تبیان، دستیار زندگی
لمپنیزم در تبلیغات انتخاباتی! از توزیع لوازم آرایش بین مردم تا ژست های فمنیستی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از توزیع لوازم آرایشی تا ژست های فمنیستی

این روزها صحنه سیاسی کشور شاهد تحرکات فراوانی برای آرایش سیاسی پارلمان آینده است و طیف های مختلف با شگردهای خاص تبلیغاتی خود خیز بلندی برای کسب کرسی های بهارستان برداشته اند.

بخش سیاست تبیان

مجلس

به گزارش تبیان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها صحنه سیاسی کشور شاهد تحرکات فراوانی برای آرایش سیاسی پارلمان آینده است و طیف های مختلف با شگردهای خاص تبلیغاتی خود خیز بلندی برای کسب کرسی های بهارستان برداشته اند. بر همین اساس و طبق ماده 56 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی، هشت روز قبل از "هفتم اسفند" آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از اخذ رأی ادامه خواهد داشت.


لمپنیزم در تبلیغات انتخاباتی! از توزیع لوازم آرایش بین مردم تا ژست های فمنیستی


بر همین اساس چند روزیست تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز شده است. در این مسئله که تبلیغات انتخاباتی ابزاری برای آگاهی بخشی داوطلبان انتخابات به رأی دهندگان است، شکی نیست. اما در این بین متاسفانه شاهدیم برخی کاندیداها از جاده مستقیم و قانونی خارج شده و به بیراهه رفته اند که در این گزارش تنها گذری کوتاه به برخی تبلیغات نامتعارف مجلس دهم که بعضا به هیچ عنوان در شأن مقام قانون گذاری نیست، پرداخته شده است.

رژلب صورتی برای خانم ها، عینک صورتی برای آقایان!

بر اساس این گزارش داوطلبی در یکی از شهرستان های غرب کشور که برای ورود به مجلس تبلیغ می کند در حرکتی عجیب و دون شأن از طرفداران خود خواسته برای اینکه از طرفداران رقیبش مجزا شوند و به قول معروف متفاوت باشند، از رژلب صورتی و آقایان از عینک آفتابی صورتی استفاده کنند، در پی این درخواست ستاد انتخاباتی این کاندیدا نیز به توزیع چنین ابزاری اقدام کرده است. این داوطلب نمایندگی در توجیه اقدامش گفته که رنگ مورد نظر ستاد تبلیغاتی ام را صورتی انتخاب کرده ام و هر کس نمادی از این رنگ داشته باشد، یعنی طرفدار من است.

بازار داغ اتهام زنی

برخی داوطلبان نیز برای آنکه به خیال خود بتوانند رای مردم حوزه های انتخابیه را بدست آورند، در روزهای اخیر سیل اتهامات را روانه رقبای خود و برخی نمایندگان کنونی مجلس کرده اند. بدون آنکه مدرک و سندی برای اظهارات خود ارائه کنند و متأسفانه تخریب و بداخلاقی را راهی برای تبلیغات و جلب توجه افکار عمومی برگزیده َاند.

جمع آوری تبلیغات غیرمجاز

طی اخبار رسیده از استان های جنوب غربی نیز برخی داوطلبان با زیر پا گذاشتن مفاد قانونی در انتخاب اندازه بنرهای تبلیغاتی خود با تخلف "ماده 61 قانون انتخابات مجلس" روبرو شده اند و از هیئت نظارت بر انتخابات استان تذکر گرفته اند.

تبلیغات با ژست فمینیستی

در این میان برخی داوطلبان خانم هم از گردونه بی قانونی این روزها جا نمانده و با دادن وعده های بعضا فمنیستی ورود بانوان به ورزشگاه ها را دستمایه تبلیغات خود قرار داده اند و دغدغه زنان جامعه را در حد ورود به ورزشگاه پایین کشیده اند. شکی نیست که حضور پررنگ زنان در عرصه ورزش از مسائلی است که باید سازوکار اجرایی شدن آن از سوی دولت و مجلس فراهم شود، اما هر عقل سلیمی این مسأله را می داند که عملی کردن چنین وعده هایی از عهده افراد خارج بوده و به اهتمام دولت و مجلس نیازمند است.

