تبیان، دستیار زندگی
تلاش خانه مستوفی شوشتر برای دریافت جایزه یونسکو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلاش خانه مستوفی شوشتر برای دریافت جایزه یونسکو

title

به گزارش تبیان به نقل از حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  روزبه سلمان بهره‌بردار خانه تاریخی مستوفی در حاشیه برگزاری نهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته که از روز ۲۷ بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاههای تهران درحال برگزاری است گفت: خانه تاریخی مستوفی در مالکیت سازمان میراث فرهنگی است و برای واگذاری به بخش خصوصی آماده شد .

وی گفت: صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی در سال ۸۶ مزایده ای را برگزار کرد و ما در این مزایده برنده شدیم. این اثر جزء اولین آثار تاریخی واگذار شده به بخش خصوصی توسط این صندوق به حساب می آید. اکنون ۸ سال از آن زمان می گذرد و ما در این مدت آزمون و خطاها را انجام داده ایم و همکاری‌های صندوق باعث شده تا این تمرین را به سرانجام برسانیم و خان مستوفی امروز یکی از الگوهای قابل طرح به حساب می آید. این خانه توانسته شاخصه خوبی را در خوزستان کسب کند و شناسنامه و کارنامه مطلوبی برای ما نیز شده است .

سلمان با بیان اینکه مرمت و بهره برداری از این بنا بر عهده ما بوده است، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم جایزه یونسکو را دریافت کنیم چند روز پیش به دعوت صندوق احیا در جلسه ای در کاخ گلستان این موضوع مطرح شد و ما میخواهیم تا کاندید دریافت جایزه حفاظت از آثار تاریخی یونسکو شویم. پس احتمال اینکه افتخار کسب این جایزه را بگیریم، زیاد است .

وی افزود: بعد از اینکه خانه مستوفی را به بهره‌برداری رساندیم نیازهای حوزه گردشگری را در شوشتر بررسی کردیم و باعث شد به فکر حل مشکل اقامت خوزستان بیفتیم. با راه‌اندازی هتل های سنتی در صدد رفع این مشکل هستیم. اولین هتل سنتی شوشتر یا همان خانه سرابی در سال ۹۱ و هتل سنتی افضل را در سال ۹۴ راه اندازی کردیم. این خانه هاسال ۹۲ در فهرست میراث ملی با کاربری پذیرایی ثبت شدند. همچنین با توجه به ثبت جهانی باغ های ایرانی، باغ ایرانی سلمان یا پردیس سلمان را نیز راه اندازی کردیم. این پردیس در کنار اثر تاریخی و ثبت شده جهانی پل‌بند لشکر بر اساس معماری باغ‌های ایرانی و با کاربری پذیرایی راه اندازی شده است .

بهره‌بردار خانه تاریخی مستوفی با بیان اینکه این پروژه ها بدون وابستگی به سیستم بانکی اجرا شده است تصریح کرد: این باغ با وسعت دو هزار متر مربع با همکاری پردیس دانشگاه اصفهان و پژوهشکده باغ های ایرانی ایجاد شده است .





خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .