تبیان، دستیار زندگی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه های مراقبت از ناخن

همه خانم ها دوست دارند ناخن های بلند و زیبایی داشته باشند . برای رسیدن به این منظور باید از ناخن ها مانند دیگر قسمت های بدن مراقبت و محافظت کنیم .

فرآوری : لیلا عشقی - بخش زیبایی تبیان
ناخن

راه های مراقبت از ناخن شامل بخش های مختلفی همچون آشنایی و استفاده از مواد غذایی مفید برای رشد و استحکام ناخن ها و رعایت اصول بهداشتی صحیح می شود که در این بخش با ان ها آشنا می شوید.

1- مواد غذایی مفید برای زیبایی، رشد و تقویت ناخن:

به طور کلی مواد غذایی مفید برای ناخن مربوط به مواد غذایی حاوی پروتئین - ویتامین های گروه B - زینک و اهن هستند و برخی از این مواد غذایی شامل  غذاهای خوب و مغذی مانند برنج قهوه ای، آجیل،غلات کامل، سویا ، شیر بدون چربی، تن ماهی، میوه و سبزیجات تازه  که برای ناخن بسیار خوب هستند.

پروتئین

ناخن ها عمدتاً از پروتئینی به نام کراتین ساخته می شوند و اگر در رژیم غذایی روزانه افراد پروتئین کم باشد، ناخن ها شکننده و نازک شده و سرعت رشد ناخن ها کم می شود. همچنین رژیم غذایی نامناسب  سبب بروز خطوط سفید رنگی روی ناخن می شود.

ویتامین های C و B

وجود ویتامین C در بدن موجب افزایش جذب آهن از مواد غذایی می شود. به منظور افزایش دادن اثرات مفید ویتامین C در بدن، می توانید مواد غذایی حاوی ویتامین C را با مواد غذایی حاوی ویتامین E مصرف کنید، زیرا ویتامین E نیز یکی دیگر از ویتامین هایی است که در سالم بودن و رشد ناخن ها موثر است. ویتامین E سبب بهتر شدن جریان خون شده و در نتیجه عمل اکسیژن رسانی به ناخن بهتر انجام می شود و ناخن ها مستحکم تر باشند.
ویتامین های گروه B مانند ویتامین B12 نیز در سلامت و رشد ناخن ها موثر است و کمبود ویتامین B12 می تواند سبب تغییر شکل آنها شود. از طرفی تغییر شکل نوک ناخن ها می تواند در اثر کمبود یک یا گروهی از ویتامین های B باشد.

مواد غذایی حاوی زینک

سوهان های زبر قدیمی دشمن اصلی ناخن ها هستند . این سوهان ها باعث ایجاد شکاف ها و ترک های کوچکی در ناخن می شوند و همین شکاف ها هستند که به مرور زمان باعث شکستن ناخن می شوند

روی یکی از عناصر مهم در تشکیل ناخن و سلامت آن می باشد. عنصر روی نقش مهمی در سنتز پروتئین داشته و وجود آن در رشد و سلامت بافت های بدن ضروری است.بنابراین کمبود روی در بدن بر رشد و سلامت ناخن ها تأثیر می گذارد. عنصر روی که برای جذب بهتر به ویتامین B6 نیاز دارد در مواد غذایی مختلفی وجود دارد؛ بهترین منابع حاوی روی شامل گوشت قرمز و گوشت سفید (مرغ و ماهی و سایر پرندگان) می باشد.

مواد غذایی حاوی آهن

کمبود آهن در بدن می تواند سبب خشکی و شکننده شدن ناخن و همچنین تغییر شکل و بد فُرم شدن آن گردد . برای جلوگیری از کمبود آهن می توان غذاهای سرشار از آهن مانند: انواع میوه های خشک شده، زرده تخم مرغ، جگر، گوشت قرمز کم چربی، گوشت مرغ، ماهی و سایر پرندگان، ماهی سالمون، ماهی تُن و انواع دانه ها را مصرف نمود.

2- و با رعایت این نکات بهداشتی، ناخن هایتان را خوب نگهداری کنید

ناخن هایتان را مرطوب نگهدارید

دلیل اصلی شکستن ناخن ها خشکی آنهاست. برای جلوگیری از این مسئله ناخن ها را مرطوب نگهدارید.برای این کار به انتهای ناخن ها کرم مرطوب کننده بزنید و ماساژ دهید.با این کار علاوه بر تحریک جریان خون باعث تغذیه و در نتیجه افزایش مقاومت آنها در برابر آسیب های خارجی شده اید.

از شستشوی افراطی دستها بپرهیزید

هر چقدر بیشتر دست ها را بشویید بیشتر به ناخن ها آسیب می زنید. چون آب ناخن ها را نرم می کند و در نتیجه باعث شکنندگی آنها می شود.دستهایتان را با صابون های ملایم بشویید و هنگام شستشوی ظروف از دستکش استفاده کنید.

ناخن ها را چهار گوش کوتاه کنید

برای اینکار بهتر است از قیچی استفاده کنید.

کفش های نوک تیز و تنگ نپوشید
چون باعث فرو رفتن ناخن در گوشت پا می شود.

در مانیکور کردن زیاده روی نکنید
تصور نکنید برای داشتن مانیکوری خوب باید ناخن ها را تراشید و تمیز کرد. این کار ناخن ها را در معرض بیماری ها قرار می دهد.

استون را فراموش کنید
 سعی نمایید بیش از یکبار در هفته از پاک کننده های لاک ( آستون ) استفاده نکنید زیرا ترکیب شیمیایی استون ناخن ها را خشک می کند و ناخن های خشک بیش از ناخن های نرم و مرطوب شده در معرض شکسته شدن هستند.

از سوهان های زبر استفاده نکنید
سوهان های زبر قدیمی دشمن اصلی ناخن ها هستند . این سوهان ها باعث ایجاد شکاف ها و ترک های کوچکی در ناخن می شوند و همین شکاف ها هستند که به مرور زمان باعث شکستن ناخن می شوند .


منابع : نمناک
پرداد
دی آر جی تا فقیهی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.