تبیان، دستیار زندگی
در هر دوره از انتخابات، هنگامی که مردم می خواهند براساس آموزه های امام راحل و رهبر انقلاب به تکلیف خود عمل کرده و نمایندگان شان را برای مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری یا شوراهای اسلامی شهر و روستا گزینش کنند، کار سختی را پیش رو دارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی کسی را نمیشناسم، به چه کسی رای دهم؟

در هر دوره از انتخابات، هنگامی که مردم می خواهند براساس آموزه های امام راحل و رهبر انقلاب به تکلیف خود عمل کرده و نمایندگان شان را برای مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری یا شوراهای اسلامی شهر و روستا گزینش کنند، کار سختی را پیش رو دارند؛ چراکه امکان شناخت تمامی افراد برای اغلب مردم دشوار است.

فرآوری: ه.هدایتی-بخش سیاست تبیان
شرکت در انتخابات

این روزها در شهرهای بزرگ که لیست های انتخاباتی در حال تنظیم شدن است، این سخن زیاد شنیده می شود که اگر همه افراد یک لیست را نمی شناسید، به کسانی که این لیست را معرفی کرده اند اعتماد کنید و به همه افراد لیست رای بدهید.  در هر دوره از انتخابات، هنگامی که مردم می خواهند براساس آموزه های امام راحل و رهبر انقلاب به تکلیف خود عمل کرده و نمایندگان شان را برای مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری یا شوراهای اسلامی شهر و روستا گزینش کنند، کار سختی را پیش رو دارند؛ چراکه امکان شناخت تمامی افراد برای اغلب مردم دشوار است. از این رو، هربار در هنگام رأی دادن این سؤال مطرح می شود که: چگونه از تمام حق رأی دادن خود استفاده کنند، درحالی که تمام افراد را نمی شناسند؟
دو سال پیش بود که رهبر معظم انقلاب هنگام رأی دادن در چهارمین دوره انتخابات شوراها فرمودند: «من به 31 نفر برای شورای شهر رأی دادم. البتّه بعضی از این حضرات را از نزدیک می شناختم، بعضی را هم نمی شناختم، لکن اعتماد کردم به همین فهرست هایی که پیشنهاد می کنند و می دهند.» این اولین باری بود که ایشان، راه درست برای  استفاده از تمام حق رأی را، «اعتماد به فهرست» اعلام کردند.

حالا تا انتخابات هفتم اسفند ماه دو روز بیشتر باقی نمانده است؛ انتخاباتی که رهبر فرزانه انقلاب نسبت به انتخاب شدن افراد غیرانقلابی در مراکز مهم ریل گذاری  در کشور هشدار دادند و «نفوذ» آن ها را مانند «موریانه»ای دانستند که از داخل، نظام را پوک می کند. اما مردم چطور از تمام حق شان برای انتخابات استفاده کنند که مطمئن شوند با انتخاب درست، جدول نفوذ دشمن را کامل نمی کنند؟ رهبر حکیم راه حل را بیان کرده اند و در دو دیدار با کلام های متفاوتی آن را تبیین کرده اند: «رأی دادن و اعتماد به فهرستی که از سوی افراد متدین، مؤمن، انقلابی و در خط امام معرفی شده باشد.»

درست انتخاب کنید

در بسیاری از موارد، بهترین و مطمئن ترین روش جهت انتخاب، رجوع به جریان ها و طیف هایی است که آن فهرست ها را معرفی کرده اند؛ به تعبیر دیگر، اگر به جای انتخاب تک به تک افراد، انتخاب ها منطبق با نگاه و مواضع جریان های معرفی کننده و متولی فهرست ها صورت گیرد، نتیجه، اطمینان بخش تر و کم اشتباه تر خواهد بود

اول؛ «انتخاب درست» یک وظیفه و یک حق الناس بر عهده مردم ایران است. این تذکری است که رهبر معظم انقلاب در دیدار ائمه جمعه خطاب به مردم دادند. «یک بُعد دیگر حق الناس این است که مردمی که می خواهند رأی بدهند، اعتماد کنند به آن مجموعه هایی که واقعاً قابل اعتمادند؛ بعضی ها هستند که قابل اعتماد نیستند؛ «کَالَّذِی استَهوَتهُ الشیطان»؛ گاهی این جور نیست که از روی صفا و واقعیت و علاقه مندی به انقلاب باشد اساس کار، انقلاب است و از روی علاقه مندی به انقلاب بیایند یک فهرست پیشنهادی را بدهند؛ نه، روی مقاصد دیگر گاهی  اوقات مقاصد فاسد پیشنهادهایی می دهند... واقعاً این به این معنا، حقّ النّاس است.»

دوم؛ به مسأله «درست انتخاب» کردن اشاره کردند. مردم چطور به نامزدها برای انتخابات اعتماد کنند درحالی که همه آن ها را نمی شناسند: «به نظر بنده این جور می رسد که چون یکایک افراد را ممکن است نشناسیم، خود بنده هم وقتی این فهرست ها را می آورند که بیایم رأی  بدهم، بعضی از آدم های این فهرست ها را نمی شناسم، امّا اعتماد می کنم به آن کسانی که این ها را معرّفی کرده اند و نگاه می کنم ببینم آن کسانی که این فهرست را معرّفی کرده اند چه کسانی هستند؛ اگر دیدم این ها آدم های متدیّن و مؤمن و انقلابی ای هستند، به حرف شان اعتماد می کنم و به فهرست آن ها رأی می دهم؛ اگر دیدم نه، کسانی که این فهرست را داده اند کسانی هستند که به مسائل انقلاب، به مسائل دین، به مسائل استقلال کشور خیلی اهمّیّتی  نمی دهند، دل شان دنبال حرف آمریکا و غیرآمریکا است، به حرف شان اعتماد نمی کنم...» حتی با وجود آن که «ممکن است سعی ما به نتیجه نرسد و غلط انتخاب کنیم، عیبی ندارد؛ خدای متعال از ما قبول خواهد کرد، چون کار خودمان را کرده ایم، تلاش خودمان را کرده ایم.»(بیانات رهبر انقلاب در دیدار مردم قم)

حضور مردم در انتخابات؛ حافظ طراوت، نشاط و قدرت و صلابت انقلابی

«حضور مردم در صحنه ها باید به گونه ای باشد که مشت محکمی به سین دشمنان کوبیده شود. . . همین کارهاست که تاکنون انقلاب را با طراوت و با نشاط نگهداشته است و روح مقدس امام (ره) را خشنود خواهدکرد. »(سخنرانی در مراسم بیعت روحانیون، مسؤولان و مردم استان زنجان  15/04/1368)
«انتخابات. . . یک وظیف ملی است. . . به این خاطر که این شرکت می تواند روح نشاط و احساس مسؤولیت را همیشه در جامعه زنده نگه دارد و حضور مردم در صحنه را به رخ دشمنان این ملت بکشد. »(بیانات در صحن جامع رضوی- 01/01/1384)
«تمام آحاد ملت که مشمول این شرایط هستند، در انتخابات شرکت کنند، تا دشمن بداند که جمهوری اسلامی، به برکت این جوانان و این ملت و به برکت پیروزیهایی که خدای متعال به او داده، همچنان با صلابت و قدرتمند ایستاده است. این را در عمل باید ثابت کرد و این، عمل است. » (سخنرانی در دیدار با گروه کثیری از آزادگان و اقشار مختلف مردم، در اولین روز از هفته وحدت- 11/07/1369)
«انتخابات می تواند نظام جمهوری اسلامی را جوان تر از آنچه هست، بکند. انتخابات پُرشور از سوی مردم می تواند روز نویی را برای آنها رقم بزند. » (بیانات در اجتماع بزرگ مردم کرمان- 11/02/1384)

حضور مردم در انتخابات؛ تحقق بخش اهداف و آرزوهای ملت و نظام

«انتخابات، با همان جایگاه اساسی خود در نظام جمهوری اسلامی، باید همواره مورد توجه باشد. انتخابات، آن نقطه ی اساسی وصل افکار و آرای مردم به بدنه ی نظام اجرایی است. اگر انتخابات - همچنان که بحمداللّه در گذشته همین طور بوده است - با حضور مردم، با اراده ی مردم، با آزادی کامل مردم و انتخاب آزادانه ی آنها انجام بگیرد، و بخصوص اگر ان شاءاللّه در این انتخاب، حداکثر آگاهی از سوی مردم به کار برود، تا این که افراد صالح و شایسته و حقیقتاً حائز شأن نمایندگی این ملت عظیم، به مجلس فرستاده بشوند، نظام اسلامی می تواند مطمئن باشد که در جهت آرزوها و هدف های خود در حرکت است. این، نقش انتخابات و شأن والای انتخابات است.».( بیانات در دیدار با وزیر و مسؤولان وزارت کشور و استانداران- 27/09/1370)

حضور مردم در انتخابات؛ احساس مسئولیت در برابر آزمون الهی

دو سال پیش بود که رهبر معظم انقلاب هنگام رأی دادن در چهارمین دوره انتخابات شوراها فرمودند: «من به 31 نفر برای شورای شهر رأی دادم. البتّه بعضی از این حضرات را از نزدیک می شناختم، بعضی را هم نمی شناختم، لکن اعتماد کردم به همین فهرست هایی که پیشنهاد می کنند و می دهند

«امروز مسأله انتخابات، حقیقتاً یک عرصه امتحان الهی است. ببینید امتحانهای الهی چگونه برای همه هست! مگر می شود انسان در دوران زندگی، با امتحان الهی مواجه نشود؟ عمده این است که انسان بتواند از امتحان الهی سربلند بیرون آید. من از همه ملت ایران می خواهم که به امید خدا و با توکل به پروردگار، همین احساس مسؤولیت را تا هنگام رفتن به پای صندوقهای رأی و انداختن رأیشان در داخل صندوق حفظ کنند.

ان شاءاللّه عدد بالایی از مردم در این امتحان الهی شرکت کنند و دین خودشان را به کشور و انقلاب ادا کنند و سهم خویش را در آینده کشور ایفا نمایند.» (. بیانات در دیدار خانواده های معظّم اسرا و مفقودان جنگ تحمیلی- 31/02/1376)
با توجه به فراز فوق، به نظر می رسد که ایشان قائل به این هستند که چون در مورد افراد و نامزدها، همیشه نمی توان به شناخت کافی و لازم جهت انتخاب رسید و چه بسا برخی به دلیل عدم شناخت تک تک نامزدها از وظیفه شرکت در انتخابات شانه خالی کنند، پس در بسیاری از موارد، بهترین و مطمئن ترین روش جهت انتخاب، رجوع به جریان ها و طیف هایی است که آن فهرست ها را معرفی کرده اند؛ به تعبیر دیگر، اگر به جای انتخاب تک به تک افراد، انتخاب ها منطبق با نگاه و مواضع جریان های معرفی کننده و متولی فهرست ها صورت گیرد، نتیجه، اطمینان بخش تر و کم اشتباه تر خواهد بود.

اگرچه ممکن است حتی در این انتخاب ها و رجوع به فهرست ها و رای دادن و پر کردن برگه های اخذ رای، انتخاب های غیردقیقی نیز رقم بخورد، اما این انتخاب ولو بعضا غیردقیق، از مقتضیات مشارکت سیاسی در هر کشوری است که انتخابات آزاد (دموکراتیک) دارد؛ حتی در جمهوری اسلامی ایران که جنس مشارکت، بسیار بیش از دیگر کشورها، مبتنی بر جهان بینی دینی (از نوع اسلام) و مکتبی (از نوع ارزش های انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران) است هم می توان درصدی خطا در انتخاب مردم قائل شد و از ترس انتخاب های بعضا غیردقیق، معقول و منطقی نیست که اصل رای دادن های منبعث از فهرست های انتخاباتی، تخطئه و غلط انگاشته شود.

برای شرکت در نظر سنجی دهمین دوره انتخابات مجلس اینجا کلیک کنید

شما به چه کسانی رای می دهید؟(نظر سنجی)



منابع : حوزه / تسنیم