لمپنیزم در تبلیغات انتخاباتی! از توزیع لوازم آرایش بین مردم تا ژست های فمنیستی


تبلیغات سیمانی!

توزیع برخی اقلام در میان مردم نیز بازار داغی در هیاهوی تبلیغاتی این روزها دارد به طوری که شنیده شده 500 تن سیمان با دستور یکی از کاندیداهای انتخاباتی در بین برخی روستاهائیان توزیع شده است!

پذیرایی با نان و رطب

اما برخی داوطلبان روش معقول تری را در پیش گرفته اند و به توزیع نان و خرما در ستادهای انتخاباتی خود پرداخته اند. این داوطلبان با روش جدیدتری دیدن کدخدا را سرلوحه کرده و محله به محله به دیدار بزرگان شهر و محله می روند و از برنامه هایشان برای آنان می گویند. برخی نیز در حرکت های جوان پسند به برگزاری مسابقات فوتبال و برگزاری همایش های جنگ شادی دست زده اند.

دیوار نویسی ممنوع!

طبق گفته عضو شورای شهر و محله و مطابق با دستورالعمل ابلاغی برخی فرمانداریها، پوسترها و تبلیغات انتخاباتی کاندیداها باید بر روی تابلوهای برزنتی نصب شود. اما گویا برخی با شعار ورود به عرصه قانون گذاری قوانین را نادیده گرفته اند و با چسباندن پوسترها روی دیوارهای شهر از زیبایی چهره شهر و محله خود کاسته اند.

شگرد تبلیغاتی عجیب یک کاندیدا!

در این میان کاندیدایی در یکی از حوزه های انتخاباتی غرب کشور در اقدامی عجیب از تماسهای تلفنی جعلی برای تبلیغ استفاده می کند. وی با حضور در میان اهالی برخی  روستاها مشکلاتشان را تلفنی با استاندار در میان می گذارد و در حالی که وانمود می کند در حال مکالمه است با صدای بلند می گوید: الو؟؟ آقای استاندار؟؟ من " ٦. هستم، لطفا سریع مشکل این روستا را حل کنید."

لمپنیزم در تبلیغات انتخاباتی! از توزیع لوازم آرایش بین مردم تا ژست های فمنیستی

ثبت نام برای شام انتخاباتی!

یکی از نامزدهای انتخاباتی در یکی از شهرستان های خراسان در همایش های انتخاباتی اش برگزاری ضیافت شبانه و توزیع غذای رایگان را ابزاری برای شناساندن خود به مردم قرار داده و در این جلسات برای مردم سخنرانی می کند. شنیده ها حاکی از آن است که این مجالس مورد استقبال بی نظیر مردم قرار گرفته است.

تبلیغات با چاشنی کارت ویزیت پزشکی
 
یکی از کاندیداها نیز در حوزه انتخابیه خود در اقدامی نامتعارف با مراجعه حضوری به شهروندان و کسبه و ارائه کارت ویزیت پزشکی خود از آنان درخواست رای می کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ فضای موسوم به انتخابات در هر کشور فضایی پرشور و هیجان است و برگزاری میتینگ های انتخاباتی یکی از جلوه های آن است که اگر با قانون گرایی همراه باشد، موجب نشاط سیاسی و جذب مردم برای شرکت در سرنوشت خود خواهد شد. اما کاندیداها عزیز باید بدانند که نوآوری و ایده پردازی در تبلیغات انتخاباتی که هدفش اطلاع رسانی و جذب آرای مردم است، نباید با انجام برخی کارها به لمپنیزم تبدیل شود، چرا که شأن مجلس شورای اسلامی، انتخابات و مردم بسیار فراتر از برخی رفتارهای غیر سیاسی است.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .