تبیان، دستیار زندگی
مردم معتقدند که اصلاح طلبان فقط شعارها و حرف های شیک دارند و در میدان عمل هیچ هستند؛ از آن سو اصولگرایان نمی توانند به زبان مردم سخن بگویند و در آسمان ها سیر می کنند!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی جابری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصلاح طلبان ادا باز، اصولگرایان نچسب!

مردم معتقدند که اصلاح طلبان فقط شعارها و حرف های شیک دارند و در میدان عمل هیچ هستند؛ از آن سو اصولگرایان نمی توانند به زبان مردم سخن بگویند و در آسمان ها سیر می کنند!

مهدی جابری-بخش سیاست تبیان
اصول گرا و اصلاح طلب

دو جناح سیاسی معروف و مطرح کشور هرچند تریبون های بسیاری در اختیار دارند اما نتوانسته اند جایگاه مردمی محکم و گسترده ای برای خود دست و پا کنند. آنها یا نمی توانند به زبان مردم سخن بگویند یا اگر این هنر را داشته باشند، از سوی دیگر در برآورده کردن نیازهای اجتماعی و اقتصادی مردم ناتوان هستند.
اصولگرایان و اصلاح طلبان تقریبا به طور مساوی در اداره سیاسی کشور سهم و نقش داشته اند اما به سختی می توان گفت که در جلب رضایت عمومی جامعه موفق بوده اند.
گفت و گو با مردم و نشستن پای کلام آنها مشخص می کند که اکثریت جامعه اهمیت و ارزشی برای دسته بندی های سیاسی و حزبی قائل نیستند و هرچند جدال سیاسی بین دو حزب اصلی در رسانه ها داغ است اما در میان مردم خبری از این حرارت های کاذب نیست.
مشارکت بالای مردم در انتخابات مختلف و در صحنه های سیاسی نیز لزوما به معنای تایید این حزب یا آن حزب نیست بلکه اکثریت مردم برای تایید حاکمیت و نشان دادن شعور و درک اجتماعی خود به مفهوم "مشارکت" اهمیت می دهند. با این حال شاهد هستیم که جناح های مختلف پیروز در رقابت های سیاسی معمولا از مشارکت بالای مردم به عنوان ابزاری برای توجیه کردن اقدامات خود و مشروع نشان دادن اهدافشان بهره می گیرند.

ژست های اصلاحاتی

از نگاه مردم، گروه سیاسی اصلاح طلب فقط برای شمع روشن کردن، انجام حرکت های نمادین، رنگ سازی و در نهایت ایجاد آشوب و هیاهو و جنجال کارآیی دارند! برخی از آنها در نهایت از رسانه ها و شبکه های ماهواره ای آنسوی مرزها سردرمی آورند. اصلاح طلبان البته حامیان زیادی در کشورهایی همچون انگلیس و آمریکا دارند!

نگاه عامه مردم به اصلاح طلبان این است که آنها فقط ژست های خاص می گیرند؛ مثلا برای رسیدن به یک هدف جناحی دست به تحصن با اعمال عجیب و غریب می زنند و اینطور وانمود می کنند که فدایی میهن هستند!! از نظر مردم، اصلاح طلبان فقط می توانند حرف های خوبی بزنند و مطالبی که شب قبل در کتاب های مختلف خوانده اند را به عنوان آرمان های خود جا بزنند! آنها بیشتر دنبال ادا و اطوار سیاسی هستند؛ مثلا با رنگ ها بازی می کنند؛ یک روز سبز، یک روز بنفش، یک روز سیاه.
اصلاح طلبان هر وقت که جایی در دولت نداشته باشند مدام مدعی بدبختی و گرسنگی مردم می شوند و آنقدر فضای کشور را متشنج می کنند تا به عمد، توجه نهادهای قانونی را به سوی اظهارات عجیب و غریب و خارج از چارچوب خود جلب کنند و در مرحله بعد مدعی برخورد خشن این نهادها شوند!
مردم ایران در زمان دولت های هفتم و هشتم به خوبی درک کردند که کشور را فقط با شعارهای زیبا و حرف های شیک نمی توان اداره کرد؛ بلکه کشور ما در حال حاضر به فکر و اندیشه اقتصادی و مدیریتی نیاز دارد اما اصلاح طلبان دولتی و مجلسی آنقدر به دنبال سیاست بازی و سیاست کاری رفتند که نظم کشور و انضباط جامعه را بر هم زدند. نتیجه اعتماد به اصلاح طلبان این بود که کارخانه ها تعطیل شد، جوانان بیکار شدند، صنعت و تولید داخلی از رونق افتاد و جوانان در آرزوی ازدواج و خانه دار شدن و یافتن شغل مناسب پیر شدند.
اصلاح طلبان که در فاصله سال های 1384 تا 1392 جایی در دولت و قوه مجریه نداشتند، بیشتر وقت خود را برای جنجال رسانه ای با تیترهای به ظاهر دلسوزانه و مردمی صرف کردند اما حال که دولت را به دست گرفته اند، کمتر انتقادی به برنامه های دولت یازدهم دارند!
از نگاه مردم، گروه سیاسی اصلاح طلب فقط برای شمع روشن کردن، انجام حرکت های نمادین، رنگ سازی و در نهایت ایجاد آشوب و هیاهو و جنجال کارآیی دارند!

اصولگرایان آسمانی!

نظر عامه مردم درباره اصولگرایان نیز مثبت نیست چرا که این حزب سیاسی با ادبیاتی سخن می گوید که قابل هضم و درک نیست و بیشتر برای موعظه و نصیحت مناسب است. به عبارت دیگر بیشتر افرادی که مدعی اصولگرایی هستند، اینطور تصور می کنند که باید مردم را از پندها و نصایح خود بهره مند کنند؛ این افراد از هر تریبون و فرصتی برای پیگیری این موضوع بهره می گیرند و خود را در آسمان ها تصور می کنند! بنابراین مردم ایران زمین، احساس می کنند که فاصله شان با اصولگرایان، از زمین تا آسمان است.

گفت و گو با مردم و نشستن پای کلام آنها مشخص می کند که اکثریت جامعه اهمیت و ارزشی برای دسته بندی های سیاسی و حزبی قائل نیستند و هرچند جدال سیاسی بین دو حزب اصلی در رسانه ها داغ است اما در میان مردم خبری از این حرارت های کاذب نیست

اصولگرایان اگر چه دارای موفقیت هایی بوده اند اما به خاطر ادبیات و نوع کلامشان، در نظر بسیاری از جوانان و مردم "نچسب" هستند. همچنین تجربه ثابت کرده است که وقتی اصولگرایان در دولت یا مجلس باشند، فضای نسبتا آرام تر و بی حاشیه ای بر کشور و جامعه حاکم است؛ البته ناگفته نماند که اصلاح طلبان در این دوران تمام تلاش خود را بر حاشیه سازی و جنجال آفرینی به کار می گیرند.
گروه سیاسی اصولگرا هرچند کمتر شعار می دهد اما بی شعار هم نیست. با این حال شعارهای این گروه نیز مانند اصلاح طلبان، آرمانی است و به سبک خاص اصولگرایان، آسمانی است!
نکته دیگر درباره نگاه عامه مردم به اصولگرایان این است که این گروه سیاسی بیشتر به دنبال برچسب زدن و انگ زدن به رقیب خود است و در این مسیر از تعابیر و اصطلاحات خاصی بهره می گیرد اما از آنجا که بسیاری از مردم با این اصطلاحات و ادبیات بیگانه هستند، جلب نظر مساعد و همراهی مردم برای اصولگرایان تقریبا سخت و غیرممکن است.

بسیاری از مردم می گویند که وقتی پای صحبت های اصلاح طلبان می نشینند، به خاطر حرف های عجیب و غریب، برق از سرشان می پرد! اما زمانی که پای صحبت های اصولگرایان می نشینند، بی حوصله می شوند و به خواب می روند!

مردم بر اساس شناخت خود رای می دهند

مشارکت مردم در انتخابات مختلف همواره مثال زدنی و قابل توجه بوده اما واقعیت و حقیقت این است که مردم به جناح ها رای نمی دهند بلکه در درجه اول به نظام اسلامی مشروعیت می بخشندو از سوی دیگر به افرادی رای می دهند که دارای عملکرد، مواضع و بینش قابل قبول بوده اند. امکان دارد که یک فرد اصلاح طلب برخلاف هم حزبی های خود موفقیت خاصی در مقام عمل داشته است و یا یک فرد اصولگرا برخلاف دیگر اصولگرایان توانسته باشد نظر مثبت مردم را به کلام و عقاید خود جلب کرده باشد.
بنابراین نمی توان آرای مردم را در این انتخابات یا آن انتخابات به نفع جناح سیاسی خاصی مصادره کرد؛ آنچه برای مردم اهمیت دارد پیشرفت ایران اسلامی فارغ از سیاست بازی و سیاست کاری است.
گفتنی است این گزارش بر اساس نظرات عامه مردم نوشته شده است و لزوما ارتباطی با دیدگاه های نگارنده و تبیان ندارد.

برای شرکت در نظر سنجی دهمین دوره انتخابات مجلس اینجا کلیک کنید

شما به چه کسانی رای می دهید؟(نظر سنجی)