تبیان، دستیار زندگی
نوجوانی دوره ای است که دنیای شما بزرگ تر می شود، دایره ارتباطات شما گسترده تر و در نتیجه نیاز شما برای دانستن مهارت های ارتباطی بیشتر می شود. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسیم گوهری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه به سرعت ارتباط برقرار کنید؟

چگونه به سرعت ارتباط برقرار کنید؟

نوجوانی دوره ای است که دنیای شما بزرگ تر می شود، دایره ارتباطات شما گسترده تر و در نتیجه نیاز شما برای دانستن مهارت های ارتباطی بیشتر می شود. برقراری ارتباط با دیگران به خصوص افرادی که به تازگی با آن ها آشنا شده اید، در ابتدا کار دشواری است. ولی با دانستن نکات و عمل کردن به آن ها می توانید روابط اجتماعی خود را بهبود ببخشید.

آیا تا به حال در جمعی تازه وارد بوده اید؟ فرض کنید که در یک کلاس ثبت نام کرده اید ( کلاس هنری، آموزشی...). افراد کلاس از ترم های گذشته با هم بوده و همدیگر را می شناسند و رابطه صمیمانه ای با یکدیگر دارند. آیا از حضور در این کلاس دچار استرس می شوید؟ آیا می ترسید جمع شما را نپذیرد؟ اگر شما فردی خجالتی باشید حتما چنین تجاربی دارید. باید بدانید که همه این ها طبیعی هستند و همه افراد در هر سن و هر جمعی چنین احساساتی را تجربه می کنند. اما چیزی که مهم است، این است که روش هایی را به کار ببرید که باعث رابطه موثر شما با دیگران شود. نگران نباشید و این مقاله را بخوانید.

حضور داشته باشید
در ابندا باید بدانید که حضور شما بسیار اهمیت دارد. سعی کنید از برخورد با موقعیت های جدید و جمع های جدید استقبال کنید و دنبال بهانه نباشید. سعی کنید شروع کننده باشید. مثلا شما باشید که یخ جمع را می شکنید.

با پرسیدن سوالات کلی شروع کنید. مثلا :
- خود را معرفی کنید و نام بقیه را بپرسید.
- نام مدرسه و مقطع تحصیلی خود را بیان کنید.
- درباره رشته و زمینه های تفریحی مورد علاقه خود صحبت کنید و از دیگران نیز در این باره بپرسید.

چگونه به سرعت ارتباط برقرار کنید؟

سپس با یافتن وجوه اشتراک خواهید دید که حرف های زیادی برای گفتن دارید. البته باید بدانید پرسیدن این دست سوالات، بیشتر برای گروه همسن خودتان و جمع های دوستانه مناسب هستند. مثلا دوستانی که در باشگاه ورزشی یا کلاس هنری و یا مدرسه جدید با آن ها آشنا می شوید. منتظر نمانید تا کسی به سراغ شما آمده و از شما سوال بپرسید. اگر این اتفاق افتاد. شما نباید تنها به پاسخ سوال بسنده کنید. بلکه سعی کنید تا با پرسیدن سوالاتی از این دست، اطلاعاتی از دوست جدیدتان به دست بیاورید تا زمینه برقراری رابطه فراهم شود.

شنونده خوبی باشید
وقتی کسی برای شما صحبت می کند، سعی کنید با زبان بدن خود به او بفهمانید که به او گوش می کنید. مثلا با حالات چشمان و تکان سر خود، یا با پرسیدن سوالاتی درباره صحبت های دوست خود. هیچ گاه زمانی که کسی با شما صحبت می کند، به ساعت و اطراف نگاه نکنید و با چیزی بازی نکنید. این کارها این حس را به گوینده القا می کند که حرف های او برای شما کسالت بار و بی معنی است.

چگونه به سرعت ارتباط برقرار کنید؟

اثرگذار باشید
آیا در بین همکلاسی ها و جمع دوستانه خود فردی را می شناسید که روی بقیه تاثیر دارد؟ احساس می کنید که او دارای نفوذ است و می توان روی او حساب کرد.
سعی کنید کمی جسور باشید. بپرسید و بدانید. معلمان دانش آموزانی که سوال می پرسند را هیچ گاه فراموش نمی کنند.
فعال بوده و کمی حس شوخ طبعی داشته باشید. افرادی که ساکت هستند و معمولا به گفتگوی دیگران فقط گوش می کند، معمولا کسل کننده به نظر می رسند و هیچ گاه نمی توانند روابط صمیمانه برقرار کنند و اثر گذار باشند. سعی کنید با پیدا کردن نقاط مشترک جمع خود، به فردی پرتلاش تبدیل شوید.
قدرشناسی را هیچ گاه فراموش نکنید. از افرادی که به شما کمک می کنند تشکر کنید. مثلا فردی که دروس تدریس شده یا روال کلاسی را که تازه به آن پیوسته اید را برای شما توضیح می دهد. سعی کنید تشکر کنید و خودتان نیز به افراد تازه وارد کمک کنید.

بخشنده باشید
سعی کنید بخشنده باشید. امام علی (ع) می فرمایند: زکات علم نشر آن است. زمانی که در کلاس احساس کردید بهتر از بقیه چیزی را می دانید و این خود باعث جلب نظر معلم می شود، سعی کنید به باقی دانش آموزان نیز آموزش دهید. در وقت های بیکاری و یا زنگ تفریح اگر کسی مشتاق بود که از شما یاد بگیرد، برای او وقت بگذارید. این کار نه تنها چیزی از دانش و شخصیت شما کم نمی کند، بلکه باعث محبوبیت شما نیز می شود.

هیچ گاه ادب و احترام را فراموش نکنید. در برخورد با دوستان، معلمان، بستگان و... احترام تعاریف متعددی دارد. سعی کنید استانداردهای تعریف شده برای هر جمع را رعایت کنید.

به تدریج خودتان متوجه می شوید که در هر جمعی باید چگونه رفتار کنید، کجا باید صمیمی باشید؟ کجا نباید سوال بپرسید و صحبت کنید، چه افرادی می توانند با شما ارتباط برقرار کنند و برعکس. نوجوانی دوره ای است که شما را از کودکی به بزرگسالی می رساند. بنابراین باید روی رفتار و منش خود تمرکز کنید.

مرکز یادگیری سایت تبیان، تهیه: نسیم گوهری

 تنظیم: مرجان سلیمانیان