تبیان، دستیار زندگی
ر جلال ذوالفنون : مکتب ما پرهیز از مال اندوزی است بنا بررسالتی که در فرهنگ سازی در عرصه موسیقی بر دوش دارم مکتب ذوالفنون را با نگاه غیر شخصی همراه با شاگردانم دنبال کرده ام. جلال ذوالفنون با بیان این مطلب در کنسرت پژ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشی از دومین روز جشنواره موسیقی فجر


جلال ذوالفنون : مکتب ما پرهیز از مال اندوزی است

بنا بررسالتی که در فرهنگ سازی در عرصه موسیقی بر دوش دارم مکتب ذوالفنون را با نگاه غیر شخصی همراه با شاگردانم دنبال کرده ام.

جلال ذوالفنون با بیان این مطلب در کنسرت پژوهشی خود در خانه هنرمندان گفت :تفکر این مکتب بر اصولی استوار است که از آن جمله می توان به پرهیز از شهرت طلبی ومال اندوزی ، گرایش به مردم دوستی و مبارزه با سنت های پوسیده اشاره کرد.

وی گفت در مكتب ذوالفنون فرد خاصی مورد نظر نیست بلكه، ذوالفنون تفكری است كه من نیز، همانند سایرین پیرو آن هستم.

ذوالفنون در مورد تحول در موسیقی معتقد است: در رابطه با تحول در موسیقی، در عمل با مشكل مواجه‌ هستیم، چرا كه انتظار برخی بر این است كه بنای كهنه را نگه داریم و بنای جدید را بر روی آن بسازیم كه این روند عملی نیست.

وی در ادامه از شكل‌گیری تدریجی بخش فرهنگ سازی موسیقی ابراز خوشحالی كرد و موسیقی را احیاء كننده‌ی زیبایی‌ها با باورهای دینی دانست و گفت: برای رسیدن به حقیقت تلاش بسیار لازم است و اگر اندیشه ما در این رابطه، نرمش نداشته باشد با شكست مواجه می‌شویم.

ذوالفنون قبل ازاجرای برنامه تکنوازی خود در دومین روز از بیست ودومین جشنواره بین المللی موسیقی با اشاره به وجود فرهنگ غنی موسیقی در ایران گفت: در فرهنگ کهن ایرانی تا به امروز علاوه بر وجود ادبیات به عنوان مادر و سرچشمه هنرو فرهنگ غنی موسیقی ایرانی نیز همواره حرفی برای گفتن داشته است و هر هنرمندی در این رهگذر اثری شایسته و در خور به جا گذاشته و در نهایت سنگی از بنای برج سربلند فرهنگ ایرانی را برجای گذاشته است.

وی بعد از ایراد سخنان خود به صورت بداهه نوازی قطعاتی را در بیات اصفهان ، شوشتری ، شور و دشتی نواخت و در این میان قطعه "یک شبی مجنون" را درحالی که زمزمه می کرد در گوشه دیلمان اجرا کرد.

پس از به پایان رسیدن اجرای تکنوازی جلال ذوالفنون نوازنده سه تار، وی در گفتگو با خبرنگاران به بداهه نوازی در اجرا اشاره کرد وگفت: بداهه نوازی در موسیقی ایرانی یعنی آزادانه عمل کردن نوازنده به این معنی که بر اساس اصول و به تناسب موضوع سازی به شکل تک نوازی و یا گروه نوازی اجرا شود وتدوین قطعات به این صورت نیست که تصادفی باشد.

"جلال ذوالفنون" نوازنده سه تار همچنین درباره کم وکیف برگزاری بیست ودومین جشنواره موسیقی فجر گفت:جشنواره موسیقی فجر برای بسترسازی در جهت اشاعه فرهنگ غنی موسیقی اصیل ایرانی فرصت مناسبی ایجاد می کند.

منبع : مهر ، ایسنا

***


اولین گروه بانوان به روی صحنه رفت

گروه موسیقی بانوان اركیده به سرپرستی و خوانندگی «اركیده حاجی‌وندی»به عنوان اولین گروه بانوان در دومین روز از جشنواره بیستم به روی صحنه رفت.

گروه بانوان اركیده متشكل از نوازندگانی چون «مریم نیك بین»:پیانو و كیبورد،«نیلوفر محبی»:ویلن،«آرمیا جعفری»:درامز،«شادی دوست»:فلوت،«ساره عظیمی»:گیتار،«ارغوان حاجی وندی»:گیتارباس،«ارمغان حاجی وندی»:پركاشن و سازهای كوبه‌ای و «دنیا حاجی وندی»: ویلن آلتو و پركاشن برای اجرای برنامه در تالار فرهنگ به روی صحنه آمدند.

در ابتدا «اركیده حاجی‌وندی» با نوای پیانو«مریم نیك بین»در فضایی كاملا تاریك به اجرای یك قطعه عاشقانه پرداخت و سپس گروه با قطعه شاد دروغه فضایی دیگر به تالار بخشیدند.«افسوس» بر اساس شعری از «امیرهوشنگ ابتهاج»و كلاس نقاشی دیگر قطعات اجرایی بخش اول بودند.

این گروه نوپا تمام تلاششان را برای اجرای مناسب انجام دادند اما متأسفانه سیستم صوتی تالار فرهنگ به قدری نامناسب و ضعیف بود كه اختلالاتی را در اجرا ایجاد كرد.البته این مسئله شاید به این دلیل بود كه تالار فرهنگ برای اولین بار است كه در اختیار گروه بانوان قرار می‌گیرد و صدابرداران نتوانستند به نحو احسن این سالن را برای اجرای بانوان مهیا كنند به طوری كه در اجرای برخی قطعات صدای خواننده به گوش نمی‌رسید و در بخشی دیگر صدای گیتار باس و سازهای كوبه‌ای تمام صدای سازها را در برمی‌گرفت.

بنابراین گزارش گروه اركیده با نوای سنتور«اركیده حاجی‌وندی»بخش دوم را آغاز كردند. در این قسمت«ارغوان حاجی‌وندی»به همراه گروه،قطعه گل فراموشی را كه همیشه خاطره پروانه در اجراهایش می‌خواند،اجرا نمود. سپس گروه به درخواست مخاطبان قطعه عربی عزیزم را به فارسی اجرا كردند.قطعه اركیده،زندگی وسوسه از جمله قطعاتی اجرایی این بخش بودند.

گروه بانوان اركیده در نهایت با اجرای سرود ای ایران صحنه تالار فرهنگ را ترك كردند.

منبع : فارس

***


مختاباد با رودكی خواند

گروه موسیقی رودكی به خوانندگی«عبدالحسین مختاباد» در دومین روز از بیست و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در سالن اصلی تئاتر شهر به اجرای برنامه پرداخت.

در این اجرا گروه رودكی به سرپرستی«مهیار فیروزبخت»و نوازندگانی چون «جمال جهانشاد»:عود،«علی تحریری»:سنتور،«بهزاد خدارحمی»:تار، «داوود ورزنده»:نی،«سعید رودباری»:تنبك،«سپیده خداوردی»:دف،«امیر فیروزبخت»،«علیرضا فیروزبخت»،«مهیار فیروزبخت»،«هومن شمس»و«مهرنگ آزاده»:ویلن به همراه «عبدالحسین مختاباد»در دو بخش سه گاه و شور به اجرا پرداختند. این برنامه كه با نیم ساعت تأخیر آغاز شد در بخش اول به اجرای قطعاتی چون شبانگاهان، من از روز ازل از مرتضی محجوبی، ساز و آواز،امان از این دل از امیر جاهد، تصنیف مخالف از مهیار فیروزبخت اختصاص داشت.

گروه رودكی بدون آنتراك بخش دوم را كه شامل قطعاتی چون تصنیف سنبل فردوسی،درخت دوستی و مجنون بود را اجرا كردند.

كنسرت گروه مختاباد به واسطه اجرای تئاتر «بهزاد فراهانی»در سالن اصلی تئاتر شهر بعد از 45 دقیقه به پایان رسید.

گروه موسیقی رودكی به خوانندگی «مختاباد»در نهمین روز از جشنواره بیست و دوم موسیقی فجر بار دیگر در تالار آوینی فرهنگسرای بهمن به روی صحنه می‌رود.

بیست و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با شعار«نوای طراوت انگیز جشنواره موسیقی فجر پیوندی است بین عظمت قربان با ولایت عشق»از 9 تا 18 دی ماه در 9 تالار بزرگ كشور برگزار می‌شود

منبع : فارس


لینک:

اخباری از جشنواره موسیقی فجر- 1

اخباری از جشنواره موسیقی فجر-2

اخباری از جشنواره موسیقی فجر3

کجایید ای شهیدان خدایی در...

کنسرت پورناظری ها با ارکستر فیلارمونیک اوکراین

برنامه روز اول جشنواره موسیقی فجر.

دکلمه سمفونی پیامبر توسط مهتاب کرامتی

برنامه روزهای دوم و سوم جشنواره موسیقی فجر

در اولین روز بیشتر صندلیها خالی بود

موسیقی گوش دادن آداب دارد

برنامه روز چهارم جشنواره موسیقی...