تبیان، دستیار زندگی
درباره لزوم استفاده صحیح از اوقات فراغت بسیار گفته شده است. برای استفاده صحیح و سودمند از اوقات فراغت نهادهای مختلف باید با هم مشارکت داشته باشند. برگزاری برنامه هی مختلف فرهنگی هنری...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسیم گوهری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در اوقات فراغت چه فعالیت هایی می توان انجام داد؟

در اوقات فراغت چه فعالیت هایی می توان انجام داد؟

درباره لزوم استفاده صحیح از اوقات فراغت بسیار گفته شده است. برای استفاده صحیح و سودمند از اوقات فراغت نهادهای مختلف باید با هم مشارکت داشته باشند. برگزاری برنامه هی مختلف فرهنگی هنری، مثل تئاتر، موسیقی، نقاشی، خوشنویسی، هنرهای تجسمی، ورزش و... از جمله فعالیت هایی هستند که نهادهای مختلفی به برگزاری آن ها می پردازند.

در اوقات فراغت چه فعالیت هایی می توان انجام داد؟

ورزش
معمولا والدین فرزندان خود را از سنین کودکی به کلاس های مختلف ورزشی می فرستند. گاهی بچه ها به این کلاس ها علاقه دارند و گاهی نیز از سر اجبار و به خواست والدین در این کلاس ها شرکت می کنند. اگر نوجوان شما تمایل به شرکت در یک رشته ورزشی خاص را دارد، سعی کنید مطابق با شرایط جسمی و روحی او، او را راهنمایی کنید که انتخاب درستی کند، و در صورت فعالیت در یک رشته ورزشی آن را ادامه دهد. شرکت در مسابقات محلی، منطقه ای، شهری، استانی و کشوری می تواند پیشرفت زیادی برای نوجوان محسوب شود. توصیه ای که به والدین می شود این است که از همان خردسالی فرزندان خود را با ورزش آشنا کنند. این امر نباید حتما با ثبت نام در کلاس های ورزشی انجام شود. بلکه والدین می توانند با بردن فرزندان خود به پارک و استفاده از وسایل ورزشی پارک ها، یا بازی با آن ها در محوطه منزل و یا پارک آن ها را مجبور به حرکت بدنی کنند. در مهدکودک ها و مدارس برنامه های ورزشی وجود دارد که می تواند دانش آموزان را به سمت ورزش مورد علاقه آن ها هدایت کند.

هنر
طیف گسترده ای از فعالیت های هنری برای نوجوانان در جامعه و مراکز گوناگون وجود دارد که هرکس با توجه به امکانات و علاقه خود آن ها را انتخاب می کند. فعالیت هایی مثل کلاس های تئاتر، موسیقی، نقاشی، مجسمه سازی، خطاطی، کارهای دستی، آرایشگری و.... در فرهنگسراها و شهرداری ها و مراکز خصوصی برگزار می شود. والدین با توجه به علاقه و گرایش فرزند خود باید او را برای شرکت در این فعالیت ها هدایت کنند.

کلاس های آموزشی
کمتر والدینی را سراغ دارید که نوجوان خود را وادار به یادگیری کامپیوتر و زبان انگلیسی نکرده باشند. و متقابلا نوجوانان زیادی نیز هستند که هیچ پیشرفتی در یادگیری زبان انگلیسی نمی کنند. عصر حاضر اقتضا می کند که هرکس این دو دانش را یاد بگیرد و ارتقا دهد. والدین باید از کیفیت کلاس ها، امکانات کلاس ها، شیوه آموزش در این کلاس ها اطلاع داشته باشند و با تحقیق کامل نوجوانان و فرزندان خود را به این گونه کلاس ها بفرستند. چرا که اغلب این کلاس ها فضایی خشک و کسالت بار برای نوجوان دارند و برای بسیاری از نوجوانان تداعی کننده کلاس های مدرسه هستند. خوب است والدین بدانند از شروط اصلی یادگیری و جذب نوجوانان برای یادگیری زبان انگلیسی، جذابیت مفرح بودن فضای کلاس است. بنابراین صرف این که فرزند تان باید زبان بخواند، او را در هر کلاسی ثبت نام نکنید. زیرا نه تنها پیشرفت نمی کند، بلکه دلسرد نیز می شود.

در اوقات فراغت چه فعالیت هایی می توان انجام داد؟

کلاس های قرآن
شرکت در فضاهای مذهبی و علاقه مند کردن نوجوانان به این گونه فضاها، به خصوص در زمان حاضر به یکی از دغدغه های اصلی والدین تبدیل شده است. والدین باید توجه کنند که فرزندان آن ها آینه رفتار آن ها هستند. اگر خود والدین در منزل بستری برای رشد مذهبی و افزایش اطلاعات دینی و قرآنی فرزند خود فراهم نکنند، چگونه می توانند از آن ها انتظار داشته باشند که در این گونه کلاس ها شرکت کنند؟ مساجد، خانه های فرهنگ و نهادهای گوناگونی به برگزاری این گونه کلاس ها می پردازند که در ان ها به آموزش خواندن قرآن کریم، حفظ، تفسیر و آشنایی با قرآن و داستان های قرآنی و زندگی ائمه و پیامبران می پردازند. والدین باید با تحقیق و با ایجاد انگیزه در نوجوانان آن ها را به این گونه فعالیت ها جهت پرکردن اوقات فراغت شان تشویق کنند.

شرکت در اردوها و تورهای تفریحی
فرهنگسراها و کانون های محلی معمولا تورهای یک روزه به شهرهای توریستی و نزدیک و یا اماکن مذهبی و تاریخی شهر خود برگزار می کنند. شرکت در این اردوها برای رشد ارتباط اجتماعی، شناخت فرهنگی و اجتماعی، رشد نگرش سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، مهارت های ارتباطی و دوست یابی نوجوانان تاثیر بسزایی دارد. هم چنین به علت تفریحی بودن بسیار مورد علاقه نوجوانان است. اما والدین باید در انتخاب این تفریحات دقت لازم را داشته باشند، و بدانند چه کسی مسئولیت فرزند آن ها را در طول اردو پذیرفته است؟ امنیت اردو و وسیله ای که با آن رفت و آمد می کنند در چه حد است؟ مقصد مورد نظر و گروه دوستان مورد اعتماد هستند یا خیر. البته باید بدانید سخت گیری بی مورد کار درستی نیست.

 مرکز یادگیری سایت تبیان، تهیه: نسیم گوهری 

تنظیم: مرجان سلیمانیان