تبیان، دستیار زندگی
امروز سه شنبه چهارم اسفند 1394 هجری خورشیدی، چهاردهم جمادی الاول 1437 هجری قمری، بیست و سوم فوریه 2016 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهارم اسفند در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز سه شنبه چهارم اسفند 1394 هجری خورشیدی، چهاردهم جمادی الاول 1437 هجری قمری، بیست و سوم فوریه 2016 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

هومن بهلولی- روابط عمومی

تاریخ معاصر ایران

4 اسفند 1388

عبدالمالک ریگی رهبر پیشین گروهک تروریستی موسوم به «جندالله» به وسیله ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بازداشت شد.

4 اسفند 1388

مجمع عمومی سازمان ملل متحد نوروز را با عنوان «فرهنگ صلح» در تقویم رسمی خود به ثبت رساند. این مجمع با تصویب قطعنامه ای 21 مارس برابر با یکم فروردین را در چارچوب ماده 49 با عنوان فرهنگ صلح و روز جهانی نوروز تصویب کرد و در تقویم خود جای داد.


4 اسفند 1383

زمین لرزه ای به بزرگی شش و نیم درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) شهر زرند را در 60 کیلومتری شمال غرب کرمان لرزاند. بیش از هزار تن جان خویش را در این حادثه از دست دادند.

4 اسفند 1358

آیت الله سید محمد حسینی بهشتی با حکم امام خمینی به ریاست دیوانعالی کشور منصوب شد.

4 اسفند 1356

تظاهرات بزرگی به وسیله دانشجویان ایرانی ساکن انگلیس در اعتراض به کشتار مردم قم و تبریز، در برابر دفتر هواپیمایی ملی ایران در لندن برگزار شد.

4 اسفند 1351

امیر عباس هویدا نخست وزیر اعلام کرد که ایران حاضر است در هر کجا که مقام های عراق بخواهند، با آنان برای حل اختلاف مرزی دو کشور به شکل مستقیم گفت و گو کند.

4 اسفند 1345

محمدرضا پهلوی در گفت و گو با نشریه «هرالد تریبون» از معامله 110میلیون دلاری خرید اسلحه به وسیله ایران از شوروی پرده برداشت.

4 اسفند 1339

دانشجویان دانشگاه تهران علیه شریف امامی نخست وزیر و منوچهر اقبال دست به تظاهرات و اعتصاب زدند. در این تظاهرات خودرو اقبال رئیس دانشگاه به وسیله دانشجویان معترض به آتش کشیده شد.

4 اسفند 1335

«جواهر لعل نهرو» نخست وزیر هند، خانه فرهنگ ایران را در دهلی گشود.

4 اسفند 1329

«سرفرانسیس شپرد» سفیر انگلیس در نامه ای به رزم آرا نخست وزیر تاکید کرد که دولت متبوع وی هیچ طرحی را که متضمن ملی شدن صنعت نفت حتی اگر در آینده دور باشد، نمی پذیرد.

4 اسفند 1327


به دنبال اعمال فشار و افزایش سخت گیری بر روزنامه نگاران به وسیله حکومت تعداد زیادی از مدیران و نویسندگان مطبوعات در دادگاه نظامی محاکمه و محکوم شدند.

4 اسفند 1320

گزارش وزیر امور خارجه به محمدعلی فروغی نخست وزیر، درباره استقرار دوباره خدمات پست هوایی میان تهران و بغداد ارائه شد. در این گزارش، وزیر امور خارجه، با اشاره کوتاهی به پیشینه ارتباط پستی ایران و عراق و قطع موقت آن بر اثر وقایع رخ داده در عراق، بیان کرد که این کشور، برای برقراری دوباره سرویس پستی، خواهان صدور اجازه پرواز هواپیماهای پستی عراقی به ایران شده است.

4 اسفند 1318

رئیس ستاد ارتش انگلیس، رضاخان را به همکاری پنهان با دولت آلمان متهم و به همین دلیل مخالفت خود برای فروش هواپیما به ایران را به کابینه جنگی انگلیس اعلام کرد.

4 اسفند 1305

لایحه تشکیل راه آهن سراسری ایران در مجلس شورای ملی به تصویب رسید. این لایحه یکم اسفند به وسیله مهدیقلی هدایت وزیر امور اجتماعی(فواید عامه) به این مجلس ارائه شده بود.

4 اسفند 1303

رضاخان در مراسمی که به مناسبت سالگرد (کودتای) سوم اسفند 1299 هجری خورشیدی، در مدرسه نظام برگزار شد، سخنرانی کرد. وی با اشاره به اینکه تاکنون جزء اجرای تکلیف کاری نکرده است، گفت که از بزرگداشت این روز در چهار سال گذشته خودداری کرده، چرا که این جشن ها باید پس از ما و برای قدردانی برپا شود. رضاخان همچنین گفت که صفحات بسیاری از اقدام های ما نانوشته باقی مانده که منتظر ثبت اعمال ما است.

4 اسفند 1303

طرح اقلیت مبنی بر دعوت از احمد شاه برای بازگشت به ایران در جلسه مجلس شورای ملی بررسی و به اتفاق آرا رد شد.

4 اسفند 1302

مستر هاوارد نخستین نایب سفارت انگلیس با رضاخان وزیر جنگ دیدار و درباره تغییر رژیم و برپایی جمهوریت با وی گفت و گو کرد.

4 اسفند 1300

به دنبال فرستادن گزارشی از اصفهان مبنی بر حمل پول نقره از بانک شاهنشاهی و تاجران اصفهانی به خارج از کشور، وزارت امور خارجه از بانک شاهنشاهی مرکز خواست، به بانک شاهنشاهی شعبه اصفهان تاکید کند از حمل پول نقره به خارج از کشور که سبب اختلال در امور تجارت شده و خلاف مصالح عمومی است، جلوگیری شود.

4 اسفند 1300

نمایندگی مختار شوروی در ایران در پی بروز برخی درگیری های مسلحانه و حوادث در مرز میان ایران و روسیه، در نامه ای به وزارت امور خارجه، ضمن اظهار تاثر از وقوع این چنین حوادث و درگیری های مسلحانه در نقطه های مرزی، اغتشاش های مرزی را ناشی از نبود قوانین مرزی میان دو دولت دانست.

4 اسفند 1299

رضاخان میرپنج با حکم احمد شاه لقب سردار سپه گرفت و سیدضیاءالدین طباطبایی مدیر روزنامه رعد فرمان رئیس الوزاریی خود را از طرف شاه دریافت کرد.