تبیان، دستیار زندگی
به نظر می رسد که این روزها وقتی اخبار مربوط به طلاق گرفتن بعضی و ازدواج یا نامزد کردن بعضی دیگر را می شنوید، تعجب می کنید. واقعیت این است که ازدواج برای همه آدمها مناسب نیست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با پیش نیازهای ازدواج

به نظر می رسد که این روزها وقتی اخبار مربوط به طلاق گرفتن بعضی و ازدواج یا نامزد کردن بعضی دیگر را می شنوید، تعجب می کنید. واقعیت این است که ازدواج برای همه آدمها مناسب نیست.

فرآوری: نسرین صفری - بخش کلوب ازدواج تبیان
ازدواج ، خواستگاری ، تجرد

گاهی اوقات زمان آن هنوز نرسیده است؛ خیلی وقت ها هم فرد موردنظرتان فرد مناسبی نیست. برای خیلی ها قبول کردن این مسئله سخت است. اما اگر واقعیت را نپذیریم و کورکورانه وارد زندگی زناشویی شویم، اثرات آن به جز خودتان خیلی های دیگر را هم درگیر خواهد کرد (در بسیاری از موارد شکست یک ازدواج موجب شکست بچه ها و شکست کل جامعه می شود). یکی از دلایل مهم برای بالا رفتن میزان طلاق یک دلیل بسیار ساده است: خیلی از ما زمانی ازدواج می کنیم که هنوز با  اصول و آداب پیش از ازدواج آشنا نشده ایم. بهترین راه برای پیشگیری از  شکست های عاطفی، این است که پیشدستی کنید زیرا وقتی یک ازدواج با شکست روبر و شود، برگرداندن و درست کردن آن بسیار مشکل است و از آنجا که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است، خیلی مهم است پیش از تصمیم جدی برای ازدواج، حساب زندگی تان را بدست داشته باشید:

داشتن هدف و معنا در زندگی

بسیاری از اوقات افراد با انگاره های نادرست خود از جنس مخالف وارد رابطه می شوند، اگر شما هم چنین برداشت و تفاسیر نادرستی از جنس مخالف تان در ذهن دارید، بهتر است تا اصلاح دیدگاه خود نسبت به دیگری، از اقدام برای ازدواج به شدت پرهیز کنید

شما روزی برای ازدواج آماده هستید که جهت، هدف و معنای زندگی خود را تا حدودی یافته باشید و از این پس نیز بخواهید با همسر آینده تان آن را پیگیری کنید. افرادی که  معمولا راه و هدفی ندارند و زندگی برایشان بی معناست، ازدواج هم برای شان معنی ندارد. شما و فردی که می خواهید با او ازدواج کنید باید اهداف و جهت و معنای اصلی مشترک و واحدی را در زندگی داشته باشید، چه بسا اگر شما در راهی باشید باید بتوانید در این مسیر همراهی را پیدا کنید که همگام تان باشد نه اینکه رفیق نیم راه تان باشد و یا راه دیگری را برای عبور انتخاب کند. اگر سرگردان و حیران مانده اید و منتظرید کسی بیاید و شما را نجات دهد، باید بگوئیم برای ازدواج تعلل کنید، هیچ کس نمی تواند در زندگی به شما کمک کند جز خودتان. دیگران شاید انگیزه حرکت تان باشند، اما انتخاب مسیر و چگونگی حرکت در ان بر عهده شما است و لاغیر.

اعتماد و امنیت

هرگز نمی توانید وارد ازدواج شوید اگر به مرحله امنیت و اطمینان نرسیده باشید. مساله امنیت خاطر و اعتماد به نفس، اطمینان و اعتماد مساله ای اصلی و اساسی است، اگر برایش احساس آمادگی نمی کنید، بی شک بپذیرید زندگی زناشویی می تواند برای شما بسان یک جهنم باشد. هر حرفی، هر نگاهی، هر خنده ای، هر جمله ای، هر مهمانی، هرناخوشایندی، هر رفتار نامطلوبی و... شما را می تواند از پا در بیاورد. اگر اعتمادتان مخدوش است در جهت بهسازی آن تلاش کنید. اعتماد و امنیت کمترین حق زن وشوهر بر یکدیگر است و این شایسته نیست چه شما و چه همسر آینده تان، برای این حق مسلم تان همیشه در عذاب باشید و بابت آن متحمل پرداخت هزینه های سنگین روحی و روانی شوید.

صمیمیت

صمیمیت چیزی نیست جز آنکه شما بدانید نه چیزی را می خواهید ثابت کنید و نه چیزی را رد کنید. نه می خواهید ثابت کنید مهربان هستید، باهوش هستید، خوب هستید و نه می خواهید حمایت و دفاعی داشته باشید. در صمیمیت شما باید بتوانید بگوئید من می توانم با تو، خودم باشم، خود خودم؛ و از این وضعیت راحت و آسوده ام. حرفم را می زنم و بعد راجع به حرفم فکر می کنم و هیچ ناراحت هم نمی شوم که اگر اشتباهی را مرتکب شوم آن را تصحیح کنم چون با تو راحتم و می دانم تو هم با من راحتی و میان ما چیزی جز ما بودن نیست. اگر چنین الفت و صمیمیتی را در خود و یا فرد مورد منتخب تان نمی بینید، دست نگاه دارید، نیاز به وارسی مجدد است؛ به کمک یک فرد مجرب علت عدم احساس صمیمیت خود را ردیابی کنید تا با شناخت دلایل، درصدد رفع مشکل و یا به تجدید نظر در انتخاب تان بر آئید.

حل مسایل خانوادگی و کودکی

صمیمیت چیزی نیست جز آنکه شما بدانید نه چیزی را می خواهید ثابت کنید و نه چیزی را رد کنید. نه می خواهید ثابت کنید مهربان هستید، باهوش هستید، خوب هستید و نه می خواهید حمایت و دفاعی داشته باشید

برخی از جوانان مسائل بسیار جدی خانوادگی دارند، خشمی پنهان با پدر، مشکلی لاینحل با مادر، گرفتاری با خواهر و برادر و.... اینان چاه های روانی هستند که ممکن است جوان با بروز یک اتفاق بسیار کوچک در آن قرار گیرد و مشکلات متعددی را برای خود پیش آورد. شما اگر به عنوان یک پسر و یا دختر از دست پدر و مادر و یا خواهر و برادرتان بسیار آسیب دیده باشید باید پیش از ازدواج برای حل مسائل کودکی، خانوادگی و زندگی خود اقدام کنید. چه بسا اگر چنین نکنید این مشکل را در رابطه با جنس مخالف تان نیز، پیش خواهید برد و همیشه بخاطر آن نیز احساس خشم و انتقام خواهید داشت، تنها به این دلیل که چون من تمام عمرم را با مادر و پدر و یا خواهر و برادرم جنگیده ام پس از این به بعد نیز لازم است برای پرهیز از تجربه مشکلات قبل، باید با دیگران بجنگم و این حالت، گاه در ارتباط با جنس مخالف شدت بسیار می گیرد چه بسا بسیاری از اوقات افراد با انگاره های نادرست خود از جنس مخالف وارد رابطه با جنس مخالف می شوند، اگر شما هم چنین برداشت و تفاسیر نادرستی از جنس مخالف تان در ذهن دارید، بهتر است تا اصلاح دیدگاه خود نسبت به دیگری، از اقدام برای ازدواج به شدت پرهیز کنید.

تمام کردن روابط گذشته

روزی که رابطه تان با کسی نزدیک و جدی می شود، بقیه را خاک کنید. خاطرات ،عکس ها و فیلم های نفرات قبل را دور بریزید. بسیاری از جوانان حرفشان این است که می گویند: آن افراد اگر چه شاید در روح و دل شان مرده باشند، اما جزیی از گذشته شان هستند که هرگز نمی توانند آنان را انکار کنند. اگر چه چنین تصوری شاید درست باشد اما هر انچه که گذشته است را نمی توان تا به یک عمر بر گردن افکند و آن را با خود حمل کرد؛ گذشته های خوب و بد خود را بپذیرید  اما همزمان با ان نیز به این یقین برسید که آن گذشته به هر دلیلی به سامان نرسیده است و امروز شما به  خواسته خود خواهان برقراری رابطه جدید هستید و حق فرد موردنظرتان نیز نیست که درگیر رابطه های ناتمام شما شود. پس پیش از هر اقدام جدی برای ازدواج توصیه می کنیم پرونده های روابط گذشته خود را نیمه تمام نگذارید و  آنها را برای همیشه ببندید.

دیگری، نفر اول زندگی تان باشد

وقتی برای ازدواج اقدام کنید که بتوانید فردی دیگر را نفر اول زندگی تان کنید، یعنی یک نفر برای شما نفر اول شود و شما هم برای او نفر اول باشید. این مهمترین  و تنها معنایش بهترین برای شما و دیگری است. اگر این آمادگی را در خود نمی بینید و یا در فرد مقابل تان چنین امری را احساس نمی کنید، ادامه ندهید. اقدام به ازدواج در این مرحله عین گرفتاری است؛ وقتی ندانید چه می خواهید و یا حواستان همه جا باشد جز به آنجا که باید باشد، دست نگاه دارید، بپذیرید آمادگی برای ازدواج ندارید، اگر بی زن و بی شوهر بمانید هم برای خودتان بهتر است و هم این که پای فرد بی گناهی را به زندگی تان باز نمی کنید و او را آزار نمی دهید.

برای اطلاع از طرح همسان گزینی تبیان اینجا کلیک کنید



منابع: روزنامه جام جم/زندگی ایده آل
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.