تبیان، دستیار زندگی

چرا خیس عرق از خواب بیدار می‌شوم؟

بارها و بارها پیش می‌آید که خیس عرق از خواب بیدار می‌شوید و از آنجایی که دلیل خاصی هم نمی‌توانید برایش پیدا کنید، تعجب می‌کنید که چه اتفاقی در بدن تان در حال روی دادن است. البته شاید زیر یک پتوی گرم بوده‌اید، یا لباس تان خیلی ضخیم بوده، یا دمای اتاق خواب تان مثل یک سونا بوده است و... ، اما اگر هیچ کدام از این ها نباشد چه؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هدی بانکی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عرق صورت

 

طبق پژوهشی که نتایج آن در مجله Journal of Family Practice  منتشر شده، تعریق شبانه یعنی عرق کردن در خواب شب خیلی متداول است. از بین 2267 نفری که در این تحقیق شرکت داشتند، 40 درصدشان طی یک ماه گذشته تعریق های شبانه را تجربه کرده بودند و این آمار در دنیای واقعی بالاتر نیز هست، چون خیلی از افراد بابت این مشکل به پزشک مراجعه نمی‌کنند.

در مورد زنان، معمول ترین دلیل تعریق های شبانه، استروژن پایین و یا نوسانات میزان هورمون استروژن است. این اتفاق در زنان بعد از زایمان و یا با مصرف قرص های ضد بارداری، پیش از یائسگی و یائسگی رخ می دهد. تمام این موارد موجب کاهش استروژن و یا نوسان میزان آن در بدن می‌شود و در نتیجه تعریق های ملایم یا شدید را در بر دارند.

بدتر اینکه، تحمل چنین حالاتی باعث فشار آمدن روی غدد فوق کلیوی شده که می‌تواند منجر به فرسودگی و خستگی، افسردگی و اضافه وزن شود. بنابراین بهتر است به پزشک مراجعه کنید و آزمایش خون دهید.

در بیشتر موارد اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد، می‌توان با درمان های هورمونی و مکمل ها آن را برطرف کرد.

بعضی داروها، عامل دیگری برای تعریق های شبانه هستند. بیش از 22 درصد افرادی که از داروهای ضدافسردگی استفاده می‌کنند، با چنین مشکلی مواجه اند.

در ضمن، پایین بودن قند خون می‌تواند دلیل دیگری باشد. آنهایی که انسولین مصرف می‌کنند، یا از داروهای خوراکی دیابت استفاده می‌کنند هم ممکن است شب ها مشکل هیپوگلیسیمی (افت قند خون) داشته باشند که همراه با تعریق است. اگر فکر می‌کنید دلیل تعریق های شبانه شما دارو است، با پزشک تان در مورد دوز دارو یا درمان های جایگزین آن صحبت کنید.

برای کاهش تعریق شبانه، دمای اتاق خوابتان را متعادل کنید، لباس خواب خنک بپوشید، در اتاق خواب‌تان پنکه یا تهویه بگذارید و از غذاهایی که باعث گرم شدن بدن می‌شوند اجتناب کنید، مثل غذاهای تند و پرادویه

مشکل تعریق شما می‌تواند به دلیل یک بیماری پنهان اما آزاردهنده باشد که به آن hyperhidrosis یا تعریق بیش از حد می گویند. دراین بیماری بدن شما بدون هیچ دلیل خاص پزشکی، مدام عرق می‌کند. افرادی که چنین بیماریی را دارند، در نواحی خاصی از بدن شان تعریق زیادی وجود دارد، در حالی که سایر قسمت های بدنشان خشک و بدون عرق باقی می ماند. این نواحی شامل کف دست ها، کف پاها، زیر بغل، و یا سر می‌شود.


با این حال علائم هایپرهیدروزیس، فقط شب ها ظاهر نمی‌شود، بنابراین اگر دیدید مدام عرق می ریزید، به متخصص پوست مراجعه کنید تا داروهای ضد تعریق برای تان تجویز کند.

در جدی ترین حالت، این مشکل شبانه می‌تواند علامت یک عفونت یا یک بیماری پنهان مانند عفونت باکتریایی، سِل، ایدز، سرطان خون و سرطان (خصوصا لنفوم) باشد. اما نترسید، شخصی که مبتلا به چنین بیماری هایی باشد معمولا علائم دیگری نیز دارد، مانند کاهش وزن و تب  بی دلیل.

کاری که می‌توانید برای کاهش تعریق های شبانه تان انجام دهید این است که اول دمای اتاق تان را چک کرده و متعادلش کنید، لباس خواب خنک بپوشید، در اتاق خواب تان پنکه یا تهویه بگذارید و از غذاهایی که باعث گرم شدن بدن می‌شوند اجتناب کنید، مثل غذاهای تند و پرادویه.

ورزش و تکنیک های کاهش استرس مانند تنفس عمیق، می‌توانند به کاهش شدت تعریق شما کمک کنند. اما اگر بازهم مکررا این تعریق ها ادامه داشت و آرامش تان را بهم زد و یا علائم دیگری را دیدید، به پزشک مراجعه کنید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.