر دانش آموزان نسبت به آن ها: به دانش آموزان بگویید که چه چیزهایی قرار است یادبگیرند و شما به عنوان معلم چه انتظار از آنان دارید. با گفتن این که درس آنان جالب، مهم و یا شخصا به در آن ها می خورد در آنان نسبت به درس علاقه ایجاد کنید.

- مرور پیش نیازها: آن چه را که دانش آموزان قبلا خوانده اند و برای یادگیری درس تازه ضروری است مرور کنید.

- ارائه مطالب جدید: موضوع تازه ای را تدریس کنید و اطلاعات لازم را در اختیار دانش آموزان قرار دهید، مثال های ضروری را ارائه و مفاهیم را توضیح دهید.

- استفاده از تدابیر وارسی یادگیری: سوال طرح کنید و با دریافت پاسخ دانش آموزان به اشکالات یادگیری آن ها پی ببرید و کج فهمی هایشان را اصلاح کنید.

- دادن تمرین مستقل: به دانش آموزان فرصت تمرین مهارت های تازه و استفاده از اطلاعات آموخته شده را بدهید.

- سنجش عملکرد و دادن بازخورد: تکالیف دانش آموزان را وارسی کنید و امتحانات مختصری برگزار کنید. به پاسخ های درست بازخورد بدهید و پاسخ های غلط را دوباره آموزش بدهید.

- دادن تمرین با فاصله و مرور کردن: درباره درس تازه به دانش آموزان تکلیف بدهید تا آن ها به تمرین با فاصله بپردازند. در درس های بعدی، مطالب درس های قبلی را مرور کنید و فرصت تمرین دوباره را به دانش آموزان بدهید تا امکان یادآوری آن چه که قبلا آموخته اند برایشان فراهم شود و بتوانند آموخته های خود را در موقعیت های متفاوت با موقعیت یادگیری به کار بندند.

در آموزش مستقیم مدیریت کلاسی معلم کاملا اثربخش و میزان رفتارهای مخرب دانش آموزان بسیار پایین است. تاکید معلم بر آموزش موضوعات درسی است و از وقت آموزشی موجود برای سهولت بخشیدن به فعالیت های یادگیری دانش آموزان به طور کامل استفاده می نماید. یکی از هدف های عمده آموزش مستقیم به حداکثر رسانیدن زمان یادگیری است. زمانی که دانش آموزان صرف تکالیف درسی در کلاس می کنند زمان یادگیری تحصیلی نام دارد. یادگیری به زمان نیاز دارد. هرچه دانش آموزان زمان یادگیری تحصیلی بیشتری صرف کنند، به همان نسبت بیشتر می آموزند.

فرض اساسی آموزش مستقیم این است که بهترین راه افزایش دادن زمان یادگیری ایجاد یک محیط  سازمان یافته و مبتنی بر یادگیری است. آموزش مستقیم در ارتباط با آموش مهارت های پایه بهترین فایده را به بار می آورد. منطور از مهارت های پایه عبارت است از دانش های  کاملا سازمان یافته و مهارت های ضروری، مانند واقعیت های علمی، محاسبات ریاضی، خواندن واژگان و قواعد دستور زبان. این مهارت ها دربرگیرنده تکالیفی هستند که نسبتا روشن اند و می توان آن ها را گام به گام آموزش داد و به وسیله آزمون های استاندارد شده سنجش کرد.

مرکز یادگیری سایت  تبیان، تهیه: نسیم گوهری 

تنظیم: مرجان سلیمانیان