تبیان، دستیار زندگی
راهکاری مناسب برای پیروزی در جنگ اقتصادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهکاری مناسب برای پیروزی در جنگ اقتصادی

جنگ اقتصادی


به گزارش تبیان بحث اقتصاد و امرار معاش یکی از نیازهای ضروری انسان است که دین اسلام هم به آن توجه داشته است. یکی از ارکان پیشرفت امت اسلامی، توجه به اقتصاد است. در سالهای اخیر مقام معظم رهبری با تاکید بر اقتصاد مقاومتی، فصل نوینی را برای اقتصاد کشور تعریف نمودند که باید با جدیت تمام دنبال شود.

درون گرایی، اصل اقتصاد مقاومتی
بی تردید اگر بخواهیم در اقتصاد کشور شاهد پویایی بیشتری باشیم؛ باید با توکل بر خدا و تکیه بر ظرفیتهای داخلی کشور به پیش رفت. مقام معظم رهبری، اقتصاد مقاومتی را درون گرا می داند: اقتصاد مقاومتی، درون زا و برون گرا است یعنی اگر اقتصاد ملی از درون نجوشد، به جایی نخواهد رسید. البته تعامل با جهان بیرون باید هوشمندانه و نتیجه آن درون زایی اقتصاد باشد و رسیدن به این هدف هم جز با ایستادگی مردم و حرکت آگاهانه مسئولان میسر نیست. [1]
اقتصاد مقاومتی نسخه ی شفابخش اقتصاد ماست و چنانکه رهبری هم تاکید داشتند؛ این تعریف از اقتصاد، نمی خواهد تعامل ما را با خارج قطع کند. در این رویه که رهبری برای کشور اتخاذ نموده اند، باید با توکل بر خدا، دست به کار شد. «ما تَوْفیقی‏ إِلاَّ بِاللَّهِ عَلَیْهِ تَوَكَّلْتُ‏؛[هود/88]توفیق من جز به یارى خدا نیست؛ بر او توكل نمودم». توکل یعنی اینکه از تو حرکت، از خدا برکت، ما هم باید حرکت نماییم و توفیق را از خدا بخواهیم، البته واضح است در هر کاری انسان، از دیگران هم کمک می  گیرد (تعامل با بیرون)   ولی تا خود انسان به حرکت و فعالیت نیفتد؛ انتظار کمک از دیگران، انتظار بی جاییست.

ما در بحث دفاعی کشوربحمدالله به جایگاه مناسبی رسیده ایم و امروز به همین خاطر، دشمنان ایران اسلامی سخن از تحریمهای موشکی به میان می آورند. ایران این پیشرفت نظامی را با تکیه بر توان خود و با توکل بر خدا بدست آورد؛ دنیای بیرون و جامعه جهانی، چقدر ما را در رسیدن به اقتدار دفاعی کمک نمود؟ البته تعاملاتی هم با بیرون بوده است، ولی تکیه اصلی بر داخل بوده است، در بحث اقتصاد هم همین است. آیا دشمنانی که دوست ندارند ما از لحاظ دفاعی رشد کنیم؛ پیشرفت ما را از لحاظ اقتصادی دوست دارند؟ طبعا نه و اگر هم دوست داشته باشند؛ می خواهند ما را وابسته ی خودشان کنند، رهبری نظام هم همین را می گوید که نتیجه ی تعامل با خارج، شکوفایی ظرفیت داخلی باشد نه صرفا صادرات و وابسته شدن کشور، به طوری که تولید کننده داخلی، ابتکار عمل را از دست بدهد.

دشمن کی دوستدار ما بوده که الان باشد؟
در ایه 102 نساء که در مورد نماز خوف (در میدان جنگ) است؛ بعد از اشاره به کیفیت نماز و هوشیاری در برابر دشمن، آمده است: « وَدَّ الَّذینَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ‏ وَ أَمْتِعَتِكُمْ فَیَمیلُونَ عَلَیْكُمْ مَیْلَةً واحِدَةً؛[نساء/102] كافران آرزو دارند كه شما از سلاحها و متاعهاى خود غافل شوید و یكباره به شما هجوم آورند».

 بنابراین هوشمندی در برابر دشمن را نباید با نداشتن تعامل و رابطه اقتصادی با دشمن، اشتباه گرفت، البته هوشمندی برای کسانییست که از رویدادها پند بگیرند و ددمنشی و زیاده خواهی دشمن را به حساب آورند، ولی کسانی که فقط منفعت خود را در نطرداشته (مثلا تجارت با خارج) و کاری به موضوع دیگر نداشته باشند (ادامه تحریمها برخلاف توافق هسته ای) بحث فرق می کند.
رهبری نظام در دیدار مردم آذربایجان شرقی، بر غیر قابل اعتماد بودن دشمن تاکید نموده و تهدید دشمن مبنی بر جلوگیری از حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران بعد از توافق هسته ای را، شاهد مثال سخن خود آوردند: بعد از جریان طولانی مذاکرات و سپس توافق هسته ای بار دیگر، یک مسئول امریکایی، در روزهای اخیر گفته است، کاری می کنیم که سرمایه داران دنیا جرأت حضور در ایران را نداشته باشند!
ایشان با تأکید بر اینکه اینگونه اظهارات نشان دهنده عمق دشمنی امریکا با ملت ایران است، افزودند: یکی از اهداف کسانی که در دو سال اخیر بدنبال مذاکرات هسته ای بودند و انصافاً نیز زحمت کشیدند، گشایش اقتصادی از طریق سرمایه گذاری خارجی بود اما امریکاییها اکنون جلوی همین موضوع را هم می خواهند بگیرند.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: اینکه بارها گفته شد که امریکاییها غیرقابل اعتمادند، معنایش همین است. [2]


کند شدن حربه ی دشمن با اقتصاد مقاومتی
در آیه 102 نساء می فرمود که دشمن در انتظار غافل شدن شماست، یکی از میدانهای جنگ دشمن، جنگ اقتصادی (مثل تحریمها) است. باید این جبهه را تقویت نموده و دشمن را مایوس کرد. «قاتِلُوا أَوْلِیاءَ الشَّیْطانِ إِنَّ كَیْدَ الشَّیْطانِ‏ كانَ ضَعیفاً؛[نساء/76]پس شما با یاران و دوستان شیطان بجنگید، كه بى‏تردید مكر و فریب شیطان همواره (در برابر تدبیر الهى) ضعیف است» [3]

 چنانکه در عبارات فوق هم گفته شد، دشمن با ایجاد جنگ نظامی، سعی در تضعیف جامعه اسلامی دارد، چون می داند که جنگ اقتصادی، کمتر از جنگ نظامی نیست و غالب اقشارجامعه را به نحوی به واکنش وا می دارد. در این میدان مهم، باید هم با عزم راسخ و توان مناسب، پا به عرصه گذاشت و به دشمن فهماند که دولت اسلامی، در این زمینه هم حرفی برای گفتن دارد.
همانطور که دشمن در میدان نظامی کاری از پیش نمی برد، باید طوری ما در اقتصاد مقاومتی پیش برویم که اقتصاد کشور شکوفاتر شده و در این میدان هم، در مقابل دشمنان سلطه گر (سلطه اقتصادی با تجارت و ..) حرفی برای گفتن داشته باشیم، آن موقع است که این حرف مقام معظم رهبری، عینیت بیشتری پیدا می کند: به فضل الهی جوانان کشور، روزی را خواهند دید که امریکا و حتی بزرگتر از امریکا نیز توانایی انجام هیچ غلطی را در مقابل ملت ایران نخواهند داشت . [4]

سخن آخر
دشمنان ایران دوست دارند که ایران از وضعیت (اقتصادی) خود غافل شوند تا میدان برای سلطه آنها و وابسته ساختن اقتصاد ما از طریق وارد ساختن کالاهایشان به کشور فراهم گردد. ما باید در این جنگ اقتصادی، با راهکارهای مناسب و با توجه به ظرفیت تولید داخلی (اقتصاد مقاومتی) راه را برسلطه آنها ببندیم.

پی نوشتها
[1] بیانات رهبری در 29/11/94 برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معطم رهبری
[2] همان
[3] ترجمه مشکینی، ص90
[4] ] بیانات رهبری در 29/11/94 برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معطم رهبری


رهپویان قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .