تبیان، دستیار زندگی
امسال در سیمین سالگرد عملیات والفجر ۹ دو خانواده شهدای این عملیات، غم دوری و غربت فرزندانشان به پایان رسید و سالگرد را کنار مزار شهدایشان برپا کردند. پیکر این دو شهید والامقام در 23 شهریور هم زمان با سالروز شهادت امام محمدتقی (ع) تشیع شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میعادگاه دو شهید

امسال در سی امین سالگرد عملیات والفجر ۹ دو خانواده شهدای این عملیات، غم دوری و غربت فرزندانشان به پایان رسید و سالگرد را کنار مزار شهدایشان برپا کردند.

فرآوری: سامیه امینی-بخش فرهنگ پایداری تبیان
شهید

پیکر این دو شهید والامقام در 23 شهریور هم زمان با سالروز شهادت امام محمدتقی (ع) تشیع شد.
16 شهریور امسال سرهنگ ابراهیم رنگین خبر تفحص دو شهید به نام «شهید لطفعلی مرادحاصلی» و «شهید حمید زرگوشی» را به خانواده هایشان داد و گفت: این دو شهید تازه تفحص شده در منطقه عملیاتی والفجر 9 شهر سلیمانیه عراق به شهادت رسیدند، این دو شهید مطهر در 8 شهریور تفحص شدند.
این دو شهید دانشجو در دوران جنگ تحمیلی از طریق نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تیپ نبی اکرم (ص) کرمانشاه راهی جبهه کردستان شدند.

والفجر ۹

عملیات والفجر 9 نشان داد که در صورت گشودن دو جبهه هم زمان برعلیه ارتش عراق، توان دشمن تجزیه می شود و قادر نخواهد بود در دو جبهه مجزا به طور هم زمان به مقابله برخیزد

عملیات والفجر 9 در ساعت 23 و 45 دقیقه روز 5 اسفندماه 1364 با رمز «یاالله، یاالله، یاالله» در شرق چوارتای کردستان عراق آغاز شد. وسعت این عملیات در حدود 200 کیلومترمربع بود. مناطق آزادشده در والفجر 9 شامل چند پاسگاه مرزی، بخشی از ارتفاعات «کانا»، «شاهکوران»، «تنگه سورا»، «موبرا»، «ماخلان» و ارتفاعات 1470 و 1489 بود.
در جریان نبرد یک فروند هواپیما، یک فروند چرخ بال،20 دستگاه تانک، 90 دستگاه خودرو،10 قبضه توپ ضد هوایی و مقدار زیادی سلاح سبک و نیمه سنگین دشمن از بین رفت. یگان های منهدم شده دشمن شامل 3 گردان رزمی، تیپ کماندویی،1 گردان توپخانه و 1 گردان تانک می شد.
تعداد کشته و زخمی ها و اسرای دشمن به 2750 نفر رسیدند. مقداری سلاح سبک و نیمه سنگین و انواع مهمات نیز به غنیمت نیروهای خودی درآمد. به این ترتیب عملیات والفجر 9 نشان داد که در صورت گشودن دو جبهه هم زمان برعلیه ارتش عراق، توان دشمن تجزیه می شود و قادر نخواهد بود در دو جبهه مجزا به طور هم زمان به مقابله برخیزد.

شهید زرگوشی

شهید «حمید زرگوشی» سال 45 در یک خانواده مذهبی در هرمزآباد مهران چشم به جهان گشود. دوره ابتدائی را قبل از انقلاب در مهران به پایان رسانید، با ورود به دوره راهنمایی انقلاب شکوهمند اسلامی آغاز شد که در راهپیمایی ها شرکت فعال داشت.
وی هم زمان با تحمیل جنگ به ایران همراه خانواده به ایلام مهاجرت کرد. با توجه به مشکلات خانوادگی و آوارگی در ایلام ادامه تحصیل داد که بعد از موفقیت و دریافت دیپلم در امتحانات تربیت معلم شرکت کرد و در دانشگاه شهید اشرفی کرمانشاه قبول شد، پس از ورود به دانشگاه شش ماه نگذشته بود که داوطلبانه عازم جبهه ها شد و او با چند نفر دیگر از دانشجویان عازم جبهه های کردستان شدند، در عملیات والفجر 9 بود که شهید در آن عملیات مفقودالاثر شد و با توجه به گفته بعضی از هم زمان شهید، او در همان منطقه به دست مزدوران بعثی اسیر و بعد شهید شده و به خیل شهیدان پیوست.

شهید مرادحاصلی

شهید «لطفعلی مرادحاصلی» سال 1345 در روستای زنجیره علیا در یک خانواده مذهبی چشم به جهان گشود و دوران تحصیلات خود را تا سوم راهنمایی در همان روستا خواند. به علت کمبود امکانات آموزشی روستا دوران مقطع متوسطه را در شهر سرابله با موفقیت گذراند و در سال 1364 در رشته علوم اجتماعی تربیت معلم در کرمانشاه مشغول به تحصیل شد. با توجه به دوران جنگ تحمیلی از طریق نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تیپ نبی اکرم (ص) کرمانشاه راهی جبهه های کردستان شد تا اینکه در تاریخ 8/1/65 در منطقه عملیاتی والفجر 9 شهر سلیمانیه به لقاءالله پیوست.



منابع: خبرگزاری میزان، وب سایت ایثار، وبلاگ شهید لطفعلی مرادحاصلی/حماسه