تبیان، دستیار زندگی
نوعی از تکالیف وجود دارند که از دانش آموزان می خواهد تا درباره مطالبی که هنوز در کلاس تدریس نشده است، کار کنند. تکالیفی که بدین منظور ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسیم گوهری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تکلیف درسی را جدی بگیرید

تکلیف درسی را جدی بگیرید

در نوشتار پیش گفتیم که تمرینات مستقلی را که دانش آموزان در خانه و مدرسه انجام می دهند تکلیف می گویند. این تکلیف ها به منظور بهبود و تحکیم مطالب آموخته شده توسط معلم ارائه می شود. هدف های درسی بسیار متنوع هستند و هدف های گوناگونی را برآورده می سازند. آشنایی با تکالیف مختلف درسی به معلمان در تعیین فعالیت های یادگیری دانش آموزان و دادن تکالیف متنوع به آنان حق انتخاب بیشتری می دهد.

نوعی از تکالیف وجود دارند که از دانش آموزان می خواهد تا درباره مطالبی که هنوز در کلاس تدریس نشده است، کار کنند. تکالیفی که بدین منظور مورد استفاده قرار می گیرند، از دانش آموزان می خواهند تا خودشان را برای یک درس تازه آماده کنند. به دانش آموزان مقداری اطلاعات در زمینه مطالبی که قرار است درباره آن ها در کلاس بحث شود داده می شود. دانش آموزان ممکن است با تعدادی سوال درباره آن چه خوانده اند وارد کلاس شوند. مثلا:

- مقداری از درس را پیش از کلاس بخوانند.
- روی مسائل ریاضی که نیازمند تمرین است کار کنند.
- مطالب تازه ای را که مربوط به درس تاریخ است پیش از بحث کلاسی بخوانند.

شما به عنوان معلم می توانید، تکلیف هایی را به دانش آموزان بدهید که از آنان به عنوان مبنایی برای آموزش بعدی خود استفاده کنند. مثلا:
- انجام مصاحبه با مسن ترین عضو خانواده به عنوان تجربه ای برای بحث و بررسی تاریخی.
-  بررسی و آمارگیری از ترجیحات همسایه ها درباره نوعی برند تجاری برای درس آمار و تدریس نمودار.
- تهیه فهرستی از راه حل های ممکن برای مشکلی که اغلب افراد مسن با آن روبه رو هستند.

تکالیفی که فراتر از یادگیری های کلاسی گشترش پیدا می کنند
در این توع تکالیف معمولا بر درست و نادرست بودن پاسخ ها تاکید نمی شود. سنجش کیفیت این تکالیف و تدارک بازخوردهای سازنده نیازمند یک نظام نمره گذاری است.

کاویدن: تکالیف کاویدن به دانش آموزان امکان می دهند تا بنا به علاقه ها و ترجیحات خود، زمینه های متفاوت یک موضوع درسی را کند و کاو نمایند. برای مثال:

- از دانش آموزان بخواهید یکی از کشورهای قاره مورد مطالعه را انتخاب کنند و یک راهنمای مسافرتی تهیه کنند و در آن مکان های مورد علاقه خود را، در آن کشور مشخص کنند.
- یک زندگی نامه ی مختصر پنج صفحه ای برای یکی از شخصیت های کمتر شناخته شده انقلاب بنویسند.
- درباره یک جاندار در حال انقراض پژوهشی انجام دهند و عوامل تهدید کننده ی بقای آن جاندار و راه حل های پیشنهادی خود را برای جلوگیری از انقراض آن بنویسند.

کسب تجربه یادگیری: کسب تجربه یادگیری از نظر این که یک فعالیت باز است، شبیه کاویدن است. اما این نوع تکلیف از کاویدن جهت دار تر و محدود تر است و نتایج آن برای همه ی دانش آموزان یکسان است. مثال:

- برای کودکان پیش دبستانی و دانش آموزان سال اول دبستان، شمردن اشیای موجود در منزل ( چند ساعت، صندلی،کفش، قاشق و... دارند؟)
- دسته بندی وقابع گزارش شده در اخبار شب و گزارش آن به صورت نمودار

بیانگری: تکلیف های مربوط به بیانگری به دانش آموزان فرصت خلاق بودن را می دهند. زمانی که از این نوع تکلیف ها به دانش آموزان می دهید، دقت کنید که آن ها چه نوع هدف هایی را برآورده می سازند.

تکلیف هایی که از دانش آموزان می خواهند تا اندیشه های تازه ای بیافرینند، از تکالیفی که دربرگیرنده تمرین و مرور مطالب هستند نیاز به دقت بیشتری دارند و انجام دادن آن ها دشوارتر است. برای مثال:
- فایده جغرافیا برای طراحی زمین مدرسه چیست؟
- درباره ی یکی از مسائل مدرسه یک انشا بنویسید.

مرکز یادگیری سایت تبیان، تهیه: نسیم گوهری 

تنظیم: مرجان سلیمانیان