تبیان، دستیار زندگی

واقعیت‌هایی در خصوص سلامت آقایان

آقایان همیشه تصور می‌کنند که از سلامتی بالایی برخوردار هستند و مریض نمی‌شوند. در واقع تا زمانی که واقعا مریض نشده باشند و وضعیت شان اورژانسی نباشد، به پزشک مراجعه نمی‌کنند. متاسفانه در اغلب موارد نیز کار از کار گذشته و مسئله جدی می‌شود. در این مطلب واقعیت‌هایی در خصوص آقایان، مشکلات و بیماری‌ها یشان بیان می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 پزشک مرد

 

فرقی نمی‌کند آقایان در چه سن و سالی باشند، از آقایان جوان 20 ساله گرفته تا 92 ساله، کمتر از خانم‌ها به فکر سلامتی خود هستند. به مرور زمان نیز آقایان عادت‌های بدی پیدا می‌کنند مانند مصرف دخانیات، بی تحرکی، تغذیه‌ی ناسالم و شاید مصرف الکل. اخیرا نیز محققان به این نتیجه رسیدند که امید به زندگی آنها، شش سال کمتر از خانم‌ها است.

علاوه بر این آقایان گوی سبقت را در ابتلا به برخی از بیماری‌ها و مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی، سرطان ریه، دیابت، اعتیاد به مواد مخدر، الکل و سیگار، چاقی، خودکشی، رفتارهای جنسی پرخطر و غیره را از خانم‌ها ربوده و بیشتر گرفتار این مشکلات می‌شوند.

مسئله خطرناک‌تر این است که آقایان همیشه تصور می‌کنند از سلامتی بالایی برخوردار هستند و مریض نمی‌شوند. در واقع تا زمانی که واقعا مریض نشده باشند و وضعیت شان اورژانسی نباشد، به پزشک مراجعه نمی‌کنند. متاسفانه در اغلب موارد نیز کار از کار گذشته و مسئله جدی می‌شود.

در این مطلب قصد داریم واقعیت‌هایی در خصوص آقایان، مشکلات و بیماری‌ها شان را مرور کرده و توصیه‌هایی برای سلامت بیشتر آنها ارائه دهیم.

فراموش نکنید که داشتن فعالیت بدنی منظم و تغذیه‌ی سالم حاوی میوه‌ها و سبزیجات و ماهی، جزو بهترین روش‌ها برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، پوکی استخوان و سرطان‌ها است

 

بدانید و آگاه باشید که :

- قلب آقایان در هر دقیقه 70 بار می‌زند، در حالی که قلب خانم‌ها در همین مدت زمان 80 بار می‌زند.

- تعداد آقایان چپ دست دو برابر بیشتر از خانم‌های چپ دست است.

- آقایان سیستم ایمنی ضعیفی دارند. بیماری‌های خودایمنی مانند ام اس در آقایان تا سه برابر بیشتر است.

- دمای بدن آقایان به طور متوسط 0.2درجه بالاتر از درجه حرارت بدن خانم‌ها است. در واقع آقایان گرم تر هستند.

- در مغز آقایان نیمکره چپ که مربوط به منطق است رشدیافته‌تر است، در حالی که نیمکره راست (مربوط به احساسات و خلاقیت) مغز خانم‌ها پیشرفته تر است.

- ورم معده مزمن و زخم معده در بین آقایان دو برابر بیشتر از خانم‌ها است.

- آقایان به سختی با استرس کنار می‌آیند و اغلب از بیماری‌های ارگان‌های داخلی رنج می‌برند، چون استرس‌هایشان را به زبان نمی‌آورند و اصطلاحا به درون خود می‌ریزند.

- خون مردها به میزان 10 درصد غلیظ تر است و به همین دلیل بیشتر در معرض تشدید ترومبوز (لخته خون) قرار می گیرند.

- هیپوتالاموس (بخشی از مغز که مسائل جنسی را کنترل می‌کند) مغز آقایان حدود 1.3 برابر بزرگ تر است. هورمون جنسی تستوسترون در آقایان به میزان زیادی ترشح می‌شود. به همین دلیل نیز آقایان از نظر جنسی فعال تر هستند.

