تبیان، دستیار زندگی
بحث داغ خرد جمعی و مربی داخلی و خارجی در فوتبال ما هرگز تمامی نداشته و ندارد! پارسال دقیقا در همین روزها بود که غزل خداحافظی علی پروین را از پرسپولیس خواندند و به دنبال مربی خارجی دویدند و دویدند تا به آری هان ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پروین یا دنیزلی ؛ مرفاوی یا قلعه نویی؟


بحث داغ خرد جمعی و مربی داخلی و خارجی در فوتبال ما هرگز تمامی نداشته و ندارد!

پارسال دقیقا در همین روزها بود که غزل خداحافظی علی پروین را از پرسپولیس خواندند و به دنبال مربی خارجی دویدند و دویدند تا به آری هان رسیدند!

آری نیز پس از چند صباحی با چمدان های پرپول راه سفر به دیار سیاهان را در پیش گرفت و جای خود را به مصطفی افندی داد ! اما به راستی تفاوت میان پروین داخلی با امسال دنیزلی خارجی چقدر است ؟

فوتبال علی اصغری با فوتبال مصطفی بیک تومنی یا لیری چند تفاوت دارد؟!

از طرفی امروز بحث قلعه نویی به جای مرفاوی هم داغ است.

استقلالی ها که پارسال قهرمانی را با امیرخان جشن گرفتند ، حالا با دو باخت پیاپی به دنبال رفتن عبدالصمد و بازگرداندن قلعه نویی هستند .

این وجه تشابه را که البته این روزها با خشم مشترک استقلالی ها و پرسپولیسی ها از نتایج تیم هایشان همراه است ، در نظر بگیرد!

حالا بعد از 14 بازی زمان خوبی برای مقایسه است و شاید اعداد و ارقام تفاوت ها را دقیق تر به ما نشان بدهند. به همین دلیل جدول لیگ برتر پارسال را درست بعد از هفته چهاردهم در کنار جدول امسال بعد از بازیهای همین هفته گذاشته ایم.

با هم مروری مقایسه ای میان این دو جدول داریم ؛

اول پرسپولیس ؛

در لیگ پارسال علی پروین تا پایان هفته چهاردهم با سرخپوشان 21 امتیاز کسب کرده بود. این تیم 3 باخت داشت اما تیم دنیزلی با یک باخت کمتر 22 امتیازی است.

تیم پروین هم 11 گل خورده داشت تیم دنیزلی هم همین طور تیم او 15 گل به حریفان زده بود اما تیم دنیزلی 18 گل زده .

اما اینها همه در حالی بود که پروین با نفراتی چون رهبری فرد ، انصاریان ، علی علیزاده و سهراب انتظاری کار می کرد و دنیزلی نیکبخت و بادامکی را در ترکیب خود دارد .

با همه آنها پرسپولیس پروین پنجم جدول بود و پرسپولیس دنیزلی سوم است یعنی تنها 1 امتیاز و 2 پله اختلاف. با در نظر گرفتن اینکه پرسپولیس امسال در جذب بازیکن بسیار موفق بود و خود را تقویت کرد بقیه شباهت ها و تفاوت ها را هم خودتان ببینید.

اما استقلال ؛

پارسال استقلال قلعه نوعی با 28 امتیاز از 14 بازی در صدر و بالاتر از سایپا ایستاده بود. اما امسال استقلال مرفاوی با 27 امتیاز از 14 بازی بعد از همان سایپا دوم است.

یعنی استقلال پارسال و امسال هم با وجود همه ی این انتقادها فقط یک امتیاز با هم اختلاف دارند.

در این در حالیست که امیر ، عنایتی و نیکبخت و مجتبی جباری را هم داشت اما صمد آنها را که ندارد هیچ ، تازه داسیلوا و ... هم روی دستش مانده اند!

استقلال پارسال در 14 بازی فقط 5 گل خورده بود ولی امسال 13 گل، تیم امیر 18 گل زده داشت ما تیم صمد 17 گل؛ استقلال امسال تا اینجا 3 تا هم باخت داشته اما تیم امیر 2 باخت داده بود.

در این قیاس هم مشکلات مدیریتی و ضعیف عمل کردن استقلال را در بازار نقل و انتقالات در نظر داشته باشید و بقیه تفاوت ها را ببینید.

حالا واقعا دنیزلی اینقدر از پروین بیشتر فوتبال می داند ؟ یا مرفاوی با دست خالی خیلی بد تر از قلعه نویی نتیجه گرفته است؟

نگاهی هم به سایپا بیندازید که از پارسال تا امسال چقدر پیشرفت داشته و این پیشرفت چقدر در وضعیت سرخابی ها موثر بوده است.

قلعه نویی و دنیزلی در صدر برترین ها قرار گرفتند

امیر قلعه‌نویی : مرفاوی با استقلال موفق می‌شود