تبیان، دستیار زندگی
باید بین بدتر و بدترین انتخاب کنیم/مجلس ششم در حد کشورهای جهان سوم خوب بود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتخاب بین بد و بدتر!

رای مردم در سال 92 یک حادثه نبود بلکه ملت حضور پیدا کردند و مثل سال 76 رای خود را اعلام کردند، در سال 76 نیز تا اواسط اردیبهشت 76 ما فکر نمی کردیم خاتمی بیش از 6 یا 7 میلیون رای بیاورد و در همان زمان در مسجد شاه 15 خرداد برای خاتمی سخنرانی برنامه ریزی کردیم که بسیار شلوغ شد.

بخش سیاست تبیان
اصلاحات

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محسن صفائی فراهانی نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی در میزگرد فصل خانه تکانی خانه ملت در دانشگاه صنعتی شریف گفت: در رابطه با مجلس ششم در طول 12 سال گذشته بحث های بسیاری مطرح شده است ولی همواره تریبون در اختیار عده ای خاص بوده که حرف خود را می زدند همانطور که غلامعلی حداد عادل نماینده مجلس شورای اسلامی دیروز اعلام کرد برای مجلس دهم برنامه ریزی کرده اند که چیزی شبیه مجلس ششم رخ دهد یعنی با این دید با مجلس ششم برخورد می کنند که این مجلس زیبنده مردم نبود، طبیعی است که مجلس ششم برای این آقایان نمی توانست زیبنده باشد.

وی افزود: از سال 78 که مجلس ششم شکل گرفت و دولت اصلاحات نیز روی کار بود تغییرات استراتژی رخ داد و می توان گفت که اگر امروز از مواضع سیاسی علی مطهری به عنوان نماینده مجلس راضی هستید در مجلس ششم با علی مطهری حضور داشت که واقعا هر اقدامی که خواست مردم بود و به نفع مردم نبود در تریبون های مجلس به آن پرداخته می شد.

نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در یک کشور جهان سوم مجالس فقط می توانند سخنگوی مردم باشند و امکان تغییرات بنیادی در مجالس کشورهای جهان سوم وجود ندارد بنابراین باید در حد خود از مجلس توقع داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اگر مجلسی خلق کنیم که زبان گویای مردم باشد بزرگ ترین دستاورد رخ داده است، عنوان کرد: اگر عملکرد مجلس ششم تا امروز تداوم داشت امروز احزاب در کشور شرایط دیگری داشتند و آنگاه می توانستیم از مجلس دهم توقع دیگری داشته باشیم، مجلس ششم در حد مجالس کشورهای جهان سوم بسیار خوب عمل کرد ولی با مجلس ایده آل فاصله بسیاری داشت.

وی اضافه کرد: مجلس ششم به نسبت وضع قوانین به طور نسبی موفق بود به طوری که رئیس اتاق بازرگانی ایران که یک اصولگرا بود و 24 سال در این سمت فعالیت داشت مجلس ششم را با کارآمدترین مجلس دوران مسئولیتش برشمرد.

صفائی فراهانی در رابطه با عملکرد شورای نگهبان در دوره های اخیر گفت: قبل از انقلاب به صورت غیررسمی سه نفر به عنوان رئیس کل بازرسی شاهنشاهی، رئیس ساواک و وزیر دربار بر عملکردها نظارت می کردند که پس از انقلاب زمان نوشتن قانون اساسی این بحث پیش آمد که دولت ها معمولا در کار مجلس دخالت می کنند و برای اینکه مردم از گزند دولت ها رها شوند بحث نظارت در وظایف شورای نگهبان قرار گرفت ولی مسئله ، عکس شد یعنی نظارت بر دخالت دولت ها صورت نمی گیرد.

وی اضافه کرد: تا مجلس سوم این مسئله وجود نداشت و در مجلس سوم امام خمینی کمیته ای را برای رسیدگی به موضوعی که رخ داده بود تشکیل دادند که نظر کمیته مخالف نظر شورای نگهبان بود و آرای شورای نگهبان ابطال شد ولی از مجلس سوم به بعد بحث احراز صلاحیت ها مطرح شده است، در حالی که در قانون اساسی اصل صلاحیت بر برائت است.

وی ادامه داد: احراز صلاحیت به یک ابزار سیاسی تبدیل شده که امروز هر کس را می خواهند می توانند عدم احراز صلاحیت کنند و بحث رد صلاحیت هم مطرح نیست بلکه عنوان عدم احراز صلاحیت را مطرح می کنند.

