تبیان، دستیار زندگی
« ایرج خواجه امیری پیشکسوت عرصه آواز صبح دوشنبه سوم اسفندماه در بیمارستان بستری شد ، این هنرمند پیشکسوت که از بیماری در ناحیه روده رنج می برد، در بیمارستانی در تهران بستری شده است و تحت مراقبت است.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایرج  ،خواننده "عاشقانه ها" در اتاق جراحی

« ایرج خواجه امیری پیشکسوت عرصه آواز صبح  دوشنبه  سوم اسفندماه در بیمارستان بستری شد ، این هنرمند پیشکسوت که از بیماری در ناحیه روده رنج می برد، در بیمارستانی در تهران بستری شده است و تحت مراقبت است.»

فراوری: سمیه فروغی، بخش هنری تبیان

امیراحسان فدایی، پسرخوانده ایرج خواجه امیری، این خبر را تأیید کرد و گفت: ایشان مدتی است که بیماری روده دارد. حسین خواجه امیری مشهور به "ایرج" متولد سال 1311 در شهرستان نطنز استان اصفهان است. او پدر احسان خواجه امیری (خواننده) و الیکا خواجه امیری (نوازنده و مدرس پیانو) است.

خواجه امیری

احسان خواجه امیری درباره اوضاع جسمی پدرش  گفت: من الان در کنار پدرم هستم و همه چیز تحت کنترل است و تیم پزشکی در حال بررسی شرایط ایشان هستند.
خواجه امیری با تاکید بر شرایط مساعد جسمی پدرش، درباره نوع بیماری استاد آواز ایران گفت: پدرم مدت ها بود که مشکل روده و معده داشتند و همین باعث شد اقدامات پزشکی جدی تری را در این باره آغاز کنیم که با یک جراحی اوضاع درمانی پدر را به شرایط مطلوب برسانیم.
خواننده "عاشقانه ها" تاکید کرد: از همه دوستداران استاد تقاضا دارم که صبور باشند و شایعه سازی نکنند. حال استاد خوب است و قطعاً به مرور و با بهبود اوضاع جسمی ایشان و عمل جراحی ایشان اطلاع رسانی خواهد شد.

خواجه امیری

ایرج خواجه امیری در طی زندگی پر بار خود فعالیتهای بسیاری داشته  از جمله :
 در 213  برنامه گل ها شامل برگ سبز،گلهای رنگارنگ، شاخه گل، گل های تازه، برنامه اجرا کرده است.علاوه بر آن فیلم مستندی در قالب لوح فشرده (دی وی دی) از زندگی و کارهای هنری ایرج با عنوان پهلوان آواز اواخر سال 91 به بازار موسیقی عرضه شد.در اوایل شهریور  1292نیز مراسمی در تجلیل از سال ها زندگی هنری او با حضور بزرگانی چون محمدرضا شجریان و فرهنگ شریف در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. ایرج در سال ۱۳۳۶ به دعوت داوود پیرنیا به برنامه گل ها راه یافت و در اولین همکاری خود با این برنامه برگ سبز ۴۳ را در مایه  شور-ابوعطا و با همکاری علی تجویدی و فرهنگ شریف و امیر ناصر افتتاح خواند. از همان زمان همکاریش با برنامه گل ها ادامه یافت.

وی از خواننده های صاحب سبک ایران است و صدایش از معدود صداهای شش دانگ است؛ صدایی که ارتفاع و حجم آن (طول و عرض) بسیار بالاست و خواننده امکان اجرای محدوده صوتی بالایی را در نت های بسیاری دارد که خوانندگان معمولی از پس آن بر نمی آیند

وی علاوه بر اجرای برنامه های مختلف رادیویی به اجرای ترانه و آواز برای فیلم های فارسی همت گماشت و بازیگران زیادی به لب خوانی ترانه های وی می پرداختند. اولین فیلمی که ایرج در آن ترانه خواند فیلم روزنه امید به کارگردانی سردار ساکر هندی و ترانه ها از ساخته های جواد لشکری است.
اوخواننده پرآوازه موسیقی با هنرمندان زیادی مانند: پرویز یاحقی، اسدالله ملک، جلیل شهناز، فریدون حافظی، فرهنگ شریف، امیر ناصر افتتاح، جهانگیر ملک، حسن کسایی، لطف الله مجد، علی تجویدی، رضا ورزنده، منصور صارمی، محمد موسوی، احمد عبادی، حسن ناهید، انوشیروان روحانی، همایون خرم، حبیب الله بدیعی و بسیاری از نوازندگان و البته خوانندگان دیگر همکاری داشته و مورد تایید و تحسین آن ها بوده است.
در نگاهی کلی ایرج پس از پایان تحصیلات ابتدایی به تهران رفت و در سال ۱۳۲۶ به مکتب ابوالحسن صبا راه یافت و دو سال پیاپی در حضور او دانسته های خویش را تکمیل کرد و به وسیله وی به رادیو ایران معرفی شد. در آن جا به اجرای برنامه با ارکستر ابراهیم خان منصوری پرداخت. وی پس از مدتی به دانشکده افسری رفته و شب های جمعه که مرخصی داشته از ساعت ۳۰/۷ تا ۸ در برنامه ارتش شرکت و با ارکستر محمد بهارلو به اجرای برنامه می پرداخت. در همان زمان به خاطر محدودیت های ارتش نام مستعار (ایرج) را که در اصل نام برادرش بود برای خود برگزید.


منابع :
- موسیقی ما
- هنر آنلاین
- همشهری