تبیان، دستیار زندگی
چطور برنامه ریزی كنیم كه ماه آخر با آرامش و نظم سپری شود و چگونه به كارهایی كه لازمه رسیدن نوروز و تعطیلات است رسیدگی كنیم؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از شنبه میشم یکی دیگه!

خیلی از ما آدم ها،چون فردا شود، فکر فردا کنیم

چطور برنامه ریزی كنیم كه اسفند ماه با آرامش و نظم سپری شود و چگونه به كارهایی كه لازمه رسیدن نوروز و تعطیلات است رسیدگی كنیم؟

فراوری:ه. منفرد - بخش خانواده ایرانی تبیان
تغییر

به اسفند سال قبل فكر می كنیم و یادمان می آید چه برنامه ها داشتیم. قرار بود به همه چیز خوب و منظم رسیدگی كنیم اما باز هم یك سال دیگر گذشت و آن برنامه ای كه در ذهن می پروراندیم، آنطور كه توقعش را داشتیم اجرا نشد. چرا چنین اتفاقی می افتد؟ آیا می شود به گونه ای مدیریت و برنامه ریزی كرد كه آخر هر سال غبطه زمان از دست رفته را نخوریم؟ ما در این فرصت به چند نكته كه شاید در این روزها به دردتان بخورد اشاره خواهیم كرد.

فیلم زندگی تان را بسازید

در این یك ماه فرصت باقیمانده از سال، برای نظم دادن بیشتر به امور زندگی می توانید این تمرین را انجام دهید تا اصول استفاده از زمان را برای سال جدید یاد بگیرید؛
الف: اول اینكه هر شب قبل از خواب فیلم آن روز زندگی تان را در ذهنتان به تصویر بكشید؛ این روش عرفا و بزرگان نیز هست. همین امر سبب نظم بیشتر و پالایش روح شما می شود. كارهای درست، اشتباهات، وقت های هدر رفته و... همگی قبل از خوابیدن یك دور بررسی می شوند و طبیعتا آدمی كه هر شب به كارهای روزش فكر می كند به خودشناسی بهتری می رسد تا كسی كه آنقدر بی نظم زندگی می كند كه نمی داند روزهایش چگونه می گذرند. این تمرین سبب می شود در پایان هر سال از نظر روحی، خودسازی و تزكیه نیز دچار بحران نشوید. مثلا اگر شما هر شب از خودتان حساب بكشید كه آن روز چه میزان بندگی خدا را كرده اید و چقدر در خلاف جهت دین عمل كرده اید، زندگی معنوی تان سروسامان بهتری خواهد داشت.

در برنامه ریزی و تقسیم زمان معمولا فردا یا «شنبه» را زمان شروع برنامه درنظر می گیریم. «همین حالا» بهترین زمان برای شروع یك برنامه و انجام كارهای عقب افتاده است

ب: بعد از آن می توانید به كارهای فردایتان فكر كنید. در واقع مثل یك بازیگر حرفه ای فردایتان را در ذهنتان بازی كنید، آماده شوید و فكر كنید كه طبق برنامه ریزی از قبل تعیین شده باید چه كارهایی را انجام دهید، با چه كسانی ملاقات كنید، چه حرف هایی را بزنید و از چه كارهایی خودداری كنید.

فرصت های تکرار نشدنی را ببینید

گام اول: تصحیح نگاه به زمان است. اگر به هر ساعت به مثابه یك فرصت تكرار نشدنی نگاه كنیم آن وقت می توانیم ساعات معنادار تری را رقم بزنیم.
گام دوم: شناخت خویش است. باید بدانید كه در چه ساعاتی از روز انرژی بیشتری دارید و علاقه مندتر و توانمندتر هستید؛ به این ساعات در زندگی هر كسی «ساعت های كیفی» گفته می شود. بررسی كنید كه چه ساعاتی ذهنتان فعال تر است و چه زمانی نیاز بیشتری به استراحت دارید. این كار باعث می شود كه در ساعات توانمندی و ساعت های كیفی خود به كارهای بیهوده نپردازید.
گام سوم: اولویت بندی كارها بر اساس درجه اهمیت و فوریت آنهاست. به طور كلی ساعات آغازین روز بهترین زمان برای انجام كارهای دقیق، ظریف و حساس است. پس سعی كنید تا چشمتان را باز می كنید به ایمیل و واتساپ و اینستاگرامتان پناه نبرید و بی آنكه متوجه گذر زمان شوید، بهترین ساعات روز را به سرگرمی ای كه در زمان های مرده هم می توان به آن پرداخت، نگذرانید. ساعات اولیه بعدازظهر هم بهترین وقت برای انجام كارهای كوچك است كه بیش از چند دقیقه وقت نمی گیرد.

کارهای دیکته شده را انجام ندهید

بعضی از ما سارقان زمان زندگی اطرافیانمان هستیم و البته بعضی ها هم همین نقش را در زندگی ما بازی می كنند و با پیشنهاد برنامه های غیرمترقبه و بدون هماهنگی در زمان های كیفی، باعث هدر رفتن زمان و به هم ریختن نظم و برنامه ما می شوند. شاید بهتر باشد كه «نه» گفتن را تمرین كنیم و به همه پیشنهادها بله نگوییم.

مدیریت زمان در خانه تكانی

و اما مدیریت كارهایی كه خاص فرارسیدن نوروز است و از آن جمله خانه تكانی! باید با برنامه ریزی درست و صحیح برای انجام خانه تكانی اقدام كنید. خانم های خانه دار كه بیشتر زمانشان را در خانه می گذرانند، اغلب این تصور را دارند كه هر زمانی كه اراده كنند می توانند خانه را بتكانند! یك روز صبح بدون هیچ زمینه قبلی و بحث و مشورتی از خواب بیدار می شوند و تصمیم می گیرند كل آشپزخانه را بیرون بریزند و بشویند و بسابند و اغلب چون دست تنها می مانند این پروسه تا چند روز و گاه چند هفته به درازا می كشد.

دست تنها نمانید

اولویت بندی كارها بر اساس درجه اهمیت و فوریت آنهاست. به طور كلی ساعات آغازین روز بهترین زمان برای انجام كارهای دقیق، ظریف و حساس است. پس سعی كنید تا چشمتان را باز می كنید به ایمیل و واتساپ و اینستاگرامتان پناه نبرید

بعضی از كارها هستند كه زن خانه به تنهایی از عهده آنها برنمی آید؛ جا به جا كردن وسایل سنگین، پاك كردن سطوح بیرونی شیشه ها و.... اگر بدون توجه به برنامه زمانی دیگر اعضای خانه دست به خانه تكانی بزنید، یا در مسیر تمیزكاری در می مانید و باید ساعت ها منتظر بازگشتن افراد دیگر شوید و یا باید خودتان به تنهایی دست به كار شوید كه این نیز جز آسیب های جسمی چیز دیگری در پی نخواهد داشت. پس یك كاغذ بردارید و در برنامه تان ذكر كنید كه چه كسی باید در كدام مرحله به كمك شما بیاید و چه زمانی، بعد با آن فرد هماهنگ كنید تا دست تان توی حنا نماند. بعد از نوشتن همه این نكات می توانید اولویت بندی كنید كه از كجا شروع كنید؛ از آشپزخانه یا اتاق بچه ها، شستن پرده و فرش ها یا... .

بی وقفه كار نكنید

شك نكنید كه بی وقفه كار كردن جز خستگی مفرط چیزی در پی نخواهد داشت و از كیفیت كارتان نیز می كاهد. پس زمانی را برای استراحت كافی درنظر بگیرید.

ساعت ها را فراموش نکنیم

برای جامه عمل پوشاندن به این اهداف، سه نكته در برنامه ریزی های زمانی وجود دارد كه سبب اتلاف وقت می شود و لازم است مانع آنها شویم؛
1. نگاهمان به زمان، روز، هفته و ماه است. ساعت ها را فراموش كرده ایم.
2. در برنامه ریزی و تقسیم زمان معمولا فردا یا «شنبه» را زمان شروع برنامه درنظر می گیریم. «همین حالا» بهترین زمان برای شروع یك برنامه و انجام كارهای عقب افتاده است.
3. ساعات روزانه و هفتگی را در قاب زمان ندیده ایم و از ارزش كیفی آنها خبر نداریم.



منبع:همشهری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.