- آقایان شریک زندگی خود را با «چشم‌هایشان» انتخاب می‌کنند، یعنی به اصطلاح دیداری هستند. آنالیزور های شنیداری و بویایی آنها ضعیف تر است.

- اوج قدرت و میل جنسی آقایان بین 19 تا 30 سال است. اما قدرت پدر شدن آنها تا سنین بالایی ادامه دارد.

  • اگر قرار بود آقایان زایمان کنند، در اثر درد جان خود را از دست می دادند، چون آستانه تحمل درد در آقایان بسیار پایین است و پایانه‌های عصبی ارگان‌های داخلی آنها 1.3 برابر حساس تر است. به همین دلیل بیماری‌های داخلی (ورم معده) و عفونت‌ها، آقایان را از پا در می آورند.
  • در اکثر موارد، بروز مشکلات جنسی مانند اختلالات نعوظی به دلیل افزایش سن و سال نیست، بلکه به مشکلات سلامتی مربوط است. به عقیده‌ی محققان، 60 درصد اختلالات نعوظی به بیماری‌های ارگان‌های داخلی، 30 درصد به مشکلات روحی و روانی و 10 درصد مابقی به تلفیقی از هر دو مربوط می‌شود.

    آقایان به سختی با استرس کنار می‌آیند و اغلب از بیماری‌های ارگان‌های داخلی رنج می‌برند، چون استرس‌هایشان را به زبان نمی‌آورند و اصطلاحا به درون خود می‌ریزند


توصیه‌هایی برای اینکه آقایان سالم‌تر بمانند

- آقایان از سن 18 سالگی باید یاد بگیرند که بیضه‌هایشان را بشناسند و هر نوع تغییری در بافت آنها مانند بروز توده، گره، درد، احساس ناراحتی یا سنگینی غیرعادی را با پزشک متخصص در میان بگذارند. سرطان بیضه یکی از شایع ترین سرطان های مردانه در گروه سنی 15 تا 29 سال است.

- از 40 تا 70 سالگی، انجام مرتب آزمایش خون از اهمیت بالایی برخوردار است. آقایان در این سنین باید از میزان کلسترول و قند خون خود مطمئن شوند و همه ساله این دو عامل بیماری زا را کنترل کنند. بیماری‌های قلبی عروقی اولین عامل مرگ و میر در بین آقایان است که در آنها شایع‌تر از خانم‌هاست.

- از آنجایی که سرطان پروستات، ریه و کولورکتان (روده بزرگ و مقعد) در بین آقایان شایع‌تر است، بنابراین لازم است که از سن 50 تا 75 سالگی به طور منظم سلامت این ارگان‌ها را بررسی کنند. در واقع آقایان باید هر دو سال یکبار، تست غربالگری سرطان کولورکتال (آزمایش خون در مدفوع) و آزمایش‌های لازم تست سرطان پروستات را انجام دهند.

- در خصوص سرطان ریه بیشترین عامل، مصرف دخانیات در نظر گرفته می‌شود. بهترین روش ها برای مقابله با این نوع سرطان پرهیز از مصرف سیگار، دوری از آلودگی هوا و پرهیز از قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران است.

- آقایان نیز مانند خانم‌ها باید از سن 65 سالگی به فکر پیشگیری از پوکی استخوان باشند. برای این کار لازم است که مصرف شیر و محصولات لبنی را بالا ببرند تا به میزان کافی کلسیم جذب کنند. جذب همزمان ویتامین D نیز برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان لازم است.

- مراجعه سالانه به دندانپزشک، بررسی سلامت چشم‌ها و گوش ها نیز در سلامت آقایان بسیار مهم است.

- فراموش نکنید که داشتن فعالیت بدنی منظم و تغذیه‌ی سالم حاوی میوه‌ها و سبزیجات و ماهی، جزو بهترین روش‌ها برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، پوکی استخوان و سرطان ها است.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.