تبیان، دستیار زندگی
تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی چند روزی است آغاز شده اما در تبلیغات این دوره از انتخابات، پدیده جدیدی به چشم می خورد که استفاده از قابلیت های شبکه های مجازی به خصوص تلگرام است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به کانال تلگرامی نامزدهای انتخابات بپیوندید!

تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی چند روزی است آغاز شده اما در تبلیغات این دوره از انتخابات، پدیده جدیدی به چشم می خورد که استفاده از قابلیت های شبکه های مجازی به خصوص تلگرام است.

بخش سیاست تبیان
تلگرام انتخابات

استفاده از تلگرام برای کاندیداهای انتخابات مجلس، خالی از حاشیه هم نیست؛ چرا که باید منتظر واکنش های بعضا تندِ مخاطبان به این عکس ها و پوسترها بود. البته در کنار شبکه های مجازی، شیوه های سنتی تبلیغات، هنوز هم در بین کاندیداها رواج دارد و چهره شهرهای مختلف را انتخاباتی کرده است.
همزمان با ادامه روند تبلیغات، نگاهی به تخلفات انتخاباتی، کارکرد شبکه های اجتماعی در تبلیغات و واکنش های مردمی به عکس ها و پوسترهای انتخاباتی انداخته ایم:

تخلفات انتخاباتی

تخلفات نامزدهای انتخابات، امسال هم جزو لاینفک فعالیت های کاندیداهای ورود به ساختمان سبزرنگ بهارستان است. چاپ بنر و پوسترهای خارج از چارچوبی که وزارت کشور و ستاد انتخابات اعلام کرده یکی از رایج ترین تخلفات انتخاباتی محسوب می شود.
یکی دیگر از تخلفات رایج، چسباندن آگهی های تبلیغاتی در فضایی غیر از فضای مجازی در نظرگرفته شده برای تبلیغات است. املاک خصوصی به جز با اجازه مالک نمی توانند برای چسباندن پوسترهای انتخاباتی استفاده شوند که به نظر می رسد این اصل، در بسیاری از موارد توسط عاملین تبلیغات نامزدها درنظرگرفته نمی شود.

کانال های تلگرامی بسیاری از نمایندگان فعلی مجلس و احزاب که پیش از این هم فعال بودند، با نزدیک شدن به انتخابات، فعالیت خود را چند برابر کرده اند و هر کدام به یک خبرگزاری نیمه رسمی برای بازتاب میتینگ های انتخاباتی و شعارهای کاندیداها تبدیل شده اند. روزانه ده ها پیام انتخاباتی در هر یک از این کانال ها منتشر و در سایر کانال ها و گروه های تلگرامی بازنشر داده می شود

همچنین فضاهای عمومی مثل پست های فشار قوی برق و ایستگاه های اتوبوس هم نباید محل تبلیغات قرار گیرند اما در این مورد هم نه تنها قانون رعایت نمی شود بلکه چسباندن چند سری پوستر از نامزدهای مختلف در یک مکان واحد، آلودگی تصویری را برای شهروندان ایجاد می کند.
از سوی دیگر، تخریب و پاره کردن تبلیغات انتخاباتی هر یک از نامزدها توسط نامزد دیگر، تخلف محسوب می شود با این وجود، این روزها با شروع تبلیغات مجلس، شاهد پوسترها و تبلیغات پاره و مخدوش در سطح شهر هستیم که مشخص نیست این تخلفات توسط کدام جناح یا گروه صورت گرفته است.
البته چسباندن پوسترهای انتخاباتی، این روزها به یک شغل موقتی درآمده که با توجه به کثرت کاندیداها و مقبولیت نسبی تبلیغات سنتی در بین نامزدها، گردش اقتصادی زیادی ایجاد می کند به طوری که آگهی های مختلفی با امکاناتی مثل شام، سرویس ایاب و ذهاب و تسویه فوری در کنار پوسترهای تبلیغاتی دیده می شود.

فعالیت مجازی

کانال های تلگرامی بسیاری از نمایندگان فعلی مجلس و احزاب که پیش از این هم فعال بودند، با نزدیک شدن به انتخابات، فعالیت خود را چند برابر کرده اند و هر کدام به یک خبرگزاری نیمه رسمی برای بازتاب میتینگ های انتخاباتی و شعارهای کاندیداها تبدیل شده اند. روزانه ده ها پیام انتخاباتی در هر یک از این کانال ها منتشر و در سایر کانال ها و گروه های تلگرامی بازنشر داده می شود.
اما در این میان، استیکرهای تبلیغاتی، جدیدترین پدیده انتخابات است که تعدادی از کاندیداها دست به تولید و انتشار آن زده اند. محتوای این استیکرها هم سخنان رهبری درباره ویژگی های کاندیداها، شعارهای انتخاباتی، اعلام حمایت جریان ها از کاندیداها و دورنمایی که آن ها برای حوزه انتخابیه خود درنظرگرفته اند، است.

تخلفات انتخاباتی از سوی بعضی کسانی که قصد ورود به قوه مقننه را دارند در هر دوره از انتخابات تکرار می شود اما در این دوره، تلگرام هم به کمک نامزدها آمده تا بتوانند با هزینه پایین، تبلیغات بیشتری کنند؛ هر چند شبکه های مجازی به مردم هم این امکان را داده تا بیش از پیش به نقد عملکرد تبلیغاتی نامزدها بپردازند

حالا تکنولوژی های نوین به کمک سیاسیون آمده تا با کمی خلاقیت بتوانند شیوه های نوینی را جایگزین تبلیغات سنتی کنند. با این حال، استفاده منفی از فضای تلگرام نیز این روزها به اوج خود رسیده که نمونه آن، تخریب چهره کاندیداهای رقیب با انتشار فیلم و عکس است. این اقدامات درحالی صورت می گیرد که پیش از این نسبت به عدم تخریب نامزدهای رقیب در قانونی که نمایندگان مجلس نهم به تصویب رساندند تاکید شده بود.

مردم و واکنش های تلگرامی

همزمان با رشد و گسترش تبلیغات اینترنتی و تلگرامی، مخاطبان شبکه های مجازی هم به عنوان مخاطبانی فعال، نسبت به این تبلیغات واکنش نشان دادند.
این روزها، تبلیغات بسیاری از کاندیداهای انتخابی در گروه های تلگرامی دست به دست می چرخد؛ مردم از پوسترهای انتخاباتی غلط املایی می گیرند، محتوای پوسترها را نقد و تحلیل می کنند و به عکس ها و ژست های غیرمعمول واکنش نشان می دهند.
در بسیاری از موارد هم که طراحان پوسترهای انتخاباتی و کاندیداها ساده انگارانه با مخاطب برخورد کرده اند، شعارهای غیرواقعی داده اند یا سعی کرده اند با طرح مسائل سطحی و کلیشه ای رای مردم را جمع کنند، مخاطبان شبکه های اجتماعی وارد عمل شده و با اظهارنظرهای خود نشان داده اند که دیگر نمی توان با شعارهای سطحی و کلیشه ای از مردم رای گرفت.
مخاطبان این شبکه ها، همچنین با تهیه عکس و فیلم از تخلفات برخی نامزدهای انتخاباتی هم رونمایی می کنند.
تخلفات انتخاباتی از سوی بعضی کسانی که قصد ورود به قوه مقننه را دارند در هر دوره از انتخابات تکرار می شود اما در این دوره، تلگرام هم به کمک نامزدها آمده تا بتوانند با هزینه پایین، تبلیغات بیشتری کنند؛ هر چند شبکه های مجازی به مردم هم این امکان را داده تا بیش از پیش به نقد عملکرد تبلیغاتی نامزدها بپردازند.

برای شرکت در نظر سنجی دهمین دوره انتخابات مجلس اینجا کلیک کنید

شما به چه کسی رای می دهید (نظر سنجی)


منبع : ایسنا