تبیان، دستیار زندگی
طرح ملی افق، بنای کار بزرگی در شأن قرآن است/ ضرورت مشارکت مردمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرح ملی افق، بنای کار بزرگی در شأن قرآن است/ ضرورت مشارکت مردمی

قرآن

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با بیان اینکه طرح ملی افق، بنای کار بزرگی در شأن قرآن است، گفت: این طرح به کمک مردم نیاز دارد و باید در مدیریت طرح و راهبرد این کار، مردم مشارکت داشته باشند.

به گزارش تبیان به نقل از خبرنگار مهر، نشست تبیین طرح ملی افق با محوریت تحول در موضوع انتشار و توزیع قرآن کریم در کشور شامگاه جمعه ۳۰ بهمن ماه با حضور محمدرضا حشمتی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و جمعی از خادمان و فعالان قرآنی در هتل انقلاب تهران برگزار شد.

حشمتی در این مراسم گفت: از همه شما عزیزان متشکرم که دعوت مجموعه افق را اجابت و در این جلسه شرکت کردید. این طرح بنای کار بزرگی در شأن قرآن است که با همت همه شما عزیزان این کار بزرگ شروع خواهد شد. مطالبات خوبی از حدود دو سال است صورت گرفته که در صدد انجام این کار بزرگ هستیم.

وی افزود: نقش حضور مردم در فعالیت‌های قرآنی زیاد پررنگ نیست، چه بسا بسیاری از فعالیت‌هایمان برای مخاطبان ویژه انجام شده و نتوانسته‌ایم مردم را مخاطب خود قرار دهیم. همه مردم قرآن و اهل‌بیت را دوست دارند و به آن علاقه‌مند هستند. ما نتوانستیم فعالیت‌های قرآنی را مانند ماه مبارک رمضان یا نیمه شعبان که خیل عظیم مردم در صحنه وارد می‌شوند، ورود دهیم. بسیاری از صحنه‌ها را باید مردم مدیریت کنند. این طرح هم به این منظور است که بتوانیم حضور مردم را در فعالیت‌های قرآنی پررنگ کنیم.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد تصریح کرد: اگر منطقه‌ای ۵۰ هزار نفر جمعیت داشته باشد، ما فقط برای ۵۰۰ نفر برنامه داریم و برنامه‌های ما به گوش ۵۰۰ نفر می‌رسد. این طرح در نظر دارد که بتوانیم با فراخوانی که ارائه می‌دهیم، از ایمان، اعتقاد و علاقه مردم استفاده کرده، آنها را در بخش بزرگی از فعالیت‌های بزرگ قرآنی دخالت دهیم و بدین وسیله فرهنگ قرآنی را توسعه دهیم. این طرح به کمک مردم نیاز دارد. باید به نوعی در مدیریت طرح و راهبرد این کار، مردم مشارکت داشته باشند. مشابه این طرح، ساخت صحن حضرت زهرا(س) در نجف به همت خیل عظیمی از مردم صورت گرفته است. در حوزه ورزش هم کار دیگری مشابه این طرح انجام شده است. برای برخی خیریه‌های صاحب نام، مشارکت‌های مردم بسیار چشمگیر است.

وی افزود: باید هم تیم قابل اعتمادی ارائه کنیم که جمیع حاضر مردم به آنها اعتماد کافی داشته و جایگاه خوبی در بین مردم داشته باشند و بتوانیم با گزارش مرتب از طریق رسانه‌ها، شفاف و روشن بگوییم که چه میزان بودجه گرفته‌ایم و چه میزان هزینه شده است. علاوه بر داخل، نیاز به کار در خارج از کشور را نیز داریم.

حشمتی ادامه داد: واقعیت این است فعالیت‌هایمان نسبت به برادران اهل سنت، دارای فاصله معناداری است و نسبت به فعالیت‌های کلیسا و مسیحیان یک فاصله معنادارتری است. آن تفسیر معنا و مفهوم آیات قرآن از نظر شیعی به ندرت به گوش مردم می‌رسد. شاید این طرح در صدد این است با زبان اساسی شیعی، قرآن را به گوش جهانیان برساند؛ به ویژه برای کودکان، نوجوانان، دانشگاهیان، بانوان و اقشار مختلف مردم در این طرح دیده شده‌اند.

حجت‌الاسلام حمید محمدی هم در ادامه گفت: از اینکه آرزوی چند ساله خادمان قرآن مبنی بر طرح فراگیر قرآن کریم و همه کسانی که مشتاق فعالیت‌های قرآنی هستند، در این روز به ثمر نشست، خدا را شاکریم. قرآن هم ذکر است و هم نور. عملیات تنویر خانه‌ها توسط قرآن کریم، وظیفه دولت‌هاست. از ابوذر به نقل از پیامبر(ص) حدیثی آمده است که ابوذر از پیامبر(ص) تقاضای نصیحت می‌کند. پیامبر(ص) می‌فرماید «یاد خدا کن و زیاد قرآن بخوان». ابوذر می‌گوید «بیشتر نصیحتم کن» پیامبر(ص) می‌فرماید «تلاوت قرآن، یاد تو را در آسمان‌ها زیاد می‌کند. تو معروف آسمانی‌ها به وسیله قرآن می‌شوی». حقیقت قرآن مثل نور ، مسیر تو را در زمین نشان می‌دهد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: قرآن خواندن، بساط ذکر و نورانی شدن در آسمان را فراهم می‌کند. حقیقتاً قرآن برترین مخلوق خدا در روی زمین است و قرآن خواندن بهترین اعمال است. وقتی نور و ذکر نباشد، طبیعی است که انسان، کور و تنگی قلب پیدا می‌کند. قرآن، نسخه شفا و درمان همه دردهاست. بیماری‌های روحانی، عقلانی و جسمانی را درمان می‌کند. اهدای فهم قرآن در طرح افق در حقیقت اهدای طرح شفا به همه مردم است. قطعاً تلاوت قرآن مقدمه فهم قرآن و فهم قرآن، مقدمه عمل به قرآن است. طرح افق، فهم قرآن را به منظور ترویج عملیات تلاوت در میان مردم ترویج می‌کند.

وی در پایان گفت: حیات طرف افق به حیات حمایت‌های مردمی وابسته است اگر این‌ چنین شود قرآن جایگاه و مسیرش را می‌تواند به صورت گسترده در جامعه باز کند.


خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .