تبیان، دستیار زندگی
مارگون نام آبشاری است که در دره های غرب شهرستان سپیدان قرار گرفته است. آبشاری با بلندای 70 متر و عرض 100 متر که بر زیبایی های طبیعت بکر دره های سرسبز منطقه چون نگینی می درخشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آبشار زیبای خاورمیانه در ایران

مارگون نام آبشاری است که در دره های غرب شهرستان سپیدان قرار گرفته است. آبشاری با بلندای 70 متر و عرض 100 متر که بر زیبایی های طبیعت بکر دره های سرسبز منطقه چون نگینی می درخشد.

به کوشش: رحیمه زرگر-بخش گردشگری تبیان

آبشار مارگون که در جاده سپیدان به یاسوج و در روستای مارگون واقع شده است،یکی از بزرگ ترین و با شکوه ترین آبشارهای ایران است که از نظر زیبائی، بزرگی و حجم آب خروجی با آبشار شوی لرستان رقابت می کند.
اگر روزی خواستید به دیدن این منطقه و آبشار بلند بالایش بروید، هم از شیراز و هم از یاسوج می توانید به سمت مقصد حرکت کنید. اگر از شیراز راهی شدید به سپیدان بروید و از آنجا 130 کیلومتر که برانید، به مارگون می رسید. اگر هم از یاسوج حرکت کردید، هم می توانید به سپیدان بروید و هم به سمت کاکان، از کاکان هم 65 کیلومتر تا منطقه زیبای آبشار، راه در پیش دارید. یادتان باشد که همه این راه ها هم آسفالت هستند.
راه ماشین رو تا حدود  800 متری آبشار ادامه دارد و بقیه راه را باید پیاده رفت ، یک پیاده روی جالب و به یاد ماندنی؛ پیاده روی در راهی سنگ فرش که در نزدیکی آبشار به پله هایی سیمانی می رسد.
وقتی به مارگون برسید، تا دلتان بخواهد باغ های سیب زرد و سرخ می بینید. در بین درختان جنگلی هم زالزالک و نوعی زرشک می روید. ساکنان منطقه را هم «لر» ها و کوچندگان «قشقایی» تشکیل می دهند؛ قشقایی هایی که به هر دلیلی حالا پاگیر و ساکن شده اند.
از مشخصات منحصربفرد این آبشار است که سرچشمه آبشار از پیشانی یک کوه بلند صخره ای است و آب با فشار از درون شکاف های صخره فوران می کند و مجموعه ای از آبشارها را به صورت تابلویی گسترده نمایش می دهد. در انتهای آبشار، آب به صورت نهری بزرگ به رودخانه کمهر می پیوندد. مارگون از معدود آبشارهای ایران است که برای اکوتوریست های خارجی نیز شناخته شده است و اغلب خواهان دیدار آن هستند.

آبشار مارگون آبشار مارگون آبشار مارگون آبشار مارگون آبشار مارگون آبشار مارگون آبشار مارگون آبشار مارگون آبشار مارگون آبشار مارگون آبشار مارگون آبشار مارگون آبشار مارگون


منابع:سیری در ایران،پروفوتوکام،ایران دزرت،مشرق،عصر ایران