صفایی فراهانی عنوان کرد: 4 مرجع (قوه قضاییه، ثبت احوال، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی) برای برائت کاندیداها مطرح شده است تا نظرشان را در رابطه با پرونده های افراد به شورای نگهبان اعلام کنند و اگر پرونده ای در این 4 مرجع نداشتند یعنی صلاحیت دارند در حالی که شورای نگهبان این قانون را رعایت نمی کند و نگاه سیاسی غالب بر کشور پس از سال 78 به این صورت شده است، حتی معتقدم سال 92 هم از دست شان در رفت و اگر فکر می کردند رای مردم این است جلویش را می گرفتند.

وی ادامه داد: رای مردم در سال 92 یک حادثه نبود بلکه ملت حضور پیدا کردند و مثل سال 76 رای خود را اعلام کردند، در سال 76 نیز تا اواسط اردیبهشت 76 ما فکر نمی کردیم خاتمی بیش از 6 یا 7 میلیون رای بیاورد و در همان زمان در مسجد شاه 15 خرداد برای خاتمی سخنرانی برنامه ریزی کردیم که بسیار شلوغ شد.

صفایی فراهانی خطاب به داشنجویان حاضر در سالن برگزاری میزگرد گفت: در کوچه و محله خود مردم را تشویق کنیم که رای دهند زیرا با رای دادن شما میدان از دست مخالفان تان خارج می شود، شما دو بار تجربه موفق و روشن با رای دادن داشتید، به سال ۹۲ برگردید و ببینید از تعداد کسانی که صلاحیت شان برای ریاست جمهوری تایید شده بود چندنفر اصلاح طلب و چند نفر اصولگرا بودند، اصلا تصور می کردید که روحانی پیروز شود؟ پس به رای خودتان احترام بگذارید و سعی کنید همه را تشویق کنید که هفتم اسفند ماه پای صندوق های رای بروند.

نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با فرار از صندوق های رای فرصت می دهید که مخالفانتان هر کاری که دلشان می خواهد انجام دهند.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با حضور افرادی مانند ری شهری و دری نجف آبادی در میان اصلاح طلبان گفت: اگر بخواهیم مته به خشخاش بگذاریم حضور این آقایان را نمی توان توجیه کرد.

صفائی فراهانی افزود: دیروز در مجلسی بودم که می گفتند زمانی باید بین بد و بدتر انتخاب می کردیم ولی حالا بین بدتر و بدترین باید انتخاب کنیم.

وی در رابطه با اینکه برخی افراد می خواهند انتخابات را تحریم کنند، گفت: باید ببینیم با تحریم انتخابات چه چیزی عایدمان می شود، جناح سنتی در ایران یک کف رای دارد که آن هم حدود 15 درصد است و اگر شما به صحنه نیایید این فرصت را به آنها می دهید که با حداقل رای وارد صحنه شوند. همانطور که در شورای تهران زمانی که مردم با انتخابات قهر کردند نفر دوم شورا با 200 هزار رای پیروز شد.

نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ممکن است شما با یک طرح مشکل داشته باشید. این مسئله ایرادی ندارد ولی مسائل بزرگ تر را ببینید و رای دهید، اگر بخواهیم مته به خشخاش بگذاریم همه ما دچار عیب هستیم.

وی با ارائه مثالی در رابطه با مقایسه ایران با کشورهای غربی در زمان های گذشته در مقایسه با کشور افغانستان در حال حاضر گفت: این گونه بحث ها که مطرح می شود مردم جوک می سازند در حالی که این مسائل گریه آور است که ما در سال های گذشته با کشورهای غربی و پس از آن با کره و ژاپن مقایسه می شدیم ولی الان باید خود را با افغانستان مقایسه کنیم، بسیاری از بحث هایی که برایش کف می زنید گریه آور است.

وی ادامه داد: در کشور ما این همه غارت شده است مردم جوک می سازند، این مسائل فساد نیست بلکه غارت است و گریه دارد.

صفایی فراهانی افزود: وضعیت مجلسی که سه دوره بر کار دولت نهم و دهم نظارت می کرد و نتیجه نظارت ها فساد مالی بود گریه دار است.

نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: من نه امروز و نه هیچ روز دیگری نمی خواهم نماینده شوم حتی در زمان میانی مجلس ششم می خواستم استعفا دهم زیرا گفتم ما کارایی نداریم ولی خاتمی گفت جواب مردم را چه می دهی؟

وی خطاب به حضار داخل سالن گفت: شما هم اگر به دنبال مجلس ایده آل هستید امکان ندارد زیرا یک مجلس ایده آل باید مجلسی مبتنی بر حزب باشد تا بتواند کمک فکری بگیرد، زمانی مجلس می تواند کار کند که یک اتاق فکر پشت سرش باشد. کار کردن فرضی در مجلس کارایی ندارد.


منبع : فارس

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .