تبیان، دستیار زندگی
عید زمان استراحت، دید و بازدید، جشن و مهمانی است. هر جا بروید بساط شیرینی، میوه و آجیل به راه است و سفره ها رنگین تر و احتمال پرخوری بیشتر. در این صورت نیز معده به زحمت می افتد و نیاز دارد تا با برخی مواد غذایی به هضم راحت تر غذاها کمک کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایام عید و هضم راحت غذا

عید زمان استراحت، دید و بازدید، جشن و مهمانی است. هر جا بروید بساط شیرینی، میوه و آجیل به راه است و سفره ها رنگین تر و احتمال پرخوری بیشتر. در این صورت نیز معده به زحمت می افتد و نیاز دارد تا با برخی مواد غذایی به هضم راحت تر غذاها کمک کنیم.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
هضم غذا

ایام عید زمان استراحت، دید و بازدید، جشن و مهمانی است. هر جا که بروید بساط شیرینی، میوه و آجیل به راه است. سفره ها رنگین تر می شود و غذای زیادی بر سر سفره ها می آید. تمام این ها باعث می شود که کمابیش پرخوری کنیم. در این صورت نیز معده به زحمت بیشتری می افتد و نیاز دارد تا کمکش کنیم. در نتیجه لازم است که برخی مواد غذایی را برای تمیز و پاکسازی کردن بدن و کمک به هضم راحت تر غذا در برنامه ی روزانه تان بگنجانید. لطفاً با ما همراه باشید تا بیشتر با این مواد غذایی آشنا شوید.

هضم راحت غذا با غلات کامل

غلات کامل جزو قندهای دیرجذبی هستند که سرشار از فیبرهای غذایی بوده و به این ترتیب برای هضم غذا فوق العاده هستند. خوشبختانه فیبرهای موجود در این مواد غذایی مانند فیبرهای موجود در به عنوان مثال کلم ها نیستند و کمتر تخمیر می شوند. در نتیجه باعث بروز نفخ نمی شوند. حتماً می دانید که فیبرهای موجود در سبزیجاتی مانند کلم به خصوص اگر به صورت خام مصرف شوند باعث ایجاد نفخ و گاز می شوند. غلات کامل همچنین قدرت جذب آب را دارند و با سرعت بالایی حجیم می شوند و انقباض های مخاط روده ها را برطرف می کنند. نتیجه این می شود که هضم و دفع غذا با سهولت و سرعت بالایی انجام می شود. می توانید به سراغ برنج کامل، دانه ی کینوا، جوی دو سر، گندم سیاه و غیره بروید.

زنجبیل باعث تحریک ترشح صفرا (همان مایعی که از کبد ترشح می شود) شده و در روند هضم غذا دخالت می کند. این ماده ی غذایی قدرت تسریع واکنش آنزیم های دخالت کننده در هضم غذا را نیز دارد. توصیه می کنیم به غذاهایتان پودر زنجبیل اضافه کنید و یا نوع تازه ی آن را به سوپ ها یا سالادها بزنید

هضم راحت غذا با سیب

سیب یک میوه ی سالم و مفید است که به هضم غذا نیز کمک زیادی می کند. شما با سیب زرد، قرمز، سبز و سیب ترش و غیره آشنا هستید و بهتر است بدانید که حدود 1001 نوع مختلف سیب وجود دارد. فرقی نمی کند چه نوع سیبی باشد. این میوه حاوی فیبرهای محلول در آب مانند پروتوپکتین و پکتین است که به دفع مواد زائد غذایی از بدن و محافظت از مخاط در برابر مواد زائد تحریک کننده کمک زیادی می کند. اسید پکتیک موجود در سیب نیز به نوبه ی خود باعث تحریک کار لوله ی گوارش می شود. بنابراین اگر دنبال روش ساده ای برای هضم بهتر غذا می گردید به سراغ سیب بروید. البته توصیه می کنیم سیب را به صورت میوه ی کامل و نه به صورت آب میوه مصرف کنید. زمانی که آب سیب گرفته می شود فیبرهای آن از بین می رود.

هضم راحت غذا با آناناس

این میوه ی خوشمزه که این روزها در بازار میوه و تره بار زیاد دیده می شود حاوی آنزیم معجزه گری به نام بروملین است. این آنزیم «پروتئولیتیک» نامیده می شود یعنی اینکه به تکه تکه کردن و خرد کردن پروتئین ها کمک می کند و به این ترتیب باعث هضم راحت تر آن ها می شود. بنابراین توصیه می کنیم بعد از صرف یک غذای کامل و احتمالاً سنگین یک برش آناناس نیز میل کنید تا به هضم غذا کمک کند. البته توجه داشته باشید کمپوت آناناس که سرشار از شربت و قند است همان خواص میوه ی تازه را ندارد. با این حال می توانید آناناس را به صورت میوه یا کمپوت آن میل کنید چون هر دو برایتان مفید خواهند بود. البته توصیه می کنیم دچار افراط نشوید.

مواد غذایی مفید برای هضم غذا

هضم راحت غذا با ماست

زمانی که شیر در معرض باکتری ها تخمیر می شود بافت و طعم آن نیز عوض شده و تبدیل به ماست می شود. اما این باکتری ها جزو هر نوع باکتری نیستند. بیشترین میزان باکتری های موجود در ماست شامل استرپتوکوکوس ترموفیلوس و لاکتوباسیلوس بولگاریکوس هستند. زمانی که ماست میل می کنید این باکتری های زنده مواد زائد غذایی موجود در لوله ی گوارش را می خورند و به این ترتیب باعث سرعت بخشیدن به هضم غذا می شوند. همچنین باید بدانید که ماست برای افرادی که از مشکل عدم تحمل لاکتوز رنج می برند مفید است. در واقع باکتری ها لاکتوز را تجزیه کرده و آن را «هضم پذیرتر» می کنند.

هضم راحت غذا با زنجبیل

این ریشه ی درمانگر هزاران سال در طب سنتی چینی برای بهبود گوارش و تسریع هضم غذا استفاده می شد. نتایج یک پژوهش هندی نشان می دهد که زنجبیل باعث تحریک ترشح صفرا (همان مایعی که از کبد ترشح می شود) شده و در روند هضم غذا دخالت می کند. این ماده ی غذایی قدرت تسریع واکنش آنزیم های دخالت کننده در هضم غذا را نیز دارد. توصیه می کنیم به غذاهایتان پودر زنجبیل اضافه کنید و یا نوع تازه ی آن را به سوپ ها یا سالادها بزنید. حتی می توانید چای زنجبیلی دم کرده و نوش جان کنید.

نوشیدن یک فنجان دمنوش بعد از غذا باعث بهبود هضم غذا می شود. توصیه می کنیم دمنوش آویشن، بابونه، نعنا و مریم گلی را انتخاب کنید

هضم راحت تر غذا با افزایش مصرف آب

آب نیز به هضم غذا کمک می کند. آب به پیشروی غذا از معده به سمت جداره ی روده ها کمک می کند. باعث مرطوب شدن مدفوع شده و عبور و دفع آن را راحت تر می سازد. بنابراین لازم است که به میزان کافی یعنی روزانه حدود یک و نیم لیتر نیز آب بنوشید.

هضم راحت غذا با آب پرتقال یا آب آلو

برخی از آب میوه ها مانند آب پرتقال یا آب آلو خواص ملینی خوبی دارند و به هضم غذا و رفع یبوست کمک می کنند. البته نیازی نیست در مصرف این نوشیدنی ها نیز دچار افراط شوید چون ممکن است باعث بروز اسهال، دل درد و غیره شوند.

هضم راحت غذا با دمنوش ها

نوشیدن یک فنجان دمنوش بعد از غذا باعث بهبود هضم غذا می شود. توصیه می کنیم دمنوش آویشن، بابونه، نعنا و مریم گلی را انتخاب کنید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.