تبیان، دستیار زندگی
صادرات برق یک راهبرد مهم در اقتصاد مقاومتی است و استفاده از گاز برای تولید برق و صادرات برق به سایر کشورها، از نظر استراتژیک و اقتصادی به نفع کشور خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رشد تولید برق خصوصی در کشور

صادرات برق یک راهبرد مهم در اقتصاد مقاومتی است و استفاده از گاز برای تولید برق و صادرات برق به سایر کشورها، از نظر استراتژیک و اقتصادی به نفع کشور خواهد بود.

بخش اقتصاد تبیان

برق خصوصی

هوشنگ فلاحتیان در آئین گشایش پنجمین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در نگهداشت انرژی (ETEC)  با بیان این که در شرایطی که اقتصاد نفت و گاز برای ما رقم زده و در حال از دست دادن درآمدهای نفتی هستیم، باید نگاه و مهندسی مجددی به این عرصه ها داشته باشیم،گفت: باید در این زمینه، اتاق فکری با عضویت سازمان برنامه ریزی، وزارت نفت، نیرو و اقتصاد، برای معماری انرژی در سال های آینده تشکیل شود.
وی با اشاره به خودکفایی کشور در صنعت برق بخصوص احداث نیروگاه، اظهار داشت: استفاده از گاز برای تولید برق و صادرات برق به سایر کشورها، از نظر امنیتی و اقتصادی به نفع کشور خواهد بود.
معاون برق و انرژی وزیر نیرو با بیان اینکه در 7 یا 8 سال آینده باید اولویت ها را به سمت انرژی های تجدیدپذیر، ذخیره سازی و مدرنیزاسیون نیروگاه ها و خودرو های برقی سوق دهیم، افزود: نگاه متخصصان به انرژی در درازمدت در وهله اول ذخیره سازی انرژی و در وهله دوم استفاده از انرژی تجدیدپذیر است.

*صادرات برق یک راهبرد مهم در اقتصاد مقاومتی

وی گفت:صادرات برق یک راهبرد مهم در اقتصاد مقاومتی است و استفاده از گاز برای تولید برق و صادرات برق به سایر کشورها، از نظر استراتژیک و اقتصادی به نفع کشور خواهد بود.
فلاحتیان با اشاره به عنوان این کنفرانس که نگهداشت انرژی است و بحث مهم ذخیره سازی را در خود دارد، گفت: چنانچه نیروگاهی که در طول شبانه روز با حداکثر توان برق تولید می کند و در طول روز بار کامل داشته و از نیمه شب به بعد بار کمتری از آن می گیریم، اگر بار تولیدی اضافی را ذخیره کنیم، نیاز کمتری به احداث نیروگاه های جدید خواهیم داشت.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه ظرفیت نیروگاهی برق کشور با دو برابر افزایش در طول 10 سال، از 37 هزار مگاوات به 74 هزار مگاوات رسیده است، گفت: 21.5 درصد تولید برق از نیروگاه های بخاری، 35 درصد از نیروگاه های گازی، 25 درصد از نیروگاه های سیکل ترکیبی، 15.2 درصد از نیروگاه های برقابی و مابقی از نیروگاه های اتمی، دیزلی، تولید پراکنده و تجدیدپذیر تامین می شود.

*رشد تولید برق بخش خصوصی

فلاحتیان با بیان اینکه مصرف برق کشور در 10 سال گذشته 125 میلیارد کیلووات ساعت بوده که در پایان سال 93 به بیش از 220 میلیارد کیلووات ساعت رسیده است، افزود: تا پایان سال جاری مصرف برق از مرز 230 میلیارد کیلووات ساعت خواهد گذشت و هم اکنون نزدیک به 60 درصد برق مصرفی کشور توسط بخش خصوصی تولید می شود.
وی با اشاره به پیک مصرف برق تابستان سال جاری که از مرز 50 هزار مگاوات گذشت، رشد مصرف برق کشور را حدود 6 درصد و تعداد مشترکان برق را 33 میلیون عنوان کرد و ادامه داد: در 10 سال گذشته بالغ بر 14 میلیون مشترک به ناوگان مشترکین برق اضافه شده و هم اکنون 99.9 درصد جمعیت کشور و تمامی روستاهای بیش از 20 خانوار برق دار هستند.
معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه بایستی در 5 سال آینده 26 هزار مگاوات نیروگاه جدید احداث کنیم، گفت: از این ظرفیت در سال های آتی حدود 16 هزار مگاوات از طریق تبدیل نیروگاه های حرارتی به سیکل ترکیبی و 3 هزار مگاوت از طریق نیروگاه های DG و 5 هزار مگاوات از طریق نیروگاه های تجدیدپذیر، بخصوص نیروگاه های بادی و فتوولتائیک تامین می شود.

وی با بیان ضرورت حضور پررنگ تر بخش خصوصی در صنعت برق کشور و تلاش برای تولید سالانه 1000 مگاوات نیروگاه تجدید پذیر، به مسائل مربوط به درآمدهای نفتی کشور اشاره نمود و اظهار داشت: با توجه به بازار کنونی نفت و کاهش درآمدهای نفتی، لازم است از این پس به عنوان یک حرکت زیست محیطی و ارزشی، به تولید برق از طریق انرژی های تجدیدپذیر توجه خاصی شود و همچنین از گاز برای تولید بیشتر برق استفاده کرده و به جای نفت، با سرمایه گذاری بر تولید برق، صادرات برق را در اولویت قرار دهیم.
وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته به دلیل خشکسالی و افزایش برداشت از منابع آب زیرزمینی دچار کمبود منابع آبی شده ایم افزود: با شیرین کردن آب دریا و انتقال به فلات مرکزی مشکلات کشور در نقاطی که دارای تنش آبی هستند مرتفع خواهد شد ولی بهتر است مردم را به سمت سواحل جنوبی بکشانیم تا ضمن جلوگیری از مهاجرت به پیرامون شهرها، مشکلات مربوط به اشتغال نیز حل شود.
فلاحتیان با بیان اینکه هم اینک با تمام همسایه های خود که دارای مرز خاکی هستیم مبادلات برق انجام می دهیم، اظهار امیدواری کرد این مراودات برق با کشورهای حوزه خلیج فارس نیز از طریق کابل های زیردریایی گسترش یابد.



منبع: فارس
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .