تبیان، دستیار زندگی
دانشگاه ها نباید با پول نفت یا توسط دولت اداره شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانشگاه ها نباید با پول نفت اداره شود

دانشگاه ها خیلی نباید با پول نفت یا توسط دولت اداره شود، در بسیاری از کشورها دانشگاه ها با پول دولت و نفت اداره نمی شوند، مقداری از هزینه های دانشگاه به وسیله شهریه تامین می شود و حجم زیادی نیز از راه پژوهش به دست می آید که این پژوهش ها مربوط به بخش تولید است.

بخش سیاست تبیان

لاریجانی

به گزارش تبیان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی که به شهر مقدس قم سفر کرده، در دیدار با منتخبین اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم گفت: اینکه در کلان دانشگاه آزاد به سمت توجه بیشتر به تحصیلات تکمیلی حرکت می کند و کادر هیات علمی را گسترش می دهد کار درست و سنجیده ای است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی کالبد خوبی دارد، افزود: دانشگاه آزاد باید از نظر علمی قوی تر شود و تلاش های آقای میرزاده برای بهبود شرایط و توجه بیشتر به پژوهش قابل تقدیر است.

لاریجانی ادامه داد: دانشگاه ها خیلی نباید با پول نفت یا توسط دولت اداره شود، در بسیاری از کشورها دانشگاه ها با پول دولت و نفت اداره نمی شوند، مقداری از هزینه های دانشگاه به وسیله شهریه تامین می شود و حجم زیادی نیز از راه پژوهش به دست می آید که این پژوهش ها مربوط به بخش تولید است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور افزود: به دلیل درآمدهای نفتی در اداره دانشگاه ها از راهکار درآمدسازی از مقوله پژوهش پول به دست نیامد و حتی اگر بودجه ای برای پژوهش اختصاص داده شد نتیجه مطلوب نداده است.

لاریجانی افزود: صنعت کشور به دلیل انحصاری بودن نیز خیلی به موضوع مدرن شدن توجه نکرد و بخش R & D راه نیفتاد، بنابراین به شما پیشنهاد می کنم دانشگاه ها را به نحوی تشویق کنید که به موضوع تولید بیشتر توجه کنند و مشکلات بخش تولید را حل کنند.

وی ادامه داد: بعد از به سرانجام رسیدن موضوع هسته ای شرایط جدیدی ایجاد خواهد شد، بنابراین اگر دانشگاه ها بتوانند از این شرایط به درستی استفاده کنند منابع کشور به صورت غیر صحیح استفاده نمی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر دانشگاه از بخش تولید سفارش بگیرد می تواند به تقویت تولید کمک کند و در برنامه ششم توسعه از لحاظ قانونی از حرکت صنعت به سمت پژوهش دانشگاهی حمایت خواهد شد و دانشگاه آزاد می تواند در این زمینه به یک الگو تبدیل شود و نباید فراموش کرد مدل هایی مانند دفتر ارتباط صنعت با دانشگاه خیلی نتیجه نداد.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: با وجود اینکه ارائه مقالات علمی برای دریافت مدرک PHD از لازمه های خوب در این رابطه است اما می توان حل کردن مسائل تولید داخلی را نیز به عنوان یک مدل برای اخذ مدرک PHD لحاظ کرد.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری در قم یک اولویت است و باید صنعت در استان قم گسترش یابد و با توجه به برداشته شدن ضابطه فاصله 120 کیلومتری از تهران برای سرمایه گذاری، در آینده سرمایه گذاران بیشتری در قم سرمایه گذاری خواهند کرد.

لاریجانی ادامه داد: باید به توسعه صنایع غیر آبی در قم بیشتر توجه شود و همچنین به بخش توریسم زیارتی توجه ویژه تری شود و در این رابطه دانشگاه آزاد اسلامی باید آموزش های لازم را ارائه دهد و می توان آموزش هایی در خصوص موضوعاتی مانند هتلداری را تقویت کند.

وی گفت: با توجه به اینکه حرم مطرح حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران در قم قرار دارد، باید حوزه خدمات گسترش یابد و این موضوع اشتغال زایی نیز ایجاد می کند.

لاریجانی با اشاره به جایگاه فرهنگی استان قم گفت: باید به کارهای پژوهشی که به فرهنگ اسلامی مربوط می شود بیشتر توجه شود.

وی ادامه داد: در حوزه کشاورزی نیز باید با توجه به کمبود منابع آبی به آبیاری های مدرن بیشتر توجه شود و همچنین صنایع جانبی در روستاها ایجاد شود و در این رابطه آموزش های لازم ارائه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تقویت ایجاد صنایع در بخش معدن گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم باید با توجه به اولویت ها و ظرفیت های منطقه نیروهای تحصیل کرده را آماده خدمت کند.

گفتنی است در ابتدای این مراسم میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با خیرمقدم و تشکر از حضور رئیس مجلس در دانشگاه آزاد اسلامی قم گزارشی از فعالیت های این دانشگاه به لاریجانی ارائه داد.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .