تبیان، دستیار زندگی
اولین پنجشنبه ی اسفند هر سال روز سلامت مردان نام گذاری شده است. بهانه ای برای تشویق آقایان تا بیشتر به سلامتی خود اهمیت بدهند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به بهانه ی روز سلامت مردان

روی و اسیدفولیک برای افزایش قدرت باروری آقایان

اولین پنجشنبه ی اسفند هر سال روز سلامت مردان نام گذاری شده است. بهانه ای برای تشویق آقایان تا بیشتر به سلامتی خود اهمیت بدهند.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
پدر

به مناسبت امروز نگاهی به نتایج پژوهشی انداخته ایم که حاکی از تأثیر زینک (روی) و اسیدفولیک روی قدرت باروری مردان دارد. لطفاً با ما همراه باشید.

اهمیت اسیدفولیک

اسیدفولیک نام آشنایی برای خانم های باردار است. حتماً می دانید که کمبود آن در دوره ی بارداری می تواند خطر بروز ناهنجاری در جنین را افزایش دهد. اما نتایج پژوهش های جدید نشان داده است که این ویتامین فواید زیادی برای آقایان نیز دارد و صرفاً برای خانم های باردار نیست.

مصرف مکمل اسیدفولیک به همراه زینک یا همان روی می تواند کیفیت اسپرم آقایان را بالا ببرد. این مسئله نیز نکته ی روشنی در افزایش تأثیر درمان های ناباروری در آقایان دارد.

بهبود کیفیت اسپرم با این مواد مغذی

محققان دانشگاه نیجمگن هلند روی 108 مرد بارور و 103 مرد نابارور که آزمایش اسپرم آن ها نشان دهنده ی وجود 5 تا 20 میلیون اسپرماتوزوئید در هر میلی لیتر بود بررسی هایی انجام دادند.

در این پژوهش آقایانی که تجمع اسپرماتوزوئیدشان کمتر از 5 و یا صفر بوده است شرکت نداشتند.

محققان میزان اسیدفولیک و زینک موجود در خون و اسپرم هر دو گروه را بررسی کرده و متوجه شدند میزان این دو ماده ی مغذی در هر دو گروه تقریباً یکسان است.

اسیدفولیک نام آشنایی برای خانم های باردار است. حتماً می دانید که کمبود آن در دوره ی بارداری می تواند خطر بروز ناهنجاری در جنین را افزایش دهد. اما نتایج پژوهش های جدید نشان داده است که این ویتامین فواید زیادی برای آقایان نیز دارد و صرفاً برای خانم های باردار نیست

این شرکت کننده ها به دو گروه تقسیم شده و به مدت 26 هفته 4 رژیم حاوی اسیدفولیک و دارونما، زینک و دارونما، زینک و اسیدفولیک و دو دارونما به جای این دو ویتامین را دریافت کردند.

بعد از بررسی های انجام شده محققان مشاهده کردند میزان اسپرماتوزوئید مردانی ناباروری که هر دو مکمل را دریافت کرده اند به میزان 74 درصد افزایش پیدا کرده و میزان اسپرماتوزوئید غیرعادی آن ها نیز به میزان 4 درصد بیشتر شده است.

یک شیوه ی درمانی جدید؟

بالا بودن زینک (روی) در دستگاه تناسلی مردانه نقش کلیدی در سنتز اسپرم و تستوسترون دارد. نتایج پژوهش های متعدد نشان داده است که مکمل زینک نقش مؤثری در ترشح تستوسترون و همچنین افزایش تحرک اسپرماتوزوئیدها داشته است.

با وجود اینکه بهبود 74 درصدی کیفیت اسپرماتوزوئید همچنان پایین از میزان 20 میلیون در هر میلی لیتر تائید شده توسط سازمان بهداشت جهانی است اما با این حال آقایان با میزان پایین تر نیز موفق به بچه دار شدن بوده اند.

در واقع مصرف مکمل های زینک و اسیدفولیک در افزایش باروری در بین زوج های نابارور اثر مؤثری داشته و می توان در کنار روش های درمانی دیگر به آن امیدوار بود.

به عقیده ی محققان نتایج این پژوهش درهای تازه ای در مقابل بررسی های روش های درمان باروری گشوده است.

البته توجه داشته باشید که مصرف مکمل ها باید حتما تحت نظر پزشک باشد تا مشکلی پیش نیاید.

منابع غذایی اسیدفولیک و روی را می توانید با کلیک کردن بر روی اسامی شان مشاهده نمایید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.