تبیان، دستیار زندگی

زنده یاد احمد؛ وداع با استادی که رهبر انقلاب به احترامش قیام کرد

در حالی که پزشکان، وی را از تلاوت منع کرده بودند اما زنده یاد احمد عامر گفته بود حاضرم به خاطر تلاوت در محضر سیدالقائد جان بدهم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

دیدار زنده یاد استاد احمد عامر با رهبر انقلاب

اشک دوستداران قرآن در مهد تلاوت مصر، هنوز خیس بود از غم هجران استاد راغب مصطفی غلوش، که ناگهان، ستاره دیگری در آسمان تلاوت قرآن این کشور افول کرد. همین چند روز پیش بود که تلویزیون مصر، خبر تلخ درگذشت جوان ترین قاری عصر طلایی تلاوت در این کشور و خالق اذان شیعی معروف در ایران شیخ راغب مصطفی غلوش را مخابره کرد. اما هنوز چشم دوستداران قرآن در مهد تلاوت قرآن مصر از غم هجران استاد راغب مصطفی غلوش خشک نشده بود که خبر افول ستاره دیگری در آسمان تلاوت جهان اسلام، بار دیگر، کام جان قرآن دوستان و طرفداران هنر آئینی تلاوت را، تلخ کرد.

امسال، ناقوس مرگ، انگار برسر قاریان قرآن جهان اسلام به صدا درآمده است. در یک سر قطب عالم تلاوت، ایران، شاهد عروج ملکوتی تنی چند از سفرای برجسته کشورمان در فاجعه دردآلود منا بودیم، اندکی سپس تر، هجرت غم‌بار قاری، محقق، مدرس و داور بین المللی قرآن، ابوالفضل علامی. جلوتر که رفتیم، خبر ناگوار سانحه مرگبار قاری خوش خوان مشهدی، علیرضا عباسی، قلبمان را فشرد و در این سر قطب تلاوت، کشور مصر، نیز قاری بزرگی چون غلوش و این روزها هم، شیخ احمد عامر.

شیخ «احمد عامر» قاری برجسته مصری، پس از عمری تبلیغ در راه قرآن، در سن 89 سالگی، دعوت حق را لبیک گفت.

شیخ، پس از این اجرای فنی و استادانه، جهت مصافحه به محضر رهبر معظم انقلاب شرفیاب شد که معظم له، بر خلاف انتظار حضار، به احترام این قاری برجسته، تمام قد، قیام کرد و آنچنان، گرم وی را در آغوش فشرد که تحسین حاضران را برانگیخت.

مختصری از حیات قرآنی شیخ عامر

شیخ عامر در خردسالی بنا بر رسم معهود قاریان در کشور مصر، نخست به حفظ کودکی کلام الهی مبادرت ورزید. آنگاه  در محافل قرآنی به اجرای تلاوت پرداخت  و آنقدر خوش درخشید که مردم قرآن دوست مصر، او را با عنوان «الشیخ» خطاب می کردند.

شیخ عامر، در سال 1963 به رادیو پیوست و این رویداد، نقطه عطفی بود در حیات قرآنی احمد عامر. چرا که توانست از این مجرا، صدای گوش نواز خود را بیش از پیش به گوش مردم این سرزمین قاری پرور، برساند. 

از آن پس، آوازه ای او در سرتاسر جهان اسلام پیچید و سیل دعوت ها از سوی کشورهای مختلف به سمت وی روانه شد. کشورهایی همچون فلسطین، فرانسه، آمریکا، برزیل انگلستان و ...

متولیان امور قرآنی کشور ما نیز بارها از وی برای حضور در مسابقات جهت داوری و همینطور محافل انس با قرآن جهت اجرای تلاوت، دعوت کردند که آخرین بار، در خلال برگزاری مسابقات بین المللی قرآن اوقاف بود که در کسوت داور این دوره از مسابقات، نقش آفرینی کرد.

بنا بر رسم هر ساله، متسابقین، میهمانان،اساتید و برگزارکنندگان مسابقات، به محضر مقام معظم رهبری شرفیاب می شوند و نفرات برگزیده به اجرای تلاوت می پردازند. در این محفل از استاد عامر دعوت شد تا دقایقی به اجرای تلاوت بپردازد. با اینکه کسالت داشت و پزشکان، او را از تلاوت منع کرده بودند اما گفته بود حاضرم به خاطر تلاوت در محضر سیدالقائد جان بدهم.

آنگاه تلاوتی از خود به یادگار گذاشت که نشان داد، قاری قرآن حتی در آستانه 87 سالگی نیز می تواند قرآن را با صدایی جاندار و ضرب آهنگی خوش طنین، بخواند.

شیخ، پس از این اجرای فنی و استادانه، جهت مصافحه به محضر رهبر معظم انقلاب شرفیاب شد که معظم له، بر خلاف انتظار حضار، به احترام این قاری برجسته، تمام قد، قیام کرد و آنچنان، گرم وی را در آغوش فشرد که تحسین حاضران را برانگیخت.

روحش شاد و یادش گرامی