تبیان، دستیار زندگی
کنگره معماری و شهرسازی که توسط مرحوم شیرازی بنیان گذاری شده بود بعد از ۱۰ سال وقفه مجددا با همکاری استان ها برگزار می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگزاری کنگره معماری و شهرسازی پس از یک دهه

کنگره معماری و شهرسازی که توسط مرحوم شیرازی بنیان گذاری شده بود بعد از ۱۰ سال وقفه مجددا با همکاری استان ها برگزار می شود.

بخش هنری تبیان
برگزاری کنگره معماری و شهرسازی پس از یک دهه

محمد حسن طالبیان معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این مطلب را در نخستین نشست هم اندیشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با مدیران کل میراث فرهنگی استانها مطرح ساخت.
او با بیان اینکه معاونت میراث فرهنگی در حوزه موزه ها، پایگاه ها، حفاظت و احیای بافت ها و آثار فرهنگی تاریخی و ثبت فعالیت می کند، تصریح کرد: در برخی از این حوزه ها مشکلاتی وجود دارد که با همکاری تنگاتنگ استان ها و برگزاری کلاس های آموزشی در آینده نزدیک شاهد رفع آنها خواهیم بود.
وی با اشاره به اهمیت همکاری و ارزش افزایی بین دستگاه ها در حوزه میراث فرهنگی افزود: به عنوان نمونه مشکلاتی که در شیراز و کرمان داشته ایم با همکاری سازمان هایی نظیر راه سازی و شهرداری با ایجاد و راه اندازی دو پایگاه متشکل از اعضای تمامی دستگاه های استانی مرتفع شد.
به گفته او، در این دو پایگاه در قالب یک طرح جامع تمامی دستگاه ها برای جلوگیری از تخریب بافت های تاریخی تلاش می کنند.
طالبیان با بیان اینکه پرونده هایی هم بصورت مشترک با دستگاه ها در استان ها در حال اجراست، گفت: پرونده لوت نمونه ای از این پرونده هاست که با همکاری استان های کرمان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و دستگاه های مربوط نظیر جهاد کشاورزی، محیط زیست، منابع طبیعی، ده داری ها و... در حال انجام است.
معاون میراث فرهنگی با اشاره به برگزاری کنگره معماری شهرسازی که چند سال پیش توسط مرحوم شیرازی راه اندازی شده بود تصریح کرد: بعد از ده سال وقفه ایجاد شده در برگزاری این کنگره در تلاشیم با کمک استان ها این کنگره را مجددا برگزار کنیم.
او افزود: تعدادی از استان ها در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند و قرار است هیأت علمی شان را در آینده نزدیک معرفی کنند.
طالبیان هدف از اجرای این کنگره را شناخت و حفاظت اعلام کرد و گفت: با شکل گیری این جریان مدیران استان ها از تاریخ معماری، شهرسازی استان شان اطلاع یافته و آن را منتشر می کنند بعد از شکل گیری این روند کنگره معماری و شهرسازی برگزار خواهد شد.

چتر حفاظتی بر میراث فرهنگی

سیداحمد محیط طباطبایی مشاور ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این نشست گفت: نبود بودجه و قرار گیری در شرایط بحران باعث نمی شود که وظیفه ذاتی مدیران یعنی باقی ماندن چتر حفاظتی بر میراث فرهنگی فراموش شود.
وی با بیان اینکه این وظیفه به دوش تک تک مدیران گذاشته شده است، تصریح کرد: سیاست های ملی باید خودشان را با این اصل مطابقت دهند و این درست همانند قانون اساسی است که قوانین دیگر باید خودشان را برای هماهنگی با آن تغییر دهند.

ضرورت هماهنگی مدیران میراث فرهنگی در مواجهه با برنامه های توسعه

از آنجا که مأموریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حفاظت در عرصه های مختلف است، طبیعی است که در مواجهه با برنامه های توسعه کشور با مشکل مواجه باشیم زیرا که تلقی مدیران ارشد از توسعه متفاوت از آن چیزی است که باید باشد پس باید در مواجهه با حملات توسعه کشور هماهنگ عمل کنیم.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کریم حاجی زاده دبیر و نماینده مدیران میراث فرهنگی استانها در نخستین نشست هم اندیشی پژوهشگاه و مدیران میراث فرهنگی استانها خطاب به مدیران میراث فرهنگی گفت: تمامی مواردی که معاونین به دبیرخانه کارگروه ارسال کرده اند طبقه بندی و در قالب یک پاور پوینت آماده شده است.
او با بیان اینکه با برگزاری یک جلسه مشکلات حل نخواهد شد، گفت: این جلسه را یک فرآیند به حساب می آوریم و مجموعه اطلاعات کلاسه شده و دسته بندی شده را به اطلاع می رسانیم و انتظار داریم هر دو طرف در رفع این نواقص بکوشند.
وی تصریح کرد: مأموریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در برنامه های توسعه کشور استقرار یک اقتصاد جدید به عنوان خدمات گردشگری است.
او با بیان اینکه طبق اطلاعات بانک های جهانی، اقتصاد گردشگری شش برابر کشاورزی و دو نیم برابر صنعت ظرفیت تولید ثروت دارد، افزود: همه ما می دانیم که این اقتصاد قابلیت اجرایی بالایی در کشور دارد و مأموریت همه ما پیاده کردن این اقتصاد برای آینده کشور است.
وی گفت: فعالیت گردشگری در کشور با توجه به شرایطی که دارد در دو حوزه فرهنگی و طبیعی قابلیت اجرایی دارد و کالایی که ما در این بازار اقتصادی عرضه می کنیم تاریخ و طبیعتمان است.
حاجی زاده با بیان اینکه مأموریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حفاظت در عرصه های مختلف است تصریح کرد: در این شکل طبیعی است که با برنامه های توسعه کشور با مشکل مواجه باشیم زیرا که تلقی مدیران ارشد از توسعه متفاوت از آن چیزی است که باید باشد.
او گفت: از این رو از سوی مدیران دستگاه های اجرایی در استان ها تحت فشار هستیم و طبیعتا اگر ما این جبهه را متحد نکنیم و سازمان را یکپارچه نبینیم و برای رفع نقایص آن در مواجهه با حملات توسعه کشور هماهنگ نشویم بخش عظیمی از مأموریت ما قابل اجرا نخواهد بود و تنها همدیگر را فرسوده می کنیم.
وی در ادامه با نمایش پاورپوینتی که با 7 عنوان تهیه شده بود به مواردی از مطالبات مدیران میراث فرهنگی استان ها در ارتباط با حوزه کاری پژوهشگاه اشاره کرد.
او افزایش هماهنگی، لزوم بازنگری های تشکیلاتی، استفاده از ظرفیت بخش های غیر دولتی، اختیار بیشتر برای اداره های کل، افزایش فعالیت های پژوهشی و... را از نمونه درخواست های مدیران استان ها عنوان کرد.



منبع: روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری