تبیان، دستیار زندگی
فرآیند شناسایی و پیروی از امام با غور در قرآن میسر می شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرآیند شناسایی و پیروی از امام با غور در قرآن میسر می‌شود

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، سمینار قرآنی «نقش امام خمینی(ره) در احیای فرهنگ قرآن»، امروز، 26 بهمن‌ماه با سخنرانی محمدهادی همایون، رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) و از اعضای هیئت امنای اصلی این دانشگاه در پردیس خواهران دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.
همایون، در آغاز سخنرانی خود با اشاره به نقش امام خمینی(ره) در احیای فرهنگ قرآن گفت: با واقعیتی به نام مهجوریت قرآن کریم روبه‌رو هستیم؛ پدیده‌ای در تاریخ وجود دارد که روز قیامت سبب گله پیامبر(ص) می‌شود.
وی افزود: کلام رسول اکرم(ص) در عرصه قیامت حقیقت است و به نظر می‌رسد باید موضوع مهجوریت قرآن را جدی بگیریم. اینکه اصلا مهجوریت قرآن چیست، ساز و کار خروج از آن چیست و ... موضوعاتی هستند که می‌توانند موضوع پایان‌ نامه‌های زیادی قرار بگیرند.
همایون با بیان اینکه قرآن کریم در عالم، آن طور که باید فهم شود فهم نمی‌شود، گفت: در عرصه قیامت شرایطی وجود دارد که مهجوریت قرآن کریم رفع می‌شود و عرصه قیامت طوری پیش می‌رود که کم کم حقایق قرآن نمایان می‌شود. زمین خبرهایش را بیان می‌کند و کم کم معارفی که بوده و ما نمی‌فهمیدیم آشکار می‌شود؛ اگر این طور باشد پس نباید روز قیامت را واقعه دانست بلکه یک فرآیند است.
وی با بیان اینکه براساس روایات ایام الله سه روز شامل روز ظهور، روز رجعت و روز قیامت است، با طرح این سؤال که چرا به روز قیامت «یوم» می‌گویند، اظهار کرد: یوم حقیقتی است که آن را با طلوع خورشید می‌فهمیم و روشن شدن «یوم» نامیده شده است. روز قیامت خیلی چیزها روشن می‌شود و فرآیند آشکارسازی است به همین خاطر «یوم» گفته می‌شود چون آشکارسازی اتفاق می‌افتد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: به تصریح روایات امام زمان(عج) بین ما زندگی می‌کنند پس ایشان ظهور نمی‌یابند بلکه حق و باطل ظاهر می‌شود، کم کم اهل حق و اهل باطل جدا می‌شوند. آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم واقعاً منجی محسوب می‌شد، اما با ظهور انقلاب اسلامی مردم کم کم متوجه شدند که شیطان بزرگ است پس ظهور به معنی آشکارسازی در حال شکل‌گیری است و حقایق ظاهر می‌شود.
ایام الله، مقاطع ظهور حق است
همایون گفت: ایام الله، مقاطع ظهور حق است، کما اینکه گفته می‌شود اهل قیامت به تفسیر واقعی سوره توحید دست پیدا می‌کنند، ما برای زمینه‌سازی تشکیل حکومت حضرت امام زمان(عج) قیام کرده‌ایم اگر جمهوری اسلامی به حکومت امام زمان(عج) وصل هم نشود ما مأموریت خودمان را که آشکارسازی حق است انجام داده‌ایم.
رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) عنوان کرد: تا روز قیامت باطن قرآن کریم، جای آشکار شدن دارد. بههر حال کاری که در انقلاب اسلامی در زمینه آشکارسازی قرآن کریم می‌کنیم ذیل اندیشه امام خمینی(ره) است.
همایون با طرح این سؤال که آیا قرآن کریم که قرار است آشکار شود فقط یک کتاب علمی است؟ گفت: اهل علم بهره بیشتری از قرآن کریم خواهند برد اما همه درگیر آن خواهند بود، فتنه تاریک قبل از ظهور در تمام زوایای خانه‌ها رسوخ می‌کند، قرآن فقط یک کتاب نیست اما به شکل کتاب در آمده است. حقایق این دنیا ریشه در حقایق بالاتری دارد.
وی ادامه داد: قرآن کریم در عوالم بالاتر نور است، تنزل می‌کند و به شکل حروف، کلام و زبان برای ما بیان می‌شود. اما حقایق پشت سر خود را از دست نمی‌دهد. چرا نگاه کردن به خط قرآن ثواب دارد؟ چون حقایقی پشت آن است. ثواب تابع حقیقتی است، قرآن نور است و این همان نوری است که باید در زندگی همه ما بیاید. به همان میزان که از قرآن باید در کشورداری استفاده کرد به همان میزان هم باید در صنایع، عرفان، اجرای احکام و ... هم از قرآن استفاده کرد.
رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد: قرآن کریم خلاصه همه خلقت است، همان طور که وجود پیامبر(ص) هم خلاصه همه خلقت است، «لولاک لَما خَلَقتُ الأفلاک»، قرآن یکی از دو بخش وجود پیامبر(ص) است، همان طور که آن حضرت می‌فرماید قرآن و عترت را میان شما گذاشته‌ام.
همایون گفت: اگر امامتان را گم کردید به سراغ قرآن کریم بروید، فرآیند پیدا کردن امام را در این دوران آخر زمان باید در قرآن جست‌وجو کرد. ظهور همین گونه اتفاق می‌افتد. وجود پیامبر اکرم(ص) جلوه تام تجلی همه صفات خداوند است و یکی از وجوه آن قرآن کریم است. قرآن کریم کتاب کلی هدایت است و عقل هم که هدایتگر است عقلی است که با غور در قرآن کریم شایستگی هدایت پیدا می‌کند.


iqna.ir | خبرگزاری بین المللی